Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt. Taksten skal være 25% av markedsverdi.

Nå er taksten satt utifra oppmålt areal.

For oss ble det en økning i ligningsverdi på 270.000

Det kommer ikke frem i ligningen hva du betaler i skatt på dette.

Man betaler også eiendomsskatt i tillegg.

Så henger jeg meg opp i dette med markedsverdi.

Her i nabolaget er det to hus til salgs. Alle husene er like på dette "tunet"

Husene er bygd på tidlig 70 tallet.

Det ene huset er det ikke gjort noe med. Hverken ute eller inne. Så det ene huset blir det total renovering innvendig,mens det andre er tipp topp stand. Alt er nytt.

Fordelen med det andre huset, er at de har veldig stor tomt.

Når jeg vet ligningsverdien på husene,så stusser jeg. For den verdien er lik.

Da kan man altså ikke bruke ligningsverdien som grunnlag om du skal by på et hus?

Ligningsverdien er jo kun til nytte for Staten som får inn enda mere penger?

Eller er jeg helt på tyttebærtur nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både ja og nei. Likningsverdien er nok satt både for at staten skal få mer penger, OG for at det skal bli en mer rettferdig fordeling. Sånn som det har vært frem til i dag har det vært stoore sprik på likningsverdiene på boliger rundt om i landet. Noen har hatt helt latterlig lave satser, mens andre har hatt verdier opp mot det nye systemet. F eks så har min venninnes leilighet midt i Oslo gått fra knappe 60 000 til over 800 000. Vi som bor i Trondheim har hatt likningsverdi omtrent som den er i dag, og fik knapt noen endring. Det har gjort at mange har hatt store skattemessige fordeler av å sitte på boliger med lav likningsverdi fremfor andre. Ikke spesielt rettferdig spør du meg.

Det kommer ikke fram i likningen hva du betaler i skatt på boligen fordi den kun påvirker formuesskatten. Skatt blir dermed kun aktuelt dersom du får formue som følge av likningsøkningen. Formuesskatten er forøvrig relativt beskjeden og utgjør 1,1% av formuen.

Noen kommuner (slett ikke alle) har eiendomsskatt, disse er bakt inn i de kommunale avgiftene og vil heller ikke fremkomme av likningen.

Jeg vil ikke anbefale å bruke likningsverdien som referanse når du skal by på en bolig, nei. Den sier jo ingenting om standard, tomt, garasje, osv, men er kun et gjennomsnitt for arealprisen i ditt område. De nevnte tingene er forhold som vil ha stor betydning på den faktisk antatte markedsverdien.

AnonymBruker
Skrevet

Ligningstaksten er en sjablongtakst basert på størrelse, type bolig og beliggenhet. Jeg fikk økt min ligningstakst og ligger nå 33% av antatt salgsverdi.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg havner på 41,6%. Likningsverdi 625 000/ antatt markedsverdi 1.500 000.

Hmmm, det var vel høyt, jeg bør nok kontakte eiendomsmegler for ny verdivurdering, og endre likningsverdien i selvangivelsen.

AnonymBruker
Skrevet

Hmmm, det var vel høyt, jeg bør nok kontakte eiendomsmegler for ny verdivurdering, og endre likningsverdien i selvangivelsen.

Ligningsverdien skal være 25% av markedsverdien? Da blir markedsverdien på din bolig 2.500.000

AnonymBruker
Skrevet

Ligningsverdien skal være 25% av markedsverdien? Da blir markedsverdien på din bolig 2.500.000

Sorry, nå så jeg prosentandelen du skrev...

Skrevet

Kan vere ein god ide, ja.

Vi bur i blokk i ein drabantby i Oslo, og likninsverde har stege frå 170.000 til 430.000. Noko som er i underkant av 25% av markedsverde. Så vi har ikkje noko å klage på.

AnonymBruker
Skrevet

Dere som bor i borettslag med ta antatt salgsverdi + fellesgjeld. Det er nemlig det som gir markedsprisen for boligen.

Gjest Nigiria
Skrevet

Ja, ble veldig stor endring!

Gikk fra 100.000 til 470.00.

Bor sentralt i en by. Men det har vel ikke så mye å si for meg tror jeg.

Det eneste jeg har forstått i forhold til ligningsverdien er at jeg bør ha større lån enn ligningsverdi for å unngå skatt, og det har jeg.

Skrevet

Ja, ble veldig stor endring!

Gikk fra 100.000 til 470.00.

Bor sentralt i en by. Men det har vel ikke så mye å si for meg tror jeg.

Det eneste jeg har forstått i forhold til ligningsverdien er at jeg bør ha større lån enn ligningsverdi for å unngå skatt, og det har jeg.

Dette vil aldri lønne seg. Formuesskatten er på 1,1%, så med mindre du får lån med lavere rente enn det, vil du tape på å ta opp lån.

Dessuten må du ikke skatte før formuen er på over 700 000.

AnonymBruker
Skrevet

Helt vanvittig økning her også.

Fra 85-tusen til 520-tusen, altså en økning på 6 ganger. Lite tvil om at disse nye ligningstakstene er satt for å dra inn mer skatter til statskassen.

Grrr!! :kjefte:

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg får slenge på et spørsmål som handler om samme opplegg?

Søsteren min og jeg eier ei hytte sammen (arv). Den er ca 40 kvadrat stor og framstår som ei svært beskjeden hytte. Innlagt vann og strøm, men ingen luksus i det hele tatt. Kun kaldt vann i kranene, gammelt gulvbelegg osv. Det hører riktignok med en stor eiendom, men dette er langt ute på landet i et fraflyttingsområde der vi ville vært kjempeheldige om vi klarte å få 300.000 kr for hele greia. Ligningsverdien på hytta er regnet ut til å være ca. 250.000 kr! (Vi får halvparten hver registrert på oss) Det må da være riv ruskende galt. Og hvordan endrer vi i såfall dette?

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min og jeg eier ei hytte sammen (arv). Den er ca 40 kvadrat stor og framstår som ei svært beskjeden hytte. Innlagt vann og strøm, men ingen luksus i det hele tatt. Kun kaldt vann i kranene, gammelt gulvbelegg osv. Det hører riktignok med en stor eiendom, men dette er langt ute på landet i et fraflyttingsområde der vi ville vært kjempeheldige om vi klarte å få 300.000 kr for hele greia. Ligningsverdien på hytta er regnet ut til å være ca. 250.000 kr! (Vi får halvparten hver registrert på oss) Det må da være riv ruskende galt. Og hvordan endrer vi i såfall dette?

Dere må dokumentere at ligningsverdien er satt for høyt. Altså at den er høyere enn 60% av verditakst. Dere må altså får ny verditakst og bruke den som dokumentasjon ved klage på ligningsverdien

Skrevet

Fra skatteetaten.no:

Du kan kreve likningsverdien satt ned ved levering av selvangivelsen. Ved krav om nedsettelse, må du oppgi boligens markedsverdi i selvangivelsen. For primærbolig skal påstand om ny likningsverdi utgjøre 30 prosent av dokumentert markedsverdi. For sekundærbolig skal likningsverdien utgjøre 60 prosent av markedsverdien.

Du kan også kreve likningsverdien satt ned ved å klage på likningen. Husk da å fremme krav om nedsettelse innen 6 uker etter at skatteoppgjøret ble sendt ut.

Her står der om fritidsbolig:

Ligningsverdien skal settes ned etter krav fra skattyter, dersom den for primærbolig og fritidsbolig overstiger 30 % av eiendommens dokumenterte omsetningsverdi,

Videre står det:

En nedsettelse forutsetter at skattyter kan fremlegge tilstrekkelig dokumentasjon for eiendommens markedsverdi. Markedsverdien kan enten dokumenteres med takst/verdivurdering eller observerbar markedsverdi. Dette grunnlaget må skrive seg fra tiden etter utsendelsen av skatteoppgjøret for forrige års ligning, for at det skal kunne ha virkning ved neste ligning. Dokumentasjonen trenger bare fremlegges hvis skattekontoret ber om det.

Dokumenteres markedsverdien med takst/verdivurdering, er det et minstekrav at boligen er besiktiget innvendig og utvendig. Takst kan avgis av takstmann som normalt avgir takster i inntektsgivende aktivitet. Benyttes meglers verdivurdering, er det et minstekrav at megler har kjennskap til det aktuelle distrikt. Takster/verdivurderinger som lider av åpenbare feil og mangler kan settes til side.

Med observerbar markedsverdi menes oppnådd salgssum for den aktuelle eiendommen eller tilnærmet lik eiendom i samme område.

Du kan altså bare rette markedsverdien direkte i likningen. Vær da forberedt på at du kan bli bedt om dokumentasjon, dokumentasjonen må da være av nyere dato enn 24.juni 2010. Du kan også klage på selve likningen. På dinepenger.no har de utformet en mal for å klage på likningsverdi på bolig (jeg har modifisert den litt):

Til skattekontoret

Klage på fastsatt ligningsverdi

Ligningsverdi på min fritidsboligbolig er satt til xxx kroner (for inntektsåret 200). Antatt

omsetningsverdi på boligen er xx millioner kroner. Dagens ligningsverdi utgjør dermed xx %

av omsetningsverdien. Dette går over 30 %-regelen for ligningsverdier.

Jeg har dessuten sammenlignet min ligningsverdi med sammenlignbare boliger i kommunen.

Jeg har funnet frem til to sammenlignbare eiendommer i min kommune som har vesentlig

lavere ligningsverdi enn min:

Ola Olsen, enebolig, Skattegaten 1, 2 etasjer, boareal 147 m2, tomteareal 510 m2, byggeår

1983. Ligningsverdi for år 2008 er 311 000.

Hanne Hansen, enebolig, Skattesvingen 13, 2 etasjer, boareal 168 m2, tomteareal 800 m2,

byggeår 1977. Ligningsverdi for år 2008 er 350 000.

Min bolig: Enebolig, Skattesvingen 99, 2 etasjer, boareal, 155 m2, tomteareal 612 m2,

byggeår 1981.

I Lignings-ABC 2010/11 står det: « Ligger ligningsverdien på enkelte eiendommer vesentlig

over nivået på sammenlignbare eiendommer ellers i kommunen, kan imidlertid slike

ligningsverdier settes ned etter en individuell vurdering.»

Jeg ber derfor om at ligningsverdien på min bolig blir redusert slik at den blir på nivå med

sammenlignbare boliger i kommunen.

Uansett ber jeg om at ligningsverdien settes ned til 30 % av markedsverdi som er den

absolutte regelen.

Jeg eier fritidsboligen sammen med min søster, navn fødselsnr, med andel på 50/50. Jeg gjør dere derfor samtidig oppmerksom på at verdien kun skal føres opp med min andel.

Vennlig hilsen

Alternativt kan du engasjere en megler eller takstmann og skrive noe ala:

Til skattekontoret

Klage på fastsatt ligningsverdi

Ligningsverdi på min fritidsbolig er satt til xxx kroner (for inntektsåret 2010). Antatt

omsetningsverdi på boligen er xx kroner. Dagens ligningsverdi utgjør dermed xx %

av omsetningsverdien. Dette går over 30 %-regelen for ligningsverdier.

Vedlagt ligger dokumentasjon som viser at markedsverdien på fritidsboligen er xxx kroner, utført av megler/takstmann Ola Nordmann dd.mm.åååå.

Jeg ber med dette om at ligningsverdien settes ned til 30 % av markedsverdi som er den

absolutte regelen.

Jeg eier fritidsboligen sammen med min søster, navn fødselsnr, med andel på 50/50. Jeg gjør dere derfor samtidig oppmerksom på at verdien kun skal føres opp med min andel.

Vennlig hilsen

Skrevet

Dere må dokumentere at ligningsverdien er satt for høyt. Altså at den er høyere enn 60% av verditakst. Dere må altså får ny verditakst og bruke den som dokumentasjon ved klage på ligningsverdien

For fritidseiendom er det 30% som gjelder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...