AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #1 Skrevet 24. mars 2011 Hvordan løses samvær dersom en av foreldrene flytter langt vekk? Situasjonen hos oss er at barnet bor hos mor fast, og møter far innimellom. Det er altså ikke noe fast samvær. Far har hatt en del problemer, og har de senere år kun hatt samvær med tilsyn. I det siste har dette gått bort da han ikke klarer å møte opp på samvær som avtalt. Nå har far flyttet langt vekk (flere timer å kjøre). Og jeg lurer på hva far har krav på i denne situasjonen?
Modic Skrevet 25. mars 2011 #2 Skrevet 25. mars 2011 Her er det vel ikke egentlig avstanden, men far som er problemet. Når det gjelder avstand, så kan jeg si hvordan det er her i huset: Ungene bor hos oss (far+stemor), mor har giftet seg og flyttet tre timer unna. Ungene er 9 og 11 år, og har fast samvær med mor annenhver helg, pluss feriesamvær. Vi (biologiske + steforeldre) diskuterte med familievernkontoret hvorvidt det var greit for ungene med såpass mye kjøring annenhver helg, og de mente at det var greit. Og det fungerer også greit! Hvordan det blir i deres tilfelle, tror jeg kanskje avhenger av mye annet enn bare avstanden.
Gjest gjest Skrevet 25. mars 2011 #3 Skrevet 25. mars 2011 Hvordan løses samvær dersom en av foreldrene flytter langt vekk? Situasjonen hos oss er at barnet bor hos mor fast, og møter far innimellom. Det er altså ikke noe fast samvær. Far har hatt en del problemer, og har de senere år kun hatt samvær med tilsyn. I det siste har dette gått bort da han ikke klarer å møte opp på samvær som avtalt. Nå har far flyttet langt vekk (flere timer å kjøre). Og jeg lurer på hva far har krav på i denne situasjonen? I en slik situasjon er det naturlig at far kommer til barnet. Er gjennom akkurat det samme, bare at det ikke er flytting inne i bildet. Du kan jo selvfølgelig ikke sende barnet til faren. Her er det veldig sjelden faren kommer, men døren står åpen. Syns du bare skal gi beskjed til faren at han kan få ha samvær når han vil, men på barnets hjemsted. Ingen som forventer at barnet, plluss tilsynet skal reise til far.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2011 #4 Skrevet 25. mars 2011 Det kommer først og fremst ann på hva barnet vil når det er gammelt nok til å bestemme selv. Når barnet ikke er så gammelt, har den som barnet bor hos stor innflytelse. BF kan kreve samvær, men det er et men her når han ikke kunnet/villet ha samvær før. Vanlig samvær går ut på at barnet reiser til BF selv om det er langt borte, evt.med ledsager,og personell til tilsyn om det krevses under samvær(mindre vanlig). Kostnader til samværsreiser skal betales av begge foreldre etter inntektsbrøk, dette også kostnader for den som ledsager barnet under reisen. Samværsforelder kan kreve rettslig avgjøreelse på dette om foreldre ikke kommer til enighet. BF sitvasjon vil bli vurdert i en slik avgjørelse, også det han har avstått fra samvær før. Men barnets ønsker kommer først. Samvære kan også bli pålagt i samme by som barnet bor etter rettslig avgjørelse. Vedtak om støtte til kostnader rundt samvære med evt.tilsyn. Det kan jo tenkes BF har sakyndig uttalelse som gjør han kan fungere fint med barn dere har sammmen. Dette vil også rettssystemet vektlegge, og noe han sikkert vil bli anbefalt av sin advokat om det går til hans fordel. Første runde er mekling hos familevernkontor før rettsak. Dere kunne kanskje prøve mekling hos familevernkontor for å få til avtale mellom dere foreldre. Uansett ville jeg som BM ha rådført meg med fagpersonell innen området som kan sykdommen som BF har. Håper det ender godt.
Gjest gjest Skrevet 25. mars 2011 #5 Skrevet 25. mars 2011 Det kommer først og fremst ann på hva barnet vil når det er gammelt nok til å bestemme selv. Når barnet ikke er så gammelt, har den som barnet bor hos stor innflytelse. BF kan kreve samvær, men det er et men her når han ikke kunnet/villet ha samvær før. Vanlig samvær går ut på at barnet reiser til BF selv om det er langt borte, evt.med ledsager,og personell til tilsyn om det krevses under samvær(mindre vanlig). Kostnader til samværsreiser skal betales av begge foreldre etter inntektsbrøk, dette også kostnader for den som ledsager barnet under reisen. Samværsforelder kan kreve rettslig avgjøreelse på dette om foreldre ikke kommer til enighet. BF sitvasjon vil bli vurdert i en slik avgjørelse, også det han har avstått fra samvær før. Men barnets ønsker kommer først. Samvære kan også bli pålagt i samme by som barnet bor etter rettslig avgjørelse. Vedtak om støtte til kostnader rundt samvære med evt.tilsyn. Det kan jo tenkes BF har sakyndig uttalelse som gjør han kan fungere fint med barn dere har sammmen. Dette vil også rettssystemet vektlegge, og noe han sikkert vil bli anbefalt av sin advokat om det går til hans fordel. Første runde er mekling hos familevernkontor før rettsak. Dere kunne kanskje prøve mekling hos familevernkontor for å få til avtale mellom dere foreldre. Uansett ville jeg som BM ha rådført meg med fagpersonell innen området som kan sykdommen som BF har. Håper det ender godt. Barns ønsker har lite å si om f.eks barnevernet har funnet ut at det må være samvær med tilsyn. Selv en 12-åring, som skal høres, kan ikke sendes dit alene i slike tilfeller. Da vil mors omsorgsevne bli satt under lupen om hun tar slike avgjørelser. Å få tilsynsordning gjennom barnevernet skal faktisk ganske mye til, i mange tilfeller ordnes dette privat. Ingen rett vil fatte krav om at barnet med tilsyn skal reise til far. TS: Er vel også tvilsomt at faren vil gå så langt med dette når han har vært så fraværende? Det taler absolutt ikke til hans fordel. Om han har hatt lite kontakt med barnet og hatt samvær under tilsyn, burde han jo opprettholdt kontakten og skaffet en relasjon til barnet før han flyttet. Trir du skal ta det helt med ro. Krever han noe fra deg, så gi beskjed om at alt skal gå gjennom familievernkontoret og kontakt barnevernet om det er de som har satt krav om tilsyn.
litle_my Skrevet 25. mars 2011 #6 Skrevet 25. mars 2011 Ingen rett vil fatte krav om at barnet med tilsyn skal reise til far. Jo, det kan faktisk hende. Og jeg snakker av erfaring.
Gjest gjest Skrevet 25. mars 2011 #7 Skrevet 25. mars 2011 Jo, det kan faktisk hende. Og jeg snakker av erfaring. Det vil jeg tro hører til sjeldenhetene. Det spiller et økonomisk aspekt inn i dette også. Helt latterlig isåfall. Om far f.eks er rusmisbruker og velger flytte så skal altså barnet med tilsyn tvinges til å reise til far?
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #8 Skrevet 26. mars 2011 Hvordan løses samvær dersom en av foreldrene flytter langt vekk? Situasjonen hos oss er at barnet bor hos mor fast, og møter far innimellom. Det er altså ikke noe fast samvær. Far har hatt en del problemer, og har de senere år kun hatt samvær med tilsyn. I det siste har dette gått bort da han ikke klarer å møte opp på samvær som avtalt. Nå har far flyttet langt vekk (flere timer å kjøre). Og jeg lurer på hva far har krav på i denne situasjonen? Det var jeg som flyttet med barn. Eneste reisemuliget var fly. Far hadde ikke 5 øre ekstra den gangen, så jeg betalte hver reise. Det ble hver 7 uke, og tre uker i ferien. Jeg valgte å betale for at de skulle ha kontakt
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #9 Skrevet 26. mars 2011 Her kom far hit for samvær da barna var yngre, ca. én helg annen hver måned. Det er en times flytur mellom meg og barnefar. Nå er barna gamle nok til å reise alene, og de reiser til ham, i utgangspunktet én langhelg i måneden. Noen ganger går det bare tre uker mellom, andre ganger opp til seks-sju uker. I tillegg er de hos ham halvparten av alle ferier. Men denne faren er "normal", ikke noe behov for samvær under tilsyn. Vi har alltid spleiset på utgifter i forbindelse med samvær, både da han kom hit, og nå når barna reiser til ham. 50/50.
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2011 #10 Skrevet 28. mars 2011 Det var jeg som flyttet med barn. Eneste reisemuliget var fly. Far hadde ikke 5 øre ekstra den gangen, så jeg betalte hver reise. Det ble hver 7 uke, og tre uker i ferien. Jeg valgte å betale for at de skulle ha kontakt Han kunne søkt om støtte til denne reisen.
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2011 #11 Skrevet 28. mars 2011 Her kom far hit for samvær da barna var yngre, ca. én helg annen hver måned. Det er en times flytur mellom meg og barnefar. Nå er barna gamle nok til å reise alene, og de reiser til ham, i utgangspunktet én langhelg i måneden. Noen ganger går det bare tre uker mellom, andre ganger opp til seks-sju uker. I tillegg er de hos ham halvparten av alle ferier. Men denne faren er "normal", ikke noe behov for samvær under tilsyn. Vi har alltid spleiset på utgifter i forbindelse med samvær, både da han kom hit, og nå når barna reiser til ham. 50/50. Dere fant en løsning, men det er faktisk slik at barna kunne har reist slik at BF hentet de og BM måtte være med å dekke reiseksotneder også spm BF hadde. Dere dekker nå 50/50, det er opp til dere. Retningslinjer er etter inntekt som med barnebidrag. Se vedlegg. http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Samvær/ENDELIGVERSJONReisekostnader%202009.pdf
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2011 #12 Skrevet 28. mars 2011 Det kommer først og fremst ann på hva barnet vil når det er gammelt nok til å bestemme selv. Når barnet ikke er så gammelt, har den som barnet bor hos stor innflytelse. BF kan kreve samvær, men det er et men her når han ikke kunnet/villet ha samvær før. Vanlig samvær går ut på at barnet reiser til BF selv om det er langt borte, evt.med ledsager,og personell til tilsyn om det krevses under samvær(mindre vanlig). Kostnader til samværsreiser skal betales av begge foreldre etter inntektsbrøk, dette også kostnader for den som ledsager barnet under reisen. Samværsforelder kan kreve rettslig avgjøreelse på dette om foreldre ikke kommer til enighet. BF sitvasjon vil bli vurdert i en slik avgjørelse, også det han har avstått fra samvær før. Men barnets ønsker kommer først. Samvære kan også bli pålagt i samme by som barnet bor etter rettslig avgjørelse. Vedtak om støtte til kostnader rundt samvære med evt.tilsyn. Det kan jo tenkes BF har sakyndig uttalelse som gjør han kan fungere fint med barn dere har sammmen. Dette vil også rettssystemet vektlegge, og noe han sikkert vil bli anbefalt av sin advokat om det går til hans fordel. Første runde er mekling hos familevernkontor før rettsak. Dere kunne kanskje prøve mekling hos familevernkontor for å få til avtale mellom dere foreldre. Uansett ville jeg som BM ha rådført meg med fagpersonell innen området som kan sykdommen som BF har. Håper det ender godt. Står vel ikke noe om at barnet skal reise til BF i annen by med tilsyn her. Ser dette innelgget er blitt tolket rart av flere.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #13 Skrevet 28. mars 2011 Dere fant en løsning, men det er faktisk slik at barna kunne har reist slik at BF hentet de og BM måtte være med å dekke reiseksotneder også spm BF hadde. Dere dekker nå 50/50, det er opp til dere. Retningslinjer er etter inntekt som med barnebidrag. Det der skjønte jeg lite av. Dersom barna reiser til samværsforelder, er foreldrene pliktige å dele reisekostnadene. Dersom samværsforelder reiser til barna for å ha samvær med dem, er ikke bostedforelder pliktig å bidra til reisen. Vi løste det likevel slik at vi deler all reisevirksomhet 50/50, uansett hvem det er som reiser til hvem. Det er i alles interesse at barna treffer samværsforelder så ofte som mulig, og det ville slått urettferdig ut om kun samværsforelder skulle tatt utgiftene. Som sagt var barna små, og det var best for barna at han kom til dem. I en periode fulgte jeg dem, og ventet på dem i byen hvor han bodde. Vi betalte også min reise 50/50. Nå er barna større, og reiser alene til ham. Vi delte utgiftene da, vi deler utgiftene nå.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2011 #14 Skrevet 29. mars 2011 Det der skjønte jeg lite av. Dersom barna reiser til samværsforelder, er foreldrene pliktige å dele reisekostnadene. Dersom samværsforelder reiser til barna for å ha samvær med dem, er ikke bostedforelder pliktig å bidra til reisen. Vi løste det likevel slik at vi deler all reisevirksomhet 50/50, uansett hvem det er som reiser til hvem. Det er i alles interesse at barna treffer samværsforelder så ofte som mulig, og det ville slått urettferdig ut om kun samværsforelder skulle tatt utgiftene. Som sagt var barna små, og det var best for barna at han kom til dem. I en periode fulgte jeg dem, og ventet på dem i byen hvor han bodde. Vi betalte også min reise 50/50. Nå er barna større, og reiser alene til ham. Vi delte utgiftene da, vi deler utgiftene nå. Dere løste det greit ut fra slik dere syntes var best. Dere kranglet ikke om reisekostnader. Det er flott
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå