Gå til innhold

Saus til kylling

Anbefalte innlegg

Gjest Lille-pus
Skrevet

Da ser det ut som tråden er ferdigdiskutert mht. både salat og 80-tallet ;)

Du spurt om saus til stekt kyllingfilét :)

Kanskje en appelsinsaus kunne være noe ? - dersom dere både tåler og liker begge to da selvsagt :)

Lett i smaken, litt frisk av appelsinsaften (bland gjerne litt finhakket frisk estragon oppi), og tynn i konsistensen (ikke sånn brunsaus-tykk).

• Liker 2
Skrevet

For noen idioter noen er...

Trådstarter skriver finere i gåseøyne, "finere". Jeg får dermed ikke inntrykk av at hun skal lage gallamiddag for slottet, men en litt bedre middag enn det hun klasker sammen til daglig.

Ja, det er nettopp det jeg mener.

Skrevet

Jeg signerer for øvrig bretagnesaus, som er min go-to-saus når vi har kylling. Jeg elsker saus så jeg ville hatt med saus selv til potetsalat.

Ja, Bretagnesaus med paprika og hvitløk er kjempegod! Vi bruker alltid den til kylling.

Skrevet

Da ser det ut som tråden er ferdigdiskutert mht. både salat og 80-tallet ;)

Du spurt om saus til stekt kyllingfilét :)

Kanskje en appelsinsaus kunne være noe ? - dersom dere både tåler og liker begge to da selvsagt :)

Lett i smaken, litt frisk av appelsinsaften (bland gjerne litt finhakket frisk estragon oppi), og tynn i konsistensen (ikke sånn brunsaus-tykk).

Han tåler ikke appelsin heller. Det er så vanskelig å vite hva jeg kan ha oppi både salaten og sausen, siden han har så mye mat allergi. Både mot frukt og grønnsaker.

Skrevet

For noen idioter noen er...

Trådstarter skriver finere i gåseøyne, "finere". Jeg får dermed ikke inntrykk av at hun skal lage gallamiddag for slottet, men en litt bedre middag enn det hun klasker sammen til daglig.

Det er jo én måte å se det på. En annen måte er jo å tolke svarene som råd til hvordan man kan gjøre middagen bedre. ;) Jeg synes ikke den siste tolkningen er helt borti natta siden TS tross alt startet en tråd hvor hun ba om råd. Så er det selvsagt helt opp til henne hvorvidt hun vil ta rådene til følge eller ikke. :)

Skrevet

Nå er vel spørsmålet mer om det blir saus eller ikke. Kanskje det blir litt smør på flesk med både kesam-potetsalaten og saus.

Skrevet

Nå er vel spørsmålet mer om det blir saus eller ikke. Kanskje det blir litt smør på flesk med både kesam-potetsalaten og saus.

Jeg synes som sagt ikke det er nødvendig. Jeg synes i alle fall ikke det høres godt ut med hverken bretagnesaus eller bearnaisesaus i kombinasjon med potetsalaten din, det kræsjer.

Og jeg ville fremdeles ha modifisert salaten din, men det er jo opp til deg.

Skrevet

Ok, hva med denne salaten da?

Cherrytomat, ananas, agurk, rødløk, fetaost, ruccula og persille?

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, jeg skal aldri be om mattips her, man risikerer jo å bli kjefta huden full...

• Liker 2
Skrevet

Herregud, jeg skal aldri be om mattips her, man risikerer jo å bli kjefta huden full...

KG i et nøtteskall. Alltid som skal pirke på noe.

• Liker 2
Gjest Applestore
Skrevet

Svensk bernasaus.

åh, jeg elsker den sausen! :D

Ellers foretrekker jeg Bretagne kyllingsaus til kyllingfile, spesielt om den er litt tykk! nam :D

Skrevet

Jesus folk, slapp nå av.

Jeg er enig i at den første varianten salat var litt 80-talls veikro, men så snart skinka hoppet ut ble den straks bedre. Jeg liker også å ha noe søtt i salaten, spesielt til kylling som matcher godt med sødme.

Hvis du vil ha et annet tips kan tørkede aprikoser, granateplekjerner eller mango være godt i en salat.

Nå man har sødme i en salat passer det gdot med løk i, jeg liker helst rødløk siden den er ganske mild.

Bearnaise blir en temmelig kraftig saus til, særlig med tanke på at du har en kremet potetsalat også, så jeg ville nok droppet den.

Kanskje heller servert tynne skiver av godt kryddersmør som kan smelte over kyllingen?

• Liker 1
Skrevet

Folk får det til å høres ut som om jeg skal delta på MasterChef eller noe. Jeg skal bare lage middag i mitt eget hus! Skal ikke starte opp en resturant, veikro eller cafe. Jeg vil bare ha en god middag på bordet. Herre, kongen skal ikke spise middagen min. Ikke noen mesterkokk heller som kommer til å mose det jeg har av kokekunster. :snurt:

Skrevet

KG i et nøtteskall. Alltid som skal pirke på noe.

Ok. Jeg mente å gi (velment) råd, ikke kjefte.

Åttitallssalat er et begrep for oss som var unge da (:fnise:). Det brukes ikke nødvendigvis for å stemple noen, men for å beskrive en type rett som gjorde sitt inntog på åttitallet gjennom diverse salatbarer som plutselig ble superpopulære (jf kaffebarer på 2000-tallet). Det er selvfølgelig ikke noe galt i å hverken spise eller å like den slags salater i 2011, men de fleste vil nok tenke på dem som en selvstendig rett fremfor tilbehør til (kjøtt)middag. Det handler om sammensetning av et måltid bare.

Når du ba om tips til "finere" middag var det altså ment som en hjelp.:)

Skrevet

Og hvordan skal jeg vite hvordan maten var på 80 tallet? Jeg var jo ikke engang påtenkt på det tidspunktet. Og jeg har ikke sett på det som kjeft fra deg Fresi. Men noen AB har irritert meg litt.

Annonse
Skrevet

Ok, hva med denne salaten da?

Cherrytomat, ananas, agurk, rødløk, fetaost, ruccula og persille?

Jeg synes det høres mye bedre ut som tilbehør. :) Litt mer grønn salat kanskje?

Skrevet

Og hvordan skal jeg vite hvordan maten var på 80 tallet? Jeg var jo ikke engang påtenkt på det tidspunktet. Og jeg har ikke sett på det som kjeft fra deg Fresi. Men noen AB har irritert meg litt.

Du kan jo ikke vite det, jeg ville bare forklare for deg. :fnise: Vi er nok mange som har gått grundig lei av den varianten.

For øvrig blir jeg av og til nostalgisk og serverer sånn salat til middag selv. Jeg kaller den harrysalat (som i -"Hva er det til middag i dag?" -"Harrysalat!" -"Jippi!"). :nigo: Da gjør jeg som deg, blander bittelitt grønt med mye ost, makaroni, egg og skinke og serverer med brød til. Jeg har aldri vært borti bearnaisesaus til, standard på åttitallet var Thousand Island. Jeg pleier å servere creme fraiche med hvitløk i istedet.

Men (jeg synes ikke) den passer som tilbehør til middag. Som tilbehør fortrekker jeg enklere og friskere salater, gjerne bar enkel grønn salat (som ikke må være slapp og livløs. ;) ) med en god vinaigrette.

Vennlig hilsen gamletante Fresi. :blomst:

• Liker 2
Skrevet

Greit, jeg har skjønt tegninga. 80talls salat skal ikke være tilbehør, bare som egen rett. :opplyser:

Bearnaisesaus er det nok få som har hatt oppi. Hadde ikke noe annet for hånd den dagen, så bare tok det oppi. Så ble det en slager. Noen venner av meg blir skikkelig store i øya når jeg sier at jeg liker salat med bearnaisesaus. (Og spesielt når det er en slik salat.)

Hva slags grønn salat til da? Noen som er gode? (Ikke babyleaf, helt forferdelig.)

Skrevet (endret)

Greit, jeg har skjønt tegninga. 80talls salat skal ikke være tilbehør, bare som egen rett. :opplyser:

Bearnaisesaus er det nok få som har hatt oppi. Hadde ikke noe annet for hånd den dagen, så bare tok det oppi. Så ble det en slager. Noen venner av meg blir skikkelig store i øya når jeg sier at jeg liker salat med bearnaisesaus. (Og spesielt når det er en slik salat.)

Hva slags grønn salat til da? Noen som er gode? (Ikke babyleaf, helt forferdelig.)

Crispisalat, for eksempel. Den er sprø og mild, og vil passe resten av ingrediensene godt.

http://www.bama.no/eway/no/gronnsaker/salater/crispisalat/index.aspx

Endret av Dark Star
AnonymBruker
Skrevet

Crispi, lollo eller lollo rosso, ruccola, hjertesalat og frisk spinat er også kjempegodt. Det blir mer spennende når du kombinerer flere salattyper slik en bruker lengre opp i tråden foreslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...