Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pc'en min har blitt så uendelig treg i det siste, og den klikker ved jevne mellomrom. Jeg har blitt tipset til å formatere den. Hvordan gjør jeg det? Jeg har søkt litt, og det er tydelig en fordel om man har noen cd'er med noe greier? Jeg vet jeg hadde noen slike, men hvor de er, har jeg ingen ideer om. Går det ikke an å formatere pc'en uten cd'ene?

Jeg har en Compaq Presario CQ61.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pc'en min har blitt så uendelig treg i det siste, og den klikker ved jevne mellomrom. Jeg har blitt tipset til å formatere den. Hvordan gjør jeg det? Jeg har søkt litt, og det er tydelig en fordel om man har noen cd'er med noe greier? Jeg vet jeg hadde noen slike, men hvor de er, har jeg ingen ideer om. Går det ikke an å formatere pc'en uten cd'ene?

Det første du kan prøve å er jo å kjøre CrapCleaner - veldig trygt verktøy å bruke. Den sletter masse overflødige filer og vil gjøre PC'n litt kjappere. Du bør også Defragmentere. De samme programmererne har program til det også :)

Bruker selv aktivt CCleaner og Defraggler i hvertfall :)

http://www.piriform.com/

Skrevet

Det første du kan prøve å er jo å kjøre CrapCleaner - veldig trygt verktøy å bruke. Den sletter masse overflødige filer og vil gjøre PC'n litt kjappere. Du bør også Defragmentere. De samme programmererne har program til det også :)

Bruker selv aktivt CCleaner og Defraggler i hvertfall :)

http://www.piriform.com/

Du kan ihvertfall gjøre dette til du finner CD'n :)

Skrevet

Takk, skal prøve dem! Men kan jeg ikke formatere uten cd'ene?

Skrevet

Det går sikkert an uten cd, men kan tenke meg det er mye mer slitsomt :klo: Jeg har aldri formatert min, men burde nok gjort det snart. Å om du ikke har cd så innbiller jeg meg du må koble dataen opp mot en annen pc.

Skrevet

Det går sikkert an uten cd, men kan tenke meg det er mye mer slitsomt :klo: Jeg har aldri formatert min, men burde nok gjort det snart. Å om du ikke har cd så innbiller jeg meg du må koble dataen opp mot en annen pc.

På en eller annen måte må du jo ha programvare. Er det krise må du kjøpe på nytt - men jeg ville kontaktet de du jhøpte PC'n av om råd. Operativsystemet er sikkert registrert på deg.

Skrevet

På en eller annen måte må du jo ha programvare. Er det krise må du kjøpe på nytt - men jeg ville kontaktet de du jhøpte PC'n av om råd. Operativsystemet er sikkert registrert på deg.

Men siden hun sikkert har en gammel pc, så er det vel nesten like lønnsomt å kjøpe ny pc i stedet for å kjøpe operativsystem. Dessuten så kan en jo laste ned operativsystem fra nettet, ulovlig vel å merke.

Skrevet

Nja, ulovlig operativsystem og det å ha internet er jo en pain in the ass - oppdateringer, verifisering og godkjenning - men ja. Kan også kjøpes lovlig på nettet og da.. Akkurat operativsystemet betaler jeg for. Adobe og Rosettastone derimot :P

Skrevet

Data'en er 1 år gammel, så jeg har jo ikke lyst å kjøpe ny helt enda..

Skrevet

Sjekk der du kjøpte, få nr på din kopi. :) Da kan du nok fint få tilsendt CD eller laste ned online.

Support er til for å gjøre livet lettere vettu :)

Skrevet

Nja, ulovlig operativsystem og det å ha internet er jo en pain in the ass - oppdateringer, verifisering og godkjenning - men ja.

Pyttsann, er jo bare å hotfixe innimellom. :)

TS; du kan kopiere OS over på f.eks en minnepinne, så kan du legge det inn etter formatering.

Skrevet

Det går i noen tilfeller an å reinstallere uten CDene, hvis produsenten har lagt inn installasjonsfilene til Windows på selve PCen. Og såvidt jeg kan se på nettet, er akkurat dette gjort på din modell.

Det skal være mulig å trykke en tast rett etter at maskinen er slått på for å starte "system recovery", som er en annen betegnelse for "reinstaller hele greia". Jeg tror det er F11 som er den magiske tasten på din PC, men det kan du eventuelt spørre forhandlere om.

Husk at ALT på maskinen slettes, så ta kopi av dokumenter, mail, bilder o.l.

Og pass for all del på at maskinen ikke går tom for strøm eller blir slått av mens denne recovery'en pågår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...