AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #1 Skrevet 24. mars 2011 Saken er den at jeg to dager på rad kuttet kraftig på inntaket av karbohydrater. Jeg spiser vanligvis en del karbohydrater, som feks frokostblanding, poteter, ris og pasta. Tenkte derfor at å kutte ned på karbohydratene ville gjøre meg godt. Hadde ikke planer om å gå på lavkarbo i noen lengre periode, var bare for å bli kvitt suget jeg har etter karbohydrater og søt mat. På tirsdag spiste jeg egg og bringebær til frokost, kylling, salat, agurk, tomat og paprika til lunsj, laksefilet, gulrot, blomkål og vannkastanjer til middag og fettog sukkerfri yoghurt med bringebær til kvelds. I tillegg trente jeg i ca 1,5 timer. På onsdag spiste jeg nesten det samme, men skippa lunsj pga tidsmangel. Trente da i 1 time. I dag når jeg våkna følte jeg meg helt elendig. Jeg klarte knapt å gå, ikke pga støle muskler eller noe (jeg er vant til å trene) men pga mangel på energi. Jeg var også ganske svimmel og kvalm, og brekte meg noen ganger. Bare det å gå ned trappa ble en kraftanstrengelse, og jeg måtte faktisk ringe til mannen for å spørre om ikke han kunne kjøre 4-åringen vår i barnehagen. Jeg var redd jeg skulle besvime i bilen eller kaste opp.. Mannen stilte opp, og kom også med noen kjeks til meg siden han trodde grunnen kunne være mangel på karbohydrater. Jeg klarte å spise noen kjeks, og ble faktisk ganske kjapt bedre. Jeg må ikke ta et steg i gangen i trappa lenger og går vanlig. Er heller ikke kvalm. Noen her som kan forklare meg hva som skjedde?? Tror ikke noe på at dette er tilfeldig, siden jeg er svært sjelden svimmel og kvalm, og selv om energien ikke alltid er på topp, så har jeg ikke opplevd å ha så lite energi på ti år. Jeg skjønner at jeg sikkert skulle ha kuttet gradvis i inntaket av karbohydrater, men forventet virkelig ikke at kroppen ville reagere sånn.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #2 Skrevet 24. mars 2011 Lavkarbo-fanatikerne sier at dette er heeeelt normalt og det er også riktig at det skal være slik visstnok. Så da er det vel slik.
Happychilli Skrevet 24. mars 2011 #3 Skrevet 24. mars 2011 (endret) dette er normalt, veldig normalt faktisk - og du bør egentlig lese litt om det før du begynner, så du vet at det er normalt.. ellers er det lett og legge det fra seg og begynne og spise som før igjen. Du får rett og slett karbohydrat-abstinenser, da vi spiser overraskende mye karbo på et vanlig kosthold, og du nå kutter drastisk. Det går over, og somregel får man mer energi etter den første ''verste'' tiden. Endret 24. mars 2011 av Happychilli 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #4 Skrevet 24. mars 2011 Den første uka på lavkarbo var tung, for kroppen trengte å venne seg til det nye kostholdet. Man kan unngå denne reaksjonen ved å trappe ned gradvis istedet for å kutte ut karber brått. Etter den første uka derimot ble jeg i bedre og bedre form, og etter to uker på lavkarbo hadde jeg mer energi og overskudd enn jeg hadde hatt på årevis. Før jeg begynte på lavkarbo var det såvidt jeg orket å slepe bena etter meg for å gå til butikken. På lavkarbo fikk jeg energi og overskudd til å begynne å gå lange turer.
ondebanan Skrevet 24. mars 2011 #5 Skrevet 24. mars 2011 Det anbefales å trappe ned gradvis. Kroppen må bruke litt tid på å omstille seg fra å bruke den lett tilgjengelige glukosen til å "grave litt dypere" og omdanne fett til ketoner som brennstoff. En uke eller to så er energien tilbake, og vel så det
Happychilli Skrevet 24. mars 2011 #6 Skrevet 24. mars 2011 jeg gikk fra masse karbo til null på en dag, og hadde jeg måttet gjøre det igjen hadde jeg nok trappet ned som de sier her, selv om jeg føler meg bra nå kroppen fikk sjokk!
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #7 Skrevet 24. mars 2011 Jeg startet med lavkarbo på mandag. Jeg gikk fra x-antall karbohydrater til rundt 50. Har holdt på sånn i tre dager nå, men har ikke merka noe spesielt bortsett fra at jeg har vært småsvimmel, følt at armene har vært mye tyngre og hatt mer vondt i hodet enn før. Sånn som jeg har skjønt det, så var den reaksjon som du fikk helt normal, TS.
Sushi Skrevet 24. mars 2011 #8 Skrevet 24. mars 2011 Det høres ut som du spiser alt for lite fett? Da er det ikke rart du blir slapp - du må jo få energien fra et sted.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #9 Skrevet 24. mars 2011 TS her. Når det gjelder fett så steker jeg eggene i fett og også kyllingen. Blir vel ca 2-4 ss olivenolje om dagen. Dessuten har jeg jo litt fett å tære på da. Skulle gjerne gått ned 10 kg. Jeg visste at man kunne bli litt slapp når man kuttet ned på inntaket av karbohydrater, men at jeg skulle bli så slapp var jeg ikke forberedt på. Føltes ut som jeg hadde den fyllesyka, og klarte ikke bevege meg normalt. Ble vel ikke bedre av at jeg ikke klarte å spise noe. Greit nok om jeg ikke hadde vært tobarnsmamma med en 4-åring og en 6 mnd gammel baby å ta meg av. Det går rett og slett ikke.. Jeg må jo kunne skifte en bleie uten å måtte anstrenge meg skikkelig + ta pause underveis Får heller prøve å trappe gradvis ned.
Happychilli Skrevet 24. mars 2011 #10 Skrevet 24. mars 2011 det høres ut som alt for lite fett, med bare 3-4 ss olje. Du bør virkelig lese litt om dette tror jeg:) 1
Sushi Skrevet 24. mars 2011 #11 Skrevet 24. mars 2011 det høres ut som alt for lite fett, med bare 3-4 ss olje. Du bør virkelig lese litt om dette tror jeg:) Signerer. Dumt å legge om kostholdet så brutalt uten å skaffe seg kunnskap først. (3-4 ss olje er ikke mye fett! Kjør på med ost, rømme, smør, fløte og fet fisk/fett kjøtt.)
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #12 Skrevet 25. mars 2011 Blås i lavkarbo, og lev på normal sunn mat. Trim får du vel i form av å gå med vogn, så du burde gå ned faktisk i ganske greit tempo hvis du faktisk går en del og passer på at du spiser mindre mengder mat.
PS_Silli Skrevet 25. mars 2011 #13 Skrevet 25. mars 2011 Jeg er ikke noe for de nazi-kurene.. bedre å kjøre på med kjøtt, ost, fisk, grønnsaker, egg.. Karbohydrater finner man naturlig i de fleste grønnsaker uansett, det beste er bare det å leve sunt.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #14 Skrevet 25. mars 2011 Man skal jo ha i seg litt karbo selv på lavkarbo, og de kommer fra nettopp - grønnsaker. Å kalle lavkarbo for nazikur vil jeg kalle svært ignorant. Man kan spise så mye man vil, det oppfordres til å bli METT. Kalorier skal man blåse i. Fortell meg hva som er nazi med dette?
wahaj Skrevet 25. mars 2011 #15 Skrevet 25. mars 2011 I tillegg er det veldig mange som forbinder lavkarbo med ketolyse (som er en av de strengeste kurene innenfor lavkarbo), og tror alltid det er snakk om ketolyse så fort noen nevner lavkarbo. Spis mer fett, går du på ketolyse så skal 70% av det du spiser være fett. Fett forbrenner fett.
Muffin Skrevet 25. mars 2011 #16 Skrevet 25. mars 2011 Jeg er ikke noe for de nazi-kurene.. bedre å kjøre på med kjøtt, ost, fisk, grønnsaker, egg.. Karbohydrater finner man naturlig i de fleste grønnsaker uansett, det beste er bare det å leve sunt. Uhm... det du beskriver der er faktisk lavkarbo 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #17 Skrevet 25. mars 2011 TS her. Kan jo nevne at kostholdet jeg fulgte er hentet fra 17 dagers dietten ("dietten" varer ikke i 17 dager altså, men man forandrer kostholdet hver 17 dag). Jeg fikk boka av en bekjent, og har ikke lest hele. Har lest første delen (som dreier seg om de første 17 dagene), og de er ment for å kickstarte vektnedgangen. Dietten er visst anbefalt av blant annet dr.phil. Denne "dietten" har egen nettside. the17daydiet.com
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå