Gå til innhold

Male med oljebasert maling oppå vannbasert?

Konstabel Snabel

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å male et gammelt furumøbel og jeg startet med et par strøk med vanlig vannbasert maling.

Men så kom jeg på at jeg heller bør prioritere slitesterk oljemaling på dette møbelet da det er et bruksmøbel.

Er det for sent å snu? Eller holder det med litt pussing på den vannbaserte malingen før det går greit å ta neste strøk med oljemaling?

Takker og bukker for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags vannbasert maling er dette??

Det beste du kan gjøre er uansett hva du har gjort nå -

mattslipe

heftgrunne 1 strøk

male 2 strøk med ønsket toppmaling

God maling til møbel er gulvmaling (både olje og vann går an) eller evt. båtmaling. Dette er sterk maling som du må ha god lufting til pga løsmidlene. Det anbefales i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje på vann går ikke an i hvertfall -

har du malt med en vannbasert tremaling og vil ha den sterkere kan du jo overlakkere med en vannbasert gulvlakk! Det er knallbra! Er bare viktig å passe på at du ikke bruker en veldig gul lakk på lyse farger. Gjøco har en utrolig bra akryllakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har malt med Lady interiør tre og har en boks med Lady oljemaling stående.

Jeg har også hørt at gulvmaling er genialt i forhold til slitestyrke, men siden jeg nå har en boks vanlig oljemaling stående... Har grunning for oljemaling også.

Så det kommer altså egentlig an på hvor mye jeg ønsker å slipe ned møbelet igjen.. Sukk, finnes nesten ikke kjedeligere ting..

-

Jeg trodde det var omvendt som var verst, jeg - altså vannbasert på olje?

Endret av Konstabel Snabel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har malt med Lady interiør tre og har en boks med Lady oljemaling stående.

Jeg har også hørt at gulvmaling er genialt i forhold til slitestyrke, men siden jeg nå har en boks vanlig oljemaling stående... Har grunning for oljemaling også.

Så det kommer altså egentlig an på hvor mye jeg ønsker å slipe ned møbelet igjen.. Sukk, finnes nesten ikke kjedeligere ting..

Ja, Lady vannbasert er ikke den beste for møbel - men oljemalingen vil gulne i løpet av 6 mnd til et års tid i værste fall fra ren hvit til Hvit Narciss (http://www.kistefosmobler.no/farger/fargepr%C3%B8ver-heldekkende-c-195-1.aspx)

Jeg ville heller malt en 2 strøk med Lady Interiør/Tre og så lakkert med en vannbasert gulvlakk :) Easy peasy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://malingseksperten.blogg.no/

http://www.malingseksperten.no/

http://www.facebook.com/pages/Malia-Majorstua/123467904393491

MALIA Majorstua har den akryl lakken. Ligger rett ved krysset

(ikke det at jeg vet om du er i Oslo) - men MALIA har Gjøco-maling i hvertfall. Det er ganske tydelig gulskjær i Scanox sin nemlig.

Vannbasert tremaling er å foretrekke fargemessig! Og den tåler mye når den har herdet tilstrekkelig (nå skriver jeg mange innlegg her - sorry)men akryllakk er en fantastisk forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk for mange svar!

Får rabatter på visse malingsprodukter, så jeg får se hva jeg kan få tak i på den måten.

Største problemet med vannbasert er jo å få det pent, men det handler vel mest om å være tålmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant. :) 15-18 grader er det beste og sett gjerne en bøtte varmt vann eller et tørkestativ med våte klær i rommet. Høy luftfuktighet og riktig temperatur er viktig. Og godt utstyr da, ikke minst :)

Men det finnes et utflytningsmiddel som gjør at malingen oppfører seg mer som en oljemaling. Lenger åpentid og mye bedre flyt, lik dekk og tørketid. Floetrol heter det <3 Har blitt superfan etter å ha testet selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det visste jeg ikke at fantes. Lurer på om Jotun har noe lignende. Men nå er jo skaden allerede skjedd i form av at to strøk er malt, så jeg får heller prøve å rette litt på de skadene som allerede er skjedd. ;)

Har vært borti folk som har helt vann opp i malinga for å få lenger tørketid, men jeg har ikke kopiert det trikset akkurat.

Og jeg har bra pensler. Det har jeg funnet ut at lønner seg veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Jotun har ikke laget noe som er til salgs og malingsen skal jo helst brukes slik den er - men det går fint an. Vet om mange proffeslkaper som ikke stoler på malerne sine som kjøper det som forsikring ^_^

Husk å slipe mellom strøkene! Legger seg jo alltid litt støv, pluss disse stripene da.. Det blir nok bra. Hvem får du rabatt hos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får rabatt på Jotun-produkter, så det blir stort sett dem jeg forholder meg til.

Ja, sliping og pussing er vel det man får mest igjen for på resultatet, men gud så kjedelig det er. :)

Jeg får bare tenke meg litt om før jeg fortsetter arbeidet. Det er snakk om et sittemøbel, så det er greit at det blir et tåelig slitesterkt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jotun tapper Scanox-lakken. :) Den vannbaserte har et svakt gulskjær, men jeg har lakkert hvitmalte ting med den og det er ikke krise (med mindre du er veldig nøye eller får dråpe-sig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra! Ingenting er bedre enn å trives i jobben og å brenne for faget sitt. Takk for alle tips!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe problem! Fyr løs om det er noe, tror jeg skal bruke dette forumet en del :) Mye spennende her. Og lykke til videre, om du velger å lakke eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du 100% sikker på at det er korrekt?

Det er et sammendrag.. Å kombinere forskjellige malinger med forskjellige binde/løsemidler er ikke noen god idé uten skikkelig forbehandling. Alt kan "gå" men om det er slitesterkt nok til skikkelig bruk er en annen ting. Er mye som "går an"

Er du skikkelig uhedig vil malingene reagere og skille seg eller koke opp.

men det kan gå - for all del... Men er greit å ta en del forhåndsregler når man skal ha et skikkelig pent/slitesterkt resultat. Er mange som kjører 07 på dørene også, men dulter du litt borti så skrelles det av. Det "går an" men det "funker ikke"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et sammendrag.. Å kombinere forskjellige malinger med forskjellige binde/løsemidler er ikke noen god idé uten skikkelig forbehandling. Alt kan "gå" men om det er slitesterkt nok til skikkelig bruk er en annen ting. Er mye som "går an"

Er du skikkelig uhedig vil malingene reagere og skille seg eller koke opp.

men det kan gå - for all del... Men er greit å ta en del forhåndsregler når man skal ha et skikkelig pent/slitesterkt resultat. Er mange som kjører 07 på dørene også, men dulter du litt borti så skrelles det av. Det "går an" men det "funker ikke"

Lady classic (oljebasert) går da utmerket an å male oppå Lady Interiør Tre (vanntynnet)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...