Gå til innhold

Hvor kort frist er det lov til å sette, når en byr på bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi kommer til å gå en heftig budkrig i møte i morgen. Omkring 50-60 personer kom på visning i kveld, og 20-30 skrev seg opp som interessert.

Prisantydning er på 1,18 mill, men det ble snakket høyt om at boligen (et oppussingsobjekt med herlig beliggenhet) kommer til å gå for langt mer.

Jeg skal legge inn bud i morgen, tenker 1,5 mill. Det vil forhåpentligvis skremme bort de som håpte på å få huset til 1,2-1,3. Taket vårt er på 1,6 + omkostninger, og jeg regner med at det vil gå til minst det.

Men hvor lang frist kan vi/bør vi sette? Hva er reglene på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. Reglene tilsier vel at megleren skal få "rimelig" mulighet til å kontakte andre potensielle kjøpere. Men det opereres jo ofte med SVÆRT kort frist. Jeg ga min megler en halvtime på seg. Og fikk fint lov til det.. Men så var det bare 4 andre som bydde på min leilighet.. Megler vil nok gi dere beskjed om det er FOR kort frist.

Ellers. Husk å les:

http://www.dagbladet.no/dinside/2000/07/17/212332.html

• Liker 1
Skrevet

Vi kommer til å gå en heftig budkrig i møte i morgen. Omkring 50-60 personer kom på visning i kveld, og 20-30 skrev seg opp som interessert.

Prisantydning er på 1,18 mill, men det ble snakket høyt om at boligen (et oppussingsobjekt med herlig beliggenhet) kommer til å gå for langt mer.

Jeg skal legge inn bud i morgen, tenker 1,5 mill. Det vil forhåpentligvis skremme bort de som håpte på å få huset til 1,2-1,3. Taket vårt er på 1,6 + omkostninger, og jeg regner med at det vil gå til minst det.

Men hvor lang frist kan vi/bør vi sette? Hva er reglene på dette?

Er det ikke klokken 1200 dagen etter siste visning eller noe sånt ?

(Det står et eller annet sted i prospektet el)

Da kan du si at budet står til klokken 12:05 lol .

Vi har vært i budrunder med 10 minutter og 5 minutters akseptfrister .

Ha en plan klar for i morgen , for kan bli ganske nervepirrende og hett i sånne budrunder hehe

lykke til .

AnonymBruker
Skrevet

Huff, jeg er helt nervevrak nå. Dette er drømmeboligen med stor D, og jeg tenker at sjansen for at vi skal få huset når 30 andre ønsker det samme, er relativt liten. Men de skal søren meg for kjempe for den!

Jeg må ha planen klar ja, men slike planer er vanskelige å legge når en ikke kjøper og selger bolig annenhver dag.

Megler må jo i såfall ringe 30 personer når jeg legger inn bud. Da er del vel kanskje lurt av meg å legge inn så kort frist som mulig, for da vil hun jo ikke rekke å spørre alle.

Huff, dette med boligkjøp er en grusom praksis, synes jeg. Aldri i verden om jeg hadde vært så frekk i en hvilken som helst annen situasjon som angår andre mennesker!

• Liker 1
Skrevet

Wow. 5 minutter :D Hrrrmf.. Jeg som følte meg skikkelig tøff da jeg sa en halvtime. Nå vet jeg bedre.. :sjenert:

LYKKE TIL!!!!

AnonymBruker
Skrevet

Wow. 5 minutter :D Hrrrmf.. Jeg som følte meg skikkelig tøff da jeg sa en halvtime. Nå vet jeg bedre.. :sjenert:

LYKKE TIL!!!!

5 minutter??? Det er jo absurd kort tid. Jeg er veldig glad for at jeg har fri fra jobb i morgen. Forhåpentligvis er de andre på jobb, og glemmer mobilen i bilen.

Jeg skal levere budskjema i morgen formiddag, men bør kanskje vente til kl 11 og så sette frist på 1 time? Jo tidligere jeg kommer, jeg lengre tid vil jo mitt bud være kjent for de andre interesserte, siden budet må stå til kl 12?

Jeg vet at flere vil ha råd og lyst til å by over 1,5, men det var også mange interesserte som ikke så ut til å ha tak på mer enn 1,3. Forhåpentligvis er det da kun sistnevnte gruppe megleren rekker å ringe til. :gjeiper:

TS

AnonymBruker
Skrevet

Budfristen kan ikke være kortere enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter det kan du sette ny budfrist helt ned til 5-10 minutter frem i tid. Megler trenger tid til å ringe selger og tilbake til budgiver igjen.

Lykke til!

Skrevet

Vi vant budrunden på vår drømmebolig med 14 stykker som hadde skrevet seg på interessent lista og på visning var det så mange mennesker at ringeklokka ringte i ett kjør .

Vi brukte flere timer til å planlegge budrunden ned til minste detalj og tror det hadde mye å si for at vi fikk kjøpe boligen .

AnonymBruker
Skrevet

Vi vant budrunden på vår drømmebolig med 14 stykker som hadde skrevet seg på interessent lista og på visning var det så mange mennesker at ringeklokka ringte i ett kjør .

Vi brukte flere timer til å planlegge budrunden ned til minste detalj og tror det hadde mye å si for at vi fikk kjøpe boligen .

Vil du fortelle litt om taktikken din? Jeg forstår at hva som er lurt kan være veldig individuelt, men kanskje jeg kan hente noen tips likevel.

Jeg kommer til å handle ut fra hva jeg hører at budet er kommet på når jeg drar til meglerkontoret etterpå (første budet må jo leveres skriftlig). Jeg finregnet på tallene i går kveld, og ser at jeg skal klare å gå opp til 1,7 + omkostninger. Jeg overhørte at mange snakket om at huset kom til å gå for 1,5-1,6, så forhåpentligvis er jeg den eneste som føler at boligen er verdrt mer enn det.

Denne boligen er unik i beliggenhet og barnevennlighet, men det er mye som skal gjøres. Jeg er så spent at det gjør vondt i kroppen, spesielt siden det er så vanskelig å vite hvordan en bør legge opp løpet!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal på visning på mandag, og har virkelig lyst på denne boligen. Men den er veldig dyr. Vi kan ikke gi mer enn max et par hundre tusen over prisantydning. Er også veldig interessert i å høre om taktikk! :)

Vurderer enten å se an budrunden, eller komme først på banen med vårt maxbeløp og håpe at andre folk mister motivasjonen... Huff, tøft å være boligkjøper i dagens marked.

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal på visning på mandag, og har virkelig lyst på denne boligen. Men den er veldig dyr. Vi kan ikke gi mer enn max et par hundre tusen over prisantydning. Er også veldig interessert i å høre om taktikk! :)

Vurderer enten å se an budrunden, eller komme først på banen med vårt maxbeløp og håpe at andre folk mister motivasjonen... Huff, tøft å være boligkjøper i dagens marked.

Ja, dette er vanskelig! Jeg er redd jeg kommer til å bli revet med og by for mye. Absolutt tak er på 1,7, men det behagelige taket er nok på 1,6. Men hva skal man gjøre når det er snakk om drømmehuset?

Jeg lurer også veldig på om det lønner seg å være avventende, og la andre ta seg av første del av budrunden, eller om jeg bør klinke til selv. Hm.....

Tenker meg dette scenarioet:

- jeg byr 1,4

- antar at de andre vil by 10 000-intervaller over det

- jeg byr 1,5-1,50

- antar at de andre fortsetter med 10 000-intervaller

- jeg begynner med 10 000-intervaller fra og med 1,55.

- og håper på at jeg klarer å gi meg før jeg når 1,7. :tristbla:

Nå PRØVER jeg å bestemme meg for å sette taket på 1,6. Det som er så skummelt er at når en tester lånekalkulatorer på nett, ser man at det er jo bare 100-lapper som skiller et lån på 1,6 og 1,7 i måneden. Og da er det lett å la seg rive med. Men før eller siden har en jo ikke råd til en ekstra hundrelapp!

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette er vanskelig! Jeg er redd jeg kommer til å bli revet med og by for mye. Absolutt tak er på 1,7, men det behagelige taket er nok på 1,6. Men hva skal man gjøre når det er snakk om drømmehuset?

Jeg lurer også veldig på om det lønner seg å være avventende, og la andre ta seg av første del av budrunden, eller om jeg bør klinke til selv. Hm.....

Tenker meg dette scenarioet:

- jeg byr 1,4

- antar at de andre vil by 10 000-intervaller over det

- jeg byr 1,5-1,50

- antar at de andre fortsetter med 10 000-intervaller

- jeg begynner med 10 000-intervaller fra og med 1,55.

- og håper på at jeg klarer å gi meg før jeg når 1,7. :tristbla:

Nå PRØVER jeg å bestemme meg for å sette taket på 1,6. Det som er så skummelt er at når en tester lånekalkulatorer på nett, ser man at det er jo bare 100-lapper som skiller et lån på 1,6 og 1,7 i måneden. Og da er det lett å la seg rive med. Men før eller siden har en jo ikke råd til en ekstra hundrelapp!

TS

TS her igjen: Legger til at prisantydning er på 1,8, hvis jeg ikke allerede har skrevet det. Så jeg håper at et innledende bud på 1,4 kan være med å skremme bort første bølge i alle fall.

Skrevet

TS her igjen: Legger til at prisantydning er på 1,8, hvis jeg ikke allerede har skrevet det. Så jeg håper at et innledende bud på 1,4 kan være med å skremme bort første bølge i alle fall.

Jeg håper du mener 1,18?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper du mener 1,18?

Eh ja, naturligvis. :sjenert:

TS

Gjest pellepirat
Skrevet

Taktikk ang. boligkjøp er vanskelig. Selv om det var 20-30 intr, så er det ikke sikkert at alle har lyst å begynne å by med en gang. De har det kanskje i tankene mens man ser på andre hus. Selv har jeg meldt meg som interessert bare for å få vite hvordan salgsrunden har foregått og se hva huset ender på til slutt.

Ikke alle har finansiering i orden på stående fot heller, slik at hvis man legger inn bud dagen etter på el.l med kort frist, så er det ikke alle som kan hive seg på budrunden.

Så en taktikk er hvertfall å være tidlig ute. Å by så veldig mye over takst med en gang ser jeg ikke helt poenget med. Du har jo en sum du kan by for uansett. Hvis du byr 1,3 og noen er interessert nok og kan by f.eks 1,4 el. 1,5 så gjør de jo det uansett.

Men igjen, er vel ingen fasit på dette.. Lykke til uansett! :)

Gjest gjest- silje
Skrevet

Men det er jo heller ingen garanti for at eierne må akseptere ett bud 200000 under takst heller?

Oppdater oss gjerne:)

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg vært innom advokatkontoret som selger boligen, og lagt inn bud. Og makan til merkelig saksgang har jeg aldri sett før!

Sekretæren i resepsjonen så ut til å ha permanent lunsjtid. Budet var kommet opp til 1,4, så jeg bød 1,45.

Jeg sa at jeg ville ha en tidsfrist på 1 time, men hun sa at det brukte de ikke å operere med. Jeg kunne, selvsagt, men det kom advokaten til å ignorere.

Jeg spurte om de ville ringe meg når det kom inn nytt bud, og hun sa at de skulle ringe alle etterhvert. De skulle ringe bankene snart også, sa hun. Men altså: Er det riktig at jeg skal være nødt til å by over noen som jeg ikke kan være 100 % sikker på at har finansieringen i orden?

Kanskje vinner jeg til slutt budrunden på 1,6, og så viser det seg at de andre byderne ikke har avtale med banken? Er det i det heletatt lov?

Jeg føler meg IKKE trygg på at de kommer til å ringe i det budet stiger, så jeg må nok ringe selv med jevne mellomrom.

Det frister ikke nevneverdig å kjøpe gjennom dette firmaet, men jeg vil så gjerne ha boligen. Nåværende bolig ble også kjøpt av dem, men jeg synes ikke å huske at det var sånt rot da. Men så var det heller ikke 30 interesserte da.

Har dere noen erfaringer med liknende grad av rot?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var med på budrunde uten å ha lån! Men hadde vært i kontakt med banken og de skulle ordne med papirene slik at jeg fikk lån. Måtte bare gjøre det fortere enn vanlig siden dette var noe jeg ville ha. Jeg fikk den og :D

Men skjønner at det kan være frustrerende hvis den andre som byr ikke får lån.. MEN den som ikke har fått lån må jo vite hva de har mulighet til å låne, og da mulighet til å by.

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er idioti å være villig til å gi en halv million over boligens verdi!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS, det er jeg som skal på visning på mandag, og leser det siste du skriver med gru. Jeg skjønner virkelig ikke mye av budrundeprosessen, og det du beskriver høres merkelig ut, ja. Vi /denne summen er nå "registrert" (elektronisk), og beviset kan fås ved å taste inn personnummeret mitt i en base som jeg regner med megleren har tilgang til. Synes dette er merkelig. Enn om megler ser at jeg kan gå litt opp i pris, i forhold til budet mitt? Vil han da se dette på skjermen, og altså kunne gi råd til selgeren deretter?

Kanskje du kunne prøve å snakke med noen andre enn sekretæren - hvis hun ikke har tid til å gi gode svar. Kanskje det står en annen kontaktperson fra firmaet i boligannonsen, som du kan be om å snakke med?

Lykke til, og hold oss oppdatert! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...