Gå til innhold

Trekkes det skatt av feriepenger?

M0niq

Anbefalte innlegg

I januar 2010 fikk jeg utbetalt feriepenger fra inntektsåret 2009. Begynte å studere høsten 2009, og jobbet der kun fra januar-midten av august.

Trodde at om jeg ventet med å få utbetalt feriepengene til 2010 skulle jeg unngå å måtte trekke skatt av dette.

Ser på selvangivelsen nå at feriepengebeløpet er summert opp sammen med andre inntekter jeg hadde i 2010, og derfor påvirker hvor mye skatt som skulle innbetales i 2010. Er dette riktig? Forstår liksom ikke hvorfor arbeidsgiver ikke trekte skatt av feriepengene mine, siden feriepengene tydeligvis påvirker "inntekten for 2010".

Noen som er gode på dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

feriepengene betales det skatt av i det året du tjener dem, men de er "skattefrie" det året de utbetales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er at du ikke skal skatte av feriepengene hvis du får dem utbetalt for året de er tiltenkt - som du selv sier; feriepengegrunnlaget opparbeidet du i 2009, men selve pengene fikk du utbetalt i 2010, som jo var året du skulle fått dem uansett.

Er mulig jeg tar feil, men jeg har nå alltid fått høre "vil du ha feriepengene som del av sluttoppgjøret må du skatte av dem, men venter du til januar slipper du å betale skatt på dem". Dette er første året jeg faktisk har ventet med å motta feriepengene, så du må gjerne skrive her hva du finner ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feriepengene betales det skatt av i det året du tjener dem, men de er "skattefrie" det året de utbetales :)

Så da er det skjedd en feil? Er 4000 kr i forskjell om jeg regner ut skattetrekket for summen inkludert feriepengene og uten. Er nok til en husleie liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det året du får utbetalt feriepenger er beløpet hensynstatt når du får skattekortet. du betaler alltid skatt av feriepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I januar 2010 fikk jeg utbetalt feriepenger fra inntektsåret 2009. Begynte å studere høsten 2009, og jobbet der kun fra januar-midten av august.

Trodde at om jeg ventet med å få utbetalt feriepengene til 2010 skulle jeg unngå å måtte trekke skatt av dette.

Ser på selvangivelsen nå at feriepengebeløpet er summert opp sammen med andre inntekter jeg hadde i 2010, og derfor påvirker hvor mye skatt som skulle innbetales i 2010. Er dette riktig? Forstår liksom ikke hvorfor arbeidsgiver ikke trekte skatt av feriepengene mine, siden feriepengene tydeligvis påvirker "inntekten for 2010".

Noen som er gode på dette? :)

Feriepenger er skattepliktige på lik linje med annen lønn uansett når de utbetales.

Skatten på feriepengene er i utgangspunktet innbaket i skattetrekket på den øvrige lønna, derfor er feriepengene trekkfri (men ikke skattefri).

Når feriepengene utbetales i opptjeningsåret, skal det trekkes skatt av de. Dette fordi du ikke skal få utbetalt feriepenger opptjent i to forskjellige år trekkfritt i det samme året, for det kan føre til baksmell.

Så det er en generell misoppfatning det at feriepenger er skattefrie dersom de utbetales i året etter opptjeningsåret, og skattepliktig dersom de utbetales i opptjeningsåret. Skatten på feriepengene er den samme uansett.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feriepengene skal regnes med i inntekten, så det er ikke feil. Som nevnt har man allerede betalt skatt av feriepengene det forrige året. Feriepengene er en del av inntekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt har man allerede betalt skatt av feriepengene det forrige året.

Det trekkes skatt i utbetalingsåret, ikke i opptjeningsåret. Alt annet ville blitt feil i forhold til skatteoppgjør.

Det er også derfor man må være påpasselig hvis man har jobbet hele 2010, men jobber f.eks. bare halve 2011, men med full feriepengeutbetaling. Sånt blir det baksmell av hvis man ikke er oppmerksom på det.

Feriepengene skal alltid regnes som en del av inntekten for det skatteåret de utbetales i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også derfor man må være påpasselig hvis man har jobbet hele 2010, men jobber f.eks. bare halve 2011, men med full feriepengeutbetaling. Sånt blir det baksmell av hvis man ikke er oppmerksom på det.

Det jeg har gjort "feil" da? For jeg hadde jo bare halv inntekt i 2009. Skulle jeg da ha bedt om høyere skattetrekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har gjort "feil" da? For jeg hadde jo bare halv inntekt i 2009. Skulle jeg da ha bedt om høyere skattetrekk?

Nei, men når du oppgir innteksgrunnlaget så må du huske å inkludere feriepenger i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager, må ha dette inn med teskje, jeg...

Ifølge selvangivelsen min tjente jeg da jeg ifjor jobbet fra mars til august 111 000 kroner (det stemmer). Disse utgjorde feriepengegrunnlaget, og feriepengene kom inn på kontoen nå i januar; 13 xxx kroner. Betyr det da at om jeg ikke jobber dette året, vil jeg få en skattesmell i 2012 pga at jeg fikk utbetalt feriepenger i år??

TS, beklager at jeg stiller spørsmål i tråden din. Ble veldig usikker selv når jeg leste alle innleggene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge selvangivelsen min tjente jeg da jeg ifjor jobbet fra mars til august 111 000 kroner (det stemmer). Disse utgjorde feriepengegrunnlaget, og feriepengene kom inn på kontoen nå i januar; 13 xxx kroner. Betyr det da at om jeg ikke jobber dette året, vil jeg få en skattesmell i 2012 pga at jeg fikk utbetalt feriepenger i år??

TS, beklager at jeg stiller spørsmål i tråden din. Ble veldig usikker selv når jeg leste alle innleggene...

Ja, slik jeg har forstått det nå. Jeg fikk utbetalt 19 xxx kroner noe som har ført til 4000 kr ekstra i skatt. Litt usikker på om dette også gjelder når man har frikort, tror du muligens slipper unna det da? Så lenge man holder seg under frikortgrensa selvfølgelig.

Om jeg sier feil her så gjerne rett meg :)

Endret av M0niq
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bare kommer til å tjene ca 13 000 i 2011 vil du IKKE få skattesmell nei. Beløpet er for lavt til at det vil bli trukket skatt av det. Det trekkes bare skatt over inntekt som overstiger 39 950 kr. Den nedre grensen for å betale trygdeavgift er etter gjeldende regler 39 950 kroner. Dette omtales gjerne som «frikortgrensen».

Og ja, det er helt riktig at feriepenger er skattepliktig på lik linje med annen arbeidsinntekt, jfr skattelovens § 5-1 første ledd, jfr § 5-10 bokstav a. Feriepengene er trekkfrie i opptjeningssåret, men skattepliktig i utbetalingsåret.

Litt OT; men helt ufattelig hvor lite peiling folk har på inntekt og skatt! Det er bare å lese igjennom veilendningen folk får i posten i februar/mars, men det er vel for mye forlangt av folk å sette seg inn i reglene. Folk flest har blitt utrolig late når det gjelder ligningen. Nesten det eneste folk gidder å sjekke er om man får restskatt eller penger til gode, resten av den forhåndsutfylte selvangivelsen driter de i. Men bare så dere er klar over det; selvangivelsen er forhåndsutfylt, altså ikke fullstendig. Skatteetaten kan få lønns- og trekkoppgave fra arbeidsgivere eller fra rapport fra finansinstitusjoner om kapitalinntekt etter selvangivelsen er trykket og sendt ut, og da risikerer man i verste fall tilleggsskatt på 30% om man ikke selv har opplyst om lønnsinntekten/kapitalinntekten. Det er flere tusen hvert år som gjør denne blemma og ilegges tilleggsskatt. Nesten samtlige bruker som argument at de tok for gitt at alt var riktig i selvangivelsen de fikk tilsendt og at de ikke tenkte over at inntekten ikke var kommet med på den forhåndsutfylte selvangivelsen; men dette holder altså ikke som unnskyldningsgrunn for å slippe tilleggsskatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også et spørsmål, sikkert litt lavmål å komme med det i denne tråden, men det virker som mange her har peiling.. Jeg har en jobb hvor jeg bruker egen bil i tjeneste, og skriver så kjøredagbok på dette og får tilbake reiseutgiftene på de kilometerene jeg kjører mens jeg er på jobben. Jeg har alltid trodd at dette var skattefrie kroner, har hatt flere jobber hvor jeg skrevet kjøredagbok, men nå ser jeg at 1300 kr. er ført som trekkpliktig kjøregodtgjørelse. Er det noe tak på hvor mye kjøregodtgjørelse som er skattefri eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grunnen til at jeg stusset over dette med feriepenger og skatt, var at jeg trodde man ikke skulle skatte disse pengene slik som ts skriver at ts må gjøre. Dette av den enkle grunn at jeg aldri har hatt noe jobbforhold over flere år, så den "problemstillingen" har aldri vært aktuell for meg. Følgelig har feriepengegrunnlagene mine vært såpass lave at jeg aldri har fått mer enn toppen 20 000 kroner i feriepenger. Men, for å komme til poenget; om jeg hadde fått meg en jobb iløpet av dette året, og som et eksempel tjent 100 000 kroner, så måtte jeg sjekket på selvangivelsen som kommer i 2012 at det er registrert både de 100 000 + de 13 000 jeg har fått i feriepenger som skattepliktige kroner? Og, hvordan fungerer det egentlig praksis at de trekker skatt fra disse feriepengene? Går det ut på det samme som at når man har et skattekort som sier at de skal trekke 33% skatt, så legger de de 100 000 til de 13 000 når de regner ut om man skal ha penger til gode eller blir skyldig?

TheaH: det er ikke nødvendigvis slik at vi andre ikke gidder å lese veiledningen som blir sendt ut, men jeg går da ut ifra at det er flere enn meg som ikke forstår det som står der (ja, kall meg teit, men jeg leser hva som står der, men kan likevel ikke sette igang en egen tankerekke om emnet, fordi jeg ikke kan gjengi hva jeg har lest og hva det betyr. Derfor jeg alltid får hjelp av andre til å lese hva som står og se om informasjonen de har registrert stemmer). Er ikke alle som klarer å tolke lovdata heller, og da er det fint å kunne spørre andre. Men jeg er enig med deg i at det nytter lite å si til skatteetaten den dagen man skjønner at man får en liten skattesmell at man ikke visste at selvangivelsen ikke var fylt ut korrekt, for skatteetaten gjør jo det de kan for at vi skal ha ressursene til å finne ut av dette. Er ikke kvantefysikk det er snakk om. Likevel, man må jo kunne stille spørsmål når man er usikker, og da er det kjempefint for sånne som meg at det finnes sånne som deg som er villig til å svare :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skattetrekket ditt (prosentsats eller tabell) er det tatt høyde for bl.a. feriepenger og halv skatt i desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Men, for å komme til poenget; om jeg hadde fått meg en jobb iløpet av dette året, og som et eksempel tjent 100 000 kroner, så måtte jeg sjekket på selvangivelsen som kommer i 2012 at det er registrert både de 100 000 + de 13 000 jeg har fått i feriepenger som skattepliktige kroner? Og, hvordan fungerer det egentlig praksis at de trekker skatt fra disse feriepengene? Går det ut på det samme som at når man har et skattekort som sier at de skal trekke 33% skatt, så legger de de 100 000 til de 13 000 når de regner ut om man skal ha penger til gode eller blir skyldig?

Skjønner ikke helt hva du mener med de 13000.. om det er feriepengene utbetalt året etter eller om de er utbetalt samme år som de 100000. Feriepengene skal være med på selvangivelsen for det året de utbetales uansett.

Det fungerer ikke i praksis at man TREKKER skatt av feriepengene dersom de utbetales året etter opptjeningsåret, det er derfor det heter trekkfri...

Man kan ikke si at noen av skattekronene tilhører feriepengene, mens noen tilhører lønna eller renteinntekter eller noe annet.

En litt forenklet forklaring:

Se på skattekortet som en likning på forskudd.

Man samler alle inntekter og fradrag i en stor pott, legger til og trekker fra, og kommer frem til et skattegrunnlag. Dette grunnlaget tilsier at du skal f.eks. betale 75000 kr i skatt dette året. Så finner man ut hvor mange prosent 75000 er av lønna den skal trekkes av, og dette blir trekkprosenten på skattekortet. Da er det tatt hensyn til både feriepenger og andre inntekter og fradrag.

Akkurat som likningen, bare at man på likningen bruker beløpet på 75000 til å finne ut hvilket beløp som er skatt tilgode eller restskatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...