Gå til innhold

Ta bilde av folk i bevegelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvilke innstillinger jeg bør gjøre på kameraet mitt (Canon Eos 400d) for å kunne ta gode klare bilder av folk i bevegelse? F.eks. folk som springer, går, danser, hopper osv? Hittil når jeg har forsøkt blir bildene uskarpe og man ser ikke helt hva som skjer.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruk rask lukkertid. Ikke bruk autofunksjonen, altså. :)

Skrevet

Du må ha kort lukkertid, og for å oppnå dette er det muligens nødvendig med stor blenderåpning (lavnt tall) og høy iso-verdi for å få nok lys. Hva du skal stille inn på er det helt umulig å si, for det varierer etter lysforholdene. Vri modushjulet over til Tv, der bestemmer du lukkertiden og isoverdien, kameraet velger selv blenderåpning. Prøv deg frem med lukkertider. Det kan være lurt å lese bruksanvisningen til kameraet, der står mye forklart.

• Liker 2
Skrevet

Høy lukkertid slik at du klarer å "fryse" bildet.

AnonymBruker
Skrevet

Nå kjenner ikke jeg til Canon, men på mitt Nikon speilrefleks, så der det en forhånsdprogramert sportsfundsjon. Kanskje Canon har en tilsvarende funksjon?

Det er bilde av en person som løper. Dette programmet har kort lukkertid. Det er ikke mulig å bruke blitzen (tror jeg), så det er ikke egnet i dårlig lys, men ute i dagslys så funker den hvertfall bra.

Gjest Spinell
Skrevet

Høy lukkertid slik at du klarer å "fryse" bildet.

Tvert imot!

Lav lukkertid for å "fryse" øyeblikket.

Du må avpasse blenderåpning og ISO etter lysforholdene og hvor stor dybdeskarphet du ønsker. Stor blenderåpning gir liten dybdeskarphet, men slipper inn mye lys. (Så da kan du evt regulere ned ISO-en.) Jo høyere ISO, jo mer grovkornede bilder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...