AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #1 Skrevet 24. mars 2011 En bekjent av meg som har gått arbeidsledig ganske lenge nå, mistet forleden besinnelsen under et møte på det lokale NAV-kontoret, med hærverk og truende adferd. Nå er h*n utestengt fra å fysisk møte opp ved NAV-kontoret for en god stund fremover. Selv om denne situasjonen selvsagt er selvforskyldt, synes jeg litt synd på vedkommende. Er det noen som vet om man mister stønad fra NAV dersom man har gjort noe som dette? (Jeg er redd for at tilværelsen vil rakne helt for vedkommende dersom det skjer).
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #2 Skrevet 24. mars 2011 Tviler på at Nav har lov til å straffe noen ved å fra dem penger. Men du bør støtte din bekjent og foreslå psykolog. H*n trenger oppfølging og noen å snakke med.
Gjest Fikira Skrevet 24. mars 2011 #3 Skrevet 24. mars 2011 Tror ikke de kan ta stønaden. Men som du nevnte er han utestengt fra å møte fysisk opp. Og det er jo ikke så rart.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #4 Skrevet 24. mars 2011 Bare utestengt??? H*n skulle jo vært bura inne!!! Herverk og trusler er straffbart. Fy faen for en idiot. 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #5 Skrevet 24. mars 2011 En bekjent av meg som har gått arbeidsledig ganske lenge nå, mistet forleden besinnelsen under et møte på det lokale NAV-kontoret, med hærverk og truende adferd. Nå er h*n utestengt fra å fysisk møte opp ved NAV-kontoret for en god stund fremover. Selv om denne situasjonen selvsagt er selvforskyldt, synes jeg litt synd på vedkommende. Er det noen som vet om man mister stønad fra NAV dersom man har gjort noe som dette? (Jeg er redd for at tilværelsen vil rakne helt for vedkommende dersom det skjer). Han må bruke nettet for å komunisere med de Nå var det en rettsak ganske nylig. dommen lød på at de ansatte på Nav må finne seg i å bli utskjelt i den stillingen de har. Fra utskjelling til hærverk, er da et stykke. Regner med at personen du skriver om ble anmeldt.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #6 Skrevet 24. mars 2011 Han må bruke nettet for å komunisere med de Nå var det en rettsak ganske nylig. dommen lød på at de ansatte på Nav må finne seg i å bli utskjelt i den stillingen de har. Fra utskjelling til hærverk, er da et stykke. Regner med at personen du skriver om ble anmeldt. Stor forskjell på utskjelling og trusler. Jeg jobber i et yrke der vi blir skjellt ut ganske så ofte, og det må jeg regne med, så det er greit. Men trusler er en helt annen sak, det er straffbart og blir annmeldt. Håper nav anmelder her, både for trusler og hærverk. 2
Go'jenten Skrevet 24. mars 2011 #7 Skrevet 24. mars 2011 Nei, NAV kan ikke stoppe den økonomiske ytelsen med mindre vedkommende har brutt noen av vilkårene. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #8 Skrevet 26. mars 2011 Skjønner godt at noen rakner når de må snakke med de ubrukelige nepene på nav. Makan til ansvarsfraskrivelse, arroganse og inkompetanse har jeg aldri sett før...saken min gjelder foreldrepenger etter fødsel hvor de har gjort feil både med mine og mannens penger. Feil i saksbeh er èn ting men den oppførselen de kommer med når man tar det opp er helt utrolig. Kriminelle er de som tværer ut saken så vi ikke får pengene vi har krav på. Og jeg er også høyskoleutdannet og vet godt hva våre rettigheter er. Nav suuuuger så inni svarte helvete!!! 4
Harlekin Skrevet 26. mars 2011 #9 Skrevet 26. mars 2011 De kan ikke ta fra ham stønaden uten at vilkårene er brutt, nei. Jeg unnskylder verken trusler eller herværk, men jeg forstår at det kan rakne litt for personer med store problemer. Stakkars mann, håper han får hjelp. Og de(n) NAV-ansatte også, selvsagt.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #10 Skrevet 27. mars 2011 Han blir nok ikke fratatt stønaden, men det burde han! Greit man skal ha lov til å bli sint og frustrert, men hærverk på offentlig eiendom er noe vi ikke skal godta. Håper han må betale for skadene han forårsaket! 2
Gjest Koala Skrevet 27. mars 2011 #11 Skrevet 27. mars 2011 Mange yrkesutøvere blir skjelt ut daglig, for eksempel - parkeringsvakter - lærere - telefonselgere - gateselgere - baransatte Nøyaktig hvorfor skal de som jobber hos NAV være forskånet for dette ?
Harlekin Skrevet 27. mars 2011 #12 Skrevet 27. mars 2011 Mange yrkesutøvere blir skjelt ut daglig, for eksempel - parkeringsvakter - lærere - telefonselgere - gateselgere - baransatte Nøyaktig hvorfor skal de som jobber hos NAV være forskånet for dette ? Eller snu på det, hvorfor skal noen av disse yrkesutøverne måtte godta å bli skjelt ut? 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #13 Skrevet 27. mars 2011 Skjønner godt at noen rakner når de må snakke med de ubrukelige nepene på nav. Makan til ansvarsfraskrivelse, arroganse og inkompetanse har jeg aldri sett før...saken min gjelder foreldrepenger etter fødsel hvor de har gjort feil både med mine og mannens penger. Feil i saksbeh er èn ting men den oppførselen de kommer med når man tar det opp er helt utrolig. Kriminelle er de som tværer ut saken så vi ikke får pengene vi har krav på. Og jeg er også høyskoleutdannet og vet godt hva våre rettigheter er. Nav suuuuger så inni svarte helvete!!! Signerer denne! Gud vet hva som skjer med nav-ansatte etter at de kommer inn i etaten og hvilke interne instrukser de har, men de framstår som en gjeng med tullinger med NULL respekt for individet. Er i grunnen veldig forundret over at det ikke oppstrår flere scener og opptrinn enn det faktisk gjør. Og til de som er så jævlig fordømmende: Håper inderlig at dere får ett og annet med NAV og gjøre selv. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #14 Skrevet 27. mars 2011 Jeg forsvarer på ingen måte den type oppførsel som ts beskriver, men dessverre må jeg si at også jeg skjønner at sånne ting kan skje. Jeg er og har alltid vært rolig, forsiktig og svært mild i min framtreden, så det å utøve vold mot mennesker eller gjenstander er ikke helt min greie. Men jeg må innrømmet at jeg i kontakt med NAV føler at det koker innvendig iblant, og jeg framstår nok som en smule krass eller krevende, jeg som ellers omtrent ber om unnskyldning for at jeg puster. Jeg tror NAV kan bringe fram det verste i mange av oss. Det er ikke den enkelte NAV-ansatte som er problemet. Mange av oss kan havne i den jobben med litt uflaks. Men hele systemet er så tungrodd og lite brukervennlig at det er ikke rart noen tipper litt over når de allerede er nedtrykt pga en vanskelig livssituasjon. Jeg er stort sett alltid opprørt når jeg går fra NAV, enten pga sinne eller pga fortvilelse. Tårene er sjelden langt unna. Man pleier å si at "man må være bra frisk for å kunne være syk" med henvisning til kampen man må ta med NAV dersom man ikke passer helt inn i A4-formen. Jeg synes faktisk det er merkelig at det ikke skjer flere utbrudd av den typen ts beskriver. Når en forsiktig person som meg blir opprørt og sint så skjønner jeg ikke hvordan personer med sinneproblematikk og lignende klarer å gå fra NAV uten å ha laget et hull i veggen. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #15 Skrevet 27. mars 2011 Skjønner det godt, rart man ikke hører om flere slike tilfeller, nav er idioter 2
Go'jenten Skrevet 28. mars 2011 #16 Skrevet 28. mars 2011 Jeg synes egentlig det er ganske merkverdig at dere omtaler NAV som om det kun er en gruppe mennesker som er helt blåst i hode og ønsker alle navklienter vondt. Det er mennesker som jobber i Nav, som i alle andre jobber. Mennesker er forskjellig, og noen mennesker passer ikke i jobben sin. Men dere kan vel ikke mene at ikke en eneste person av de som jobber i NAV, sosialtjenesten og trygd/arbeids delen i hele landet er der fordi de virkelig ønsker å hjelpe mennesker? Jeg jobber i sosialtjenesten selv. Jeg er fullstendig klar over at systemet fungerer dårligere enn brukerne ønsker, for systemet fungerer dårligere enn hva vi som jobber der ønsker også. Men jeg utdannet meg som sosionom fordi jeg virkelig ønsker å hjelpe mennesker som har det vanskelig, og tro det eller ei, det forsøker jeg så godt jeg kan å gjøre hver eneste dag på jobb. Folk har så mye fordommer mot NAV, folk har så mange meninger som de mener at de kan slenge ut på en hvilken som helst arena. Jeg opplever at vilt fremmede mennesker går til angrep på meg på en fest på min fritid, fordi jeg "tør" å si at jeg jobber på NAV. Ja, det er mye feil i systemet, men vi har ikke akkurat medvind når vi jobber. Men vi forsøker å gjøre jobben forde.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #17 Skrevet 28. mars 2011 Folk har så mye fordommer mot NAV, folk har så mange meninger som de mener at de kan slenge ut på en hvilken som helst arena. Jeg opplever at vilt fremmede mennesker går til angrep på meg på en fest på min fritid, fordi jeg "tør" å si at jeg jobber på NAV. Ja, det er mye feil i systemet, men vi har ikke akkurat medvind når vi jobber. Men vi forsøker å gjøre jobben forde. Det er nok ikke bare NAV-ansatte som opplever det. Jeg er lærer og opplever å bli stilt til ansvar for alt som er galt i norsk skoleverk. Jeg tipper mange yrkesgrupper opplever det samme. F.eks. de som jobber i barnevern, skatteetat, politi osv. Jeg har en teori om hvorfor mange synes NAV-ansatte er "blåst i toppen". Den er todelt. 1: De som jobber i NAV er under et stort press pga omlegging og sammenslåinger. De skal rekke over altfor mye jobb på altfor kort tid. Samtidig er det omtrent umulig å ha god kjennskap til regelverket fordi det er så mange unntak og endringer i ett sett. De er derfor slitne og har skuldrene oppunder ørene pga stress. Det er en kjensgjerning at stressede og slitne mennesker ofte ikke klarer å se andres behov like godt som om man er uthvilt og har full kontroll. Så selv om intensjonen er den beste så kan det være vanskelig å "se" den enkelte bruker i mengden. 2: Brukerne av NAV er svært ofte i en veldig vanskelig livssituasjon siden de trenger NAV. De fleste er langtidssykemeldte, uføre, arbeidsledige eller sosialklienter. Når man har havnet i en presset situasjon der man er misfornøyd med retningen livet har tatt og man i tillegg ofte lever på et minimum der man ikke vet hvordan man skal få betalt husleia eller om man må spise nudler med ketchup til middag i neste uke også, så er man ikke helt på topp når man oppsøker NAV. Man har ofte klump i magen og gruer seg til å møte byråkratiet som kanskje vil konkludere med at du ikke trenger hjelp selv om du selv vet godt at du ikke klarer deg uten hjelp. Derfor er man svært sårbar og litt på tuppa når man går inn på et NAV-kontor. Disse to faktorene satt sammen er ingen god kombinasjon. NAV-ansatte klarer kanskje ikke å være så romslige og dyktige som de burde, og NAV-brukerne klarer kanskje ikke å være så høflige og medgjørlige som de burde. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #19 Skrevet 29. mars 2011 Joda, de har sikkert de beste intensjoner de som velger å utdanne seg til sosionom, men når det står en pakistansk dame der med 4 sultne småbarn og forteller at ektefellen har retunert til Pakistan alene og at de derfor ikke har penger til mat og husly, og det eneste man kan si er "Beklager, men du er gift og har derfor ikke krav på stønad. Jeg kan eventuelt hjelpe deg med å fylle ut søknad om separasjon, og så kan du komme tilbake om et par måneder med brevet fra Sivilombudsmannen om at søknaden er mottatt". Er det det de ville hjelpe til med? Eksempelet over er gitt av en nyutdannet sosionoms møte med sin arbeidsgiver Nav Sosial, og det er ikke den enkeltes saksbehandlers feil at regelverket ikke fungerer. Men det hjelper dessverre ikke at det finns forklaringer på hvorfor det skjærer seg så ofte. De aller fleste tåler en god del før de begynner å få problemer med å forholde seg saklig og dannet, og kilde til mang en frusterasjon kunne lett vært unngått. Hva er så galt med å opplyse om at saksbehandleren du har fått bare jobber 50 % slik at saksbehandlingstiden kan være noe lenger, og at vedkommende ikke er så lett tilgjengelig? Eller innnrømme at de har gjort feil (spesielt i eksempler som har med ren matematikk og gjøre)? Eller ringe tilbake når man ber om det? Helvete heller, jeg har selv hatt en jobb hvor jeg måtte ta imot henvendelser fra fortvilede mennesker og det kunne ikke på noe tidspunkt fallt meg inn og være frekk og avvisende. Uansett hvor sliten og lei en var. Og vi hadde noe som het pålagt overtid, det betød i praksis at man ikke kunne gå hjem før pulten var rensket. Dessuten var terkselen ganske lav for å få en tupp i ræva hvis man ikke var skikket til å ha en slik jobb. Og jeg skulle ønske at jeg kunne si at jeg bare var fordomsfull, men dessverre har jeg erfart fra Nav Forvaltning, Nav Sosial og Nav Arbeid at det lite flatterende ryktet de har faktisk stemmer. 1
Gjesten29 Skrevet 30. mars 2011 #20 Skrevet 30. mars 2011 Av ulike årsaker der jeg har sett mennesker i kriser faktisk bli behandlet så dårlig av NAV ansatte at jeg ble måløs, alle fordommene det er mot mennesker som er annerledes etc har jeg valgt og ikke arbeide som sosionom.. Eneste jeg har fått ut av det er hvor kynisk mennesker kan være og selvfølgelig en dypere innsikt og forståelse. Jeg forsvarer ikke denne mannens adferd med utagerende oppførsel, men forstå han det kan jeg godt, hvis alle reagerer på måten de blir behandlet på der kan vi kanskje få til en endring. Exsosionom;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå