Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Mauna Lee
Skrevet

Jeg har blitt tilbudt en jobb jeg har veldig lyst på. Eneste minuset er at det er et stykke for meg å kjøre til jobb. Avstanden mellom bosted og jobb er 53 km, så det blir da litt over 10 mil om dagen og 50 mil i uka. Fordelen er at jeg kjører en annen vei enn E6 (dette er i akershus) og jeg slipper kø.

Er det noen som har erfaring med å bruke så mye tid på å komme seg til jobb hver dag? Fungerer det greit for dere? Får man skattefradrag for dette?

Jeg ser at jeg også kan bruke kollektivtrafikk, men det tar 2 timer og 7 min hver vei (mot 50 min å kjøre), så jeg tror nok det blir uaktuelt...

Vil egentlig bare ha litt erfaringer jeg =)

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg brukt rundt 1,5 time til å pendle til jobb. Såpass lang reisevei er ikke ønskelig, men det går faktisk greit. Alt blir en vane. Lydbok i bilen er tingen.

Skrevet

Dette er noe jeg kan svare på.

Jeg bruker min. 1 t og 15 min en vei til jobb med kollektivt. Til vanlig 1,5 time.

Kjæresten som før jobbet rett ved meg og kjørte bil brukte 40-45 min når køen gikk i greit tempo. Litt lenger om køen sto.

Jeg savner den ekstra tiden jeg kunne brukt på andre ting. Men jeg er glad jeg valgte jobben for erfaringen jeg får. Men jeg ser etter jobb nærmere.

Du kommer nok til å bli lei av å bruke så mye tid i bilen. Men er jobben bra og gir deg noe du trenger så går det for en periode på noen år.

Hadde aldri gjort det om vi hadde hatt barn.

Skrevet

Jeg pendler 35 km hver vei til jobb, 5-6 dager i uka, og for min del så går det veldig greit. Det blir en vanesak, og tilslutt så er det bare noe man gjør for å komme seg på jobb. Jeg bruker 35 min hver vei, og det gjør meg ingenting. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 53 km til jobb, noe jeg bruker ca 40 min på hver vei.

Det går helt greit, men det er ca akkurat hva jeg aksepterer av reisevei. Jeg bruker privatbil og har km-godtgjørelse og reisetid til avspasering. Og er så heldig at jeg er ferdig 15:30 på jobb, slik at jeg er tilbake til min by til samme tid som sambo er hjemme fra sin jobb. Passer fint.

Skrevet

Er jo kva man er instillt på... Tiligare hadde eg ein jobb med 1,5 t kvar vei. Det gjekk i utgangspunktet heilt greit. Når eg fekk ein ny og bedre jobb 5 min unna, merka eg kor deilig det var. Særlig med tanke på barna. Kunne komme raskt om det var noko ect. Så no synast eg at kort reisevei er gullverdt.

Gjest Mauna Lee
Skrevet

Takk for innspill :) jeg tror jeg kommer til å takke ja til jobben. Er det noen som vet noe om skattefradrag, eller gjelder det bare de som har pendlerbolig?

Skrevet

Takk for innspill :) jeg tror jeg kommer til å takke ja til jobben. Er det noen som vet noe om skattefradrag, eller gjelder det bare de som har pendlerbolig?

Du kan få skattefradrag. Kravet er at total reisevei er over 39 km per dag og at beløpet overstiger egenandelen på 13700 kr. Du kan også få fradrag for bompenger. Alt står i rettledelsen til selvangivelsen som kom i posten rett før selvangivelsen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...