Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei:)

Jeg ble nettopp klar over at det er en lov som ser at man skal møte til mekling viss man er samboere med barn under 16 og har flyttet fra hverandre. Jeg har hele tiden trodd at dette bare gjaldt ved skilsmisse når man tidligere var gift. Meg og min tidligere samboere samarbeider veldig fint og har avtale som vi følger.Men har forstått det slik at man uansett må møte.

Det har gått over et år siden vi skilte lag, og nå lurer jeg på om det er andre som også har kommet til mekling lenge etterpå? Hva skjer viss man kommer så sent etter å ha flyttet fra hverandre til mekling? Noen som har erfaringer å komme med?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vet ikke riktig hva som skjer i ettertid om dere kommer lenge etterpå.

Men pga.div.støtteordninger kreves det vel mekling som grunnlag for de?

Har dere delt bosted blir det nok bare kl.2 skatt annet hvert år for de fleste.

NAV bruker kreve meklingsattest når de skal gjøre sine ting med barnetrygd fordelingen.

Gjest Gjest
Skrevet

Kankskje dere bør si dere akkurat har skilt lag for å få støtteordninger for enslig forsørger?

Gjest gjest
Skrevet

TS her.

ER det foressten vanlig å få innkallelse til mekling?

Kan en advokat mekle?

Gjest Gjest
Skrevet

Mekling må en selv kontakte den som kommunen har oppnevnt, vanligvis et familevernkontor.

Når ingen vet dere er flyttet kan heller ingen gi dere innkalling, så dere må bestille det selv.

Hvis advokat har fått den oppgaven av den rette myndighet,men det har jeg ikke hørt om.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har jo meldt fra til folkeregisteret med en gang vi flyttet så sånn sett så har vi jo meldt fra. Er vi pliktige til å melde fra andre plasser?

Skrevet

Herfinner du reglene for mekling.

Det at dere har meldt flytting til Folkeregisteret betyr ikke at dere har meldt fra om samlivsbrudd, bare at dere har meldt flytting.

Samboene med barn under 16 år må til mekling for å kunne få utvidet barnetrygd.

Gifte må til mekling uansett. (man får ikke innvilget separasjon uten meklingsattest)

Kontakt familievernkontoret der hvor dere bor.

Gjest Frida
Skrevet

Hei:)

Jeg ble nettopp klar over at det er en lov som ser at man skal møte til mekling viss man er samboere med barn under 16 og har flyttet fra hverandre. Jeg har hele tiden trodd at dette bare gjaldt ved skilsmisse når man tidligere var gift. Meg og min tidligere samboere samarbeider veldig fint og har avtale som vi følger.Men har forstått det slik at man uansett må møte.

Det har gått over et år siden vi skilte lag, og nå lurer jeg på om det er andre som også har kommet til mekling lenge etterpå? Hva skjer viss man kommer så sent etter å ha flyttet fra hverandre til mekling? Noen som har erfaringer å komme med?

Får du ekstra barnetrygd?

Det er jo bare for å få det at man må til megling når man "bare" har vært samboere.

Gjest Gjest
Skrevet

Får du ekstra barnetrygd?

Det er jo bare for å få det at man må til megling når man "bare" har vært samboere.

Hei:) Ts her.

Nei jeg får ikke ekstra barnetrygd, og har ikke behov for det heller så vil ikke "snylte" viss jeg ikke virkelig har behov for det.

Er det virkelig sant at det bare er viss man vil ha ekstra barnetrygd det er nødvendig viss man "bare" har vært samboere????

Skrevet

Nei jeg får ikke ekstra barnetrygd, og har ikke behov for det heller så vil ikke "snylte" viss jeg ikke virkelig har behov for det.

Er det virkelig sant at det bare er viss man vil ha ekstra barnetrygd det er nødvendig viss man "bare" har vært samboere????

Les linken som jeg oppga tidligere

Her

så finner du svar på det du spør om.

Å få ekstra barnetrygd når man er enslig forsørger er ikke å snylte...

AnonymBruker
Skrevet

Les linken som jeg oppga tidligere

Her

så finner du svar på det du spør om.

Å få ekstra barnetrygd når man er enslig forsørger er ikke å snylte...

Enig!! Dersom du har rettmessig krav på ekstra barnetrygd må du jo så absolutt ta imot! Dette er ikke å snylte. Du kan jo fordele pengene på kontoer der du sparer til barna? Det er kjempegreit å ha en bufferkonto når man skal flytte hjemmefra. Eller en sparekonto der du sparer til utgifter som klasseturer, konfirmasjoner osv. Ta kontakt med bufetat snarest!

Gjest Gjest
Skrevet

Loverket er likt på dette området enten man har vært gift eller ikke.

Skrevet

Loverket er likt på dette området enten man har vært gift eller ikke.

Ja, både gifte og ikke gifte må til mekling for at man skal få utvidet barnetrygd.

Men for de ugifte så er ikke mekling obligatorisk. Dvs. det er kun pga. utvidet barnetrygd man må til mekling. Og man må ikke motta utvidet barnetrygd om man ikke vil. For gifte som har barn under 16 år er det slik at man må fremlegge meklingsattest for å få innvilget separasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...