AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #1 Skrevet 24. mars 2011 Jeg opplever at enkelte personer gjør seg plagsom på en personlig måte på arbeidsplassen. Nylig var det en senior som påpekte en uheldig hendelse som hadde funnet sted lenge før jeg hadde mått han, og kommet i kontakt med senioren som gjorde det. Det er som om det er om å være tøffest, samtidig er det ikke mulig å jobbe om man er en brautende sjimpanse. Det kan være så simple ting som at noen kommenterer klesplagg. Eller at noen kommenterer tidligere utdannlse med for kritiske kommentarer, selv om den er relevant. Problemet mitt er at det nesten hver gang oppleves som nytt og overraskende. Jeg synes det hadde vært greit med en tredjepart som kan gi en skriftlig beskjed, som tredjeparten kan overlevere, enkelte ganger synes jeg det er vanskelig å holde styr på folk. Eller for eksempel å motstå drikkepress på jobb. Finnes det noe infokanal for spørsmål som. "Kan det få konsekvenser at jeg ikke er med på fredagsvin?" Noe jeg også har lurt på er: "Hvor lang tid har jeg på en arbeidsoppgave?" og hvis jeg får svar, kan den da overskrides med 30% tidsbruk uten konsekvenser? (oi, det spørsmålet ble smådrøyt, da det kan ha med prosjektopbyggingen å gjøre, tenker jeg) Jeg synes enkelte ganger at arbidsmiljø kan minne mer om en fritidsklubb enn arbeidsmiljø, at man ikke skal braute for mye faglig. Det er bare så typisk at enkelte trenger noen å fikle med, eller finne på noe teit med, synes jeg. hilsen ung mann, ofte åpent kontormiljø
Gjest Tipo Skrevet 24. mars 2011 #3 Skrevet 24. mars 2011 (endret) Jeg opplever at enkelte personer gjør seg plagsom på en personlig måte på arbeidsplassen. Nylig var det en senior som påpekte en uheldig hendelse som hadde funnet sted lenge før jeg hadde mått han, og kommet i kontakt med senioren som gjorde det. Det er som om det er om å være tøffest, samtidig er det ikke mulig å jobbe om man er en brautende sjimpanse. Det kan være så simple ting som at noen kommenterer klesplagg. Eller at noen kommenterer tidligere utdannlse med for kritiske kommentarer, selv om den er relevant. Problemet mitt er at det nesten hver gang oppleves som nytt og overraskende. Så enkelte personer gjør seg bemerket med personlige komentarer urelatert til arbeidet? Hender det at folk snakker om ting de har opplevd i løpet av flere år i branjen eller i livet? Er det her snakk om mannfolk som synes det er viktig å vise hver mye autoritet de har eller mimre om det året de tilbrakte i forsvaret? Du bruker mange sterke negative ord men skriver egentlig ikke noe konkret som begrunner disse beskrivelsene. Folk er seg selv enten de er på jobb eller hjemme, om de oppfører seg upassende for arbeidsplassen kan ikke jeg se utifra dette. Jeg synes det hadde vært greit med en tredjepart som kan gi en skriftlig beskjed, som tredjeparten kan overlevere, enkelte ganger synes jeg det er vanskelig å holde styr på folk. Eller for eksempel å motstå drikkepress på jobb. Finnes det noe infokanal for spørsmål som. "Kan det få konsekvenser at jeg ikke er med på fredagsvin?" Er du så ny på arbeidsplassen at du ikke vet hvem du rapporterer til? Om det er en større bedrift så har de internpost eller epost men du må alikevel gjøre en anstrengelse for å lære hvem du arbeider med til daglig. Og når det gjelder å motstå drikkepress er det veldig enkelt: Nei. Kan det få konsekvenser: Ja, de kan slutte å invitere deg på fredagsvinen fordi de vet du kommer til å si nei. Hvis alle untatt deg viner kan du føle deg ekskludert. Les litt på arbeidstilsynets hjemmesider og i hovedavtalen. Noe jeg også har lurt på er: "Hvor lang tid har jeg på en arbeidsoppgave?" og hvis jeg får svar, kan den da overskrides med 30% tidsbruk uten konsekvenser? (oi, det spørsmålet ble smådrøyt, da det kan ha med prosjektopbyggingen å gjøre, tenker jeg) Jeg synes enkelte ganger at arbidsmiljø kan minne mer om en fritidsklubb enn arbeidsmiljø, at man ikke skal braute for mye faglig. Det er bare så typisk at enkelte trenger noen å fikle med, eller finne på noe teit med, synes jeg. hilsen ung mann, ofte åpent kontormiljø Hva i all verden betyr det at arbeidsmiljøet minner mer om en fritidsklubb og at man ikke skal braute faglig? Sitter det dresskledde menn i skinnstoler og røker sigar mens de snakker om den gangen de stjal den kuformede sølvterinen til Tange Magda på et veddemål? Eller har jeg et litt gammeldags syn på fritidsklubber? Endret 24. mars 2011 av Tipo
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #4 Skrevet 25. mars 2011 Jeg opplever at enkelte personer gjør seg plagsom på en personlig måte på arbeidsplassen. Nylig var det en senior som påpekte en uheldig hendelse som hadde funnet sted lenge før jeg hadde mått han, og kommet i kontakt med senioren som gjorde det. Det er som om det er om å være tøffest, samtidig er det ikke mulig å jobbe om man er en brautende sjimpanse. Det kan være så simple ting som at noen kommenterer klesplagg. Eller at noen kommenterer tidligere utdannlse med for kritiske kommentarer, selv om den er relevant. Problemet mitt er at det nesten hver gang oppleves som nytt og overraskende. Jeg synes det hadde vært greit med en tredjepart som kan gi en skriftlig beskjed, som tredjeparten kan overlevere, enkelte ganger synes jeg det er vanskelig å holde styr på folk. Eller for eksempel å motstå drikkepress på jobb. Finnes det noe infokanal for spørsmål som. "Kan det få konsekvenser at jeg ikke er med på fredagsvin?" Noe jeg også har lurt på er: "Hvor lang tid har jeg på en arbeidsoppgave?" og hvis jeg får svar, kan den da overskrides med 30% tidsbruk uten konsekvenser? (oi, det spørsmålet ble smådrøyt, da det kan ha med prosjektopbyggingen å gjøre, tenker jeg) Jeg synes enkelte ganger at arbidsmiljø kan minne mer om en fritidsklubb enn arbeidsmiljø, at man ikke skal braute for mye faglig. hilsen ung mann, ofte i åpent kontormiljø Forstår deg så godt, det er sinnsykt mye useriøst på norske arbeidplasser. Men nordmenn jobber bra og effektivt!
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #5 Skrevet 25. mars 2011 Jeg opplever at enkelte personer gjør seg plagsom på en personlig måte på arbeidsplassen. Nylig var det en senior som påpekte en uheldig hendelse som hadde funnet sted lenge før jeg hadde mått han, og kommet i kontakt med senioren som gjorde det. Det er som om det er om å være tøffest, samtidig er det ikke mulig å jobbe om man er en brautende sjimpanse. Det kan være så simple ting som at noen kommenterer klesplagg. Eller at noen kommenterer tidligere utdannlse med for kritiske kommentarer, selv om den er relevant. Problemet mitt er at det nesten hver gang oppleves som nytt og overraskende. Jeg synes det hadde vært greit med en tredjepart som kan gi en skriftlig beskjed, som tredjeparten kan overlevere, enkelte ganger synes jeg det er vanskelig å holde styr på folk. Eller for eksempel å motstå drikkepress på jobb. Finnes det noe infokanal for spørsmål som. "Kan det få konsekvenser at jeg ikke er med på fredagsvin?" Noe jeg også har lurt på er: "Hvor lang tid har jeg på en arbeidsoppgave?" og hvis jeg får svar, kan den da overskrides med 30% tidsbruk uten konsekvenser? (oi, det spørsmålet ble smådrøyt, da det kan ha med prosjektopbyggingen å gjøre, tenker jeg) Jeg synes enkelte ganger at arbidsmiljø kan minne mer om en fritidsklubb enn arbeidsmiljø, at man ikke skal braute for mye faglig. Det er bare så typisk at enkelte trenger noen å fikle med, eller finne på noe teit med, synes jeg. hilsen ung mann, ofte åpent kontormiljø Hahaha hva ER dette for noe da?? :skratte:
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #6 Skrevet 25. mars 2011 Så enkelte personer gjør seg bemerket med personlige komentarer urelatert til arbeidet? Hender det at folk snakker om ting de har opplevd i løpet av flere år i branjen eller i livet? Når seniorer prater til nynsatte, så ligger det i ordene at de har hørt om negative hendelser som har hendt tildligere. De negative hendlesene de prater om er heller ikke bestandig bransjerelatert. Når seniorene velger å prate om dette, før de selv har gitt seg muligheten til å bli kjent med den nye personen, så er muligheten for en fresh og god start farget av at det er mulig å gå tilbake til negative hendlser som har skjedd for lenge siden. Det er vel slikt det er mulig å bli paranoid av. Sjeldent at folk snakker om det de har opplevd i bransjen. De velger heller å påpeke at det var værre før. Prosjektene er også lagret på data, så den som sitter med et prosjekt, får følelsen av at all informasjon skal være tilgjengelig på 10 sekunder, i tilfelle en telefon eller st spørsmål. Før i tiden har jeg inntrykk av at en og en del av oppgaven ble ferdig etterhvert, men med data så kan det plutselig komme voldsomme resultater. Det kan for eksempel ta enten 200 timer eller 300 timer før et utkast er ferdig, da alt sammen eventuelt kan redigeres, takket være fantasitisk teknologi. Feil kommentarer og frekke bemerkninger kan føre til at utkastet enten dreier i den ene eller andre retningen, og jeg vet ikke om det burde være en gjennomgang, eller om det ville være interressant, da det oftere prates om ekstremsport, tv-programmer og singel-ferier. Er det her snakk om mannfolk som synes det er viktig å vise hver mye autoritet de har eller mimre om det året de tilbrakte i forsvaret? Prater jeg om at jeg har vært i militæret, så er det fordi jeg desverre kommer på at jeg har vørt der, altså, jeg har enda ikek fortrengt det. "Jeg var heldigvis ikke grensevakt" kan desverre ikke opfattes som en vennlig kommentar til en som har vært grensevakt. "I nord var det 15 minus, og skiene var tunge" er heller ikek noe å komme på. Altså militærprat på kontor bør bannlyses og unngåes, men er umulig i åpent kontorlandskap, da det ville være interressant å vite hvilken leir de andre har vært på. Du bruker mange sterke negative ord men skriver egentlig ikke noe konkret som begrunner disse beskrivelsene. Folk er seg selv enten de er på jobb eller hjemme, om de oppfører seg upassende for arbeidsplassen kan ikke jeg se utifra dette. Å begrunne beskrivelsene ville være uthenging, og brudd på forumreglene. Beklager at det er på kvinneguiden jeg legger ut innlegget, men hadde det vært en manneguide, så ville mesterparten av innholdet vært om stasj/nye fancy produkter, hva er egentlig ikke lov men det kan gjøres allikevel, og historier fra korrupte land "våpenhandel" opplegg som gikk bra eller ikke gikk bra. Fagblad kan gjøre meg trøtte, så derfor kvinneguiden. Er du så ny på arbeidsplassen at du ikke vet hvem du rapporterer til? Om det er en større bedrift så har de internpost eller epost men du må alikevel gjøre en anstrengelse for å lære hvem du arbeider med til daglig. Er å rapportere å gjøre ferdig et stykke arbeid/en oppgave? De nyansatte får tidligfasen i prosjktene, egentlig skremmende. Hmm, kan det være spennende å feste med ansatte som jeg eventulet jobber med, men jeg vet det ikke selv, litt paranoid.. Det er ikke sikkert at kunnskapen jeg har om prosjektoppbygging, og hvordan et vellykket prosjekt arter seg er nok for å skjønne fremgangen. Det er vel kanskje typisk at studieprosjekt forestiller et ferdig vellykket prosjekt, og det i arbeidssammenheng gir meg mulighet til å gi meg en anelse om hva eller hvordan prosjketet kommer til å bli. undrer meg over dette.. Spennende :gjeiper: Og når det gjelder å motstå drikkepress er det veldig enkelt: Nei. Kan det få konsekvenser: Ja, de kan slutte å invitere deg på fredagsvinen fordi de vet du kommer til å si nei. Hvis alle untatt deg viner kan du føle deg ekskludert. Sosiale sammenkomster med alkohol gir meg assosiasjoner til forspil med sjekking iallefall, altså ikke bestandig like heldig på jobb. En av fire ganger kan være en mulighet. Drikker jeg på jobb en gang i uka, så betyr det at jeg kommer til å drikke to ganger i uka. Les litt på arbeidstilsynets hjemmesider og i hovedavtalen. Arbeidsmiljøloven bører preg av industriarbeid, jeg er på kontor, men må sjekkes da hvor finner jeg eksempel på hovedavtale, og blir den tatt bokstavelig? hjelp Hva i all verden betyr det at arbeidsmiljøet minner mer om en fritidsklubb og at man ikke skal braute faglig? Det er så lite faglig prat, at noen faglige kommentarer kan dreie hele prosjektet. Jeg bli bedt om å være med på ekstremsport, hva om jeg blir skada, får jeg jobben tilbake etter eventuelt sykehusopphold. Sitter det dresskledde menn i skinnstoler og røker sigar mens de snakker om den gangen de stjal den kuformede sølvterinen til Tange Magda på et veddemål? Eller har jeg et litt gammeldags syn på fritidsklubber? Ikke røyk nei, da skal vinduet opp iallefall. Fising derimot!! Er det greit å fise i åpent kontorlandskap? Trengs legeattest for slikt, eller bør jeg høflig gå ut et minutt noen ganger i løpet av dagen for å fise. Seriøst problemstilling, kan jeg bytte ut den dyre nymotens stolen med en vanlig kontostol, uten å bli uglesett? Når kan jeg spørre om det med stol, passer best etter et glass vin vennlig hilsen trådstarter ung mann med litt skjegg
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #7 Skrevet 25. mars 2011 Et seriøst spørsmål til slutt. Kan jeg si ifra om at jeg syns jeg har for mye å gjøre, uten at det får konsekvenser? gi meg noen paragrafer mvh ts
Gjest Tipo Skrevet 25. mars 2011 #8 Skrevet 25. mars 2011 (endret) Arbeidsmiljøloven er del av det norske lovverket og både du og din arbeidsgiver er underlagt den. Det kan lukte industriarbeid av den fordi det ble skrevet av møkkete hender for å beskytte alle arbeidstakere, den er like gyldig i et åpent kontorlandskap som på en byggeplass. Dine rettigheter ved sykdom og permisjon er å lese i enten hovedavtalen eller i arbeidsmiljøloven, er du i en IA bedrift så vil de tilrettelegge for deltagelse i arbeidet til den grad du er i stand til det. Er du medlem av Nito så er du medlem av Lo, om bedriften har tariff så burde du kontakte din tillitsvalgte eller verneombudet på kontoret for å høre hva de synes om arbeidspresset ditt. Jobber du mer ann alle andre eller har du bare ikke lære å prioritere ennå? Om du ikke klarer å jobbe med menneskene der eller under forholdene så burde du finne ut om det er noe med miljøet der som burde forandres eller om du burde finne deg en arbeidsplass som passer deg bedre. Det høres for meg ikke ut som du har noe å klage på, de tingene du beskriver er å lese i samtlige ViMenn, Mann og Motor som har ligget på samtlige arbeidsplasser jeg har jobbet. Du kan ikke kreve at ditt arbeidsmiljø, når det involverer andre mennesker, skal være fullstendig blankt for personlige meninger og interesser. Dine kolegaer er mennesker, de forsøker å få kontakt med deg ved å snakke om sine interesser og ber deg med på fredagvin og andre aktiviteter. Det høres ut som en fantastisk arbeidsplass med et inkluderende sosialt liv også etter arbeidstid, og det høres ut som de liker deg til tross for at du omtaler dem som idioter og klager på at de fiser. Om du har noe konkret å klage på så skulle du ha gjort det, slik du beskriver arbeidsplassen sin og arbeidskameratene dine høres du ut som en fjortis. Bare så du vet det, du fornærmet med ditt innlegg en fagorganisert industriarbeider som ønsket å hjelpe deg med din problemstilling og for å forstå lovverket som er bygget for å ivareta arbeidstakere. Tenk litt på dine egne handlinger og uttalelser før du skriver igjen. Endret 25. mars 2011 av Tipo 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #9 Skrevet 25. mars 2011 Er du medlem av Nito så er du medlem av LO Hva?! NITO er en arbeidstakerorganisasjon for ingeniører, og deres hovedsammenslutning heter vel Akademikerne eller Spekter? LO er en helt annen paraplyorganisasjon...NITO er vel ikke tilsuttet der?!
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #10 Skrevet 25. mars 2011 Det høres ut som en fantastisk arbeidsplass med et inkluderende sosialt liv også etter arbeidstid, og det høres ut som de liker deg til tross for at du omtaler dem som idioter og klager på at de fiser. Er selv sivilingeniør og medlem i TEKNA i hovedsammenslutningen Akademikerne, og ville aldri ha godtatt å ha kolleger som fiser på jobb! Folk bør ha et minstekrav av vanlig høflighet i offentlige rom!
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #11 Skrevet 28. mars 2011 Tenk litt på dine egne handlinger og uttalelser før du skriver igjen. Helt klart nyttig for meg å lese på noen organisasjons-sider og arbeidsmiljøloven. Selv om jeg skriver om flott arbeidsplass, så kan det oppleves at oppgavene er så langtekkelige og uoversiktelige, at jeg ikke helt vet hva det er. Synes det kan bli så merkelig stemning hvis det er party på jobb den ene dagen, og kveldsarbeid den andre dagen. Det kan være en utfordring å skjønne ikke-jobb relaterte kommentarer også, når de kommer annenhver. for eksempel: hva gjorde du i helga? en annen person svarer: bla bla bla bla neste spørsmål: svar på denne mailen den andre personen skriver mail til noen han ikke vet hvem er angående prosjekt Det kan føre til rot i hodet.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #12 Skrevet 28. mars 2011 min anonyme utblåsningstråd. mener ikke å fornærme ts
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå