AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #1 Skrevet 24. mars 2011 Har trådløst nettverk som er usikret. Har ikke bruksanvisningen på ruteren. Kan noen forklare meg med teskje hvordan jeg får sikret nettverket?
Henkie Skrevet 24. mars 2011 #2 Skrevet 24. mars 2011 Joda, du har bruksanvisningen på ruteren - på nettet. Søk og du vil finne
Scientia Skrevet 24. mars 2011 #3 Skrevet 24. mars 2011 (endret) Jeg kan dessverre ikke gi deg en trinn for trinn guide til hvordan du utfører dette, men har et par referanser du kan ta en titt på. Dinside: http://www.dinside.no/116967/slik-sikrer-du-traadlose-nett Norsis: http://www.norsis.no/veiledninger/teknisk/Tradlost_nettverk.html (Disse kan være til hjelp) Lykke til. Endret 24. mars 2011 av Scientia
Heart Skrevet 24. mars 2011 #4 Skrevet 24. mars 2011 Har trådløst nettverk som er usikret. Har ikke bruksanvisningen på ruteren. Kan noen forklare meg med teskje hvordan jeg får sikret nettverket? Jeg vet ikke om dette kvalifiserer til "teskje", men dette er det du må gjøre: - Du må logge deg inn på den trådløse routeren din. Hvordan man gjør det, varierer fra produsent til produsent. Du må vanligvis finne ut hva som er routerens IP-adresse, og så skrive den inn i nettleseren. Her må du lese dokumentasjonen til routeren, hvor det også står hva som er standard brukernavn og passord for din router. - Du må slå på kryptering og angi en krypteringsnøkkel (passord). Man kan ofte velge mellom flere krypteringstyper, og da skal du huske å unngå "WEP" (fordi det er altfor dårlig), og i stedet velge "WPA" eller "WPA2". Vanligvis heter innstillingen "WPA-PSK" eller "WPA2-PSK", der "PSK" står for "pre-shared key" (krypteringsnøkkel som alle maskinene må ha). - Du bør skifte navnet på det trådløse nettverket, den såkalte "SSID"-en. Dette fordi SSID faktisk ikke bare er navnet på nettet, men er en del av krypteringssystemet. Dessuten er det mye enklere å finne nettet når det heter "Lises privatnett" i stedet for "Jensen" eller "dlink". - Du behøver ikke "skjule" nettverket ditt, slik mange artikler anbefaler. Det gjør nemlig ikke nettet ditt merkbart vanskeligere å finne for inntrengere, men gjør derimot at du ikke enkelt kan finne ditt eget nett automatisk fra PCen din uten å huske navnet. Det samme gjelder forøvrig det som kalles "MAC-adresse filtrering"; det stenger egentlig ingen ute, siden man lett kan bytte MAC-adressen på en PC. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #5 Skrevet 25. mars 2011 Se hva ruteren heter - produsent og modell. Gå så på Google og skrive "produsent + modell + manual" og trykk Enter.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #6 Skrevet 25. mars 2011 Se hva ruteren heter - produsent og modell. Gå så på Google og skrive "produsent + modell + manual" og trykk Enter. takk,takk,takk,og da kan jeg gjør det derifra?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå