Rubies_ Skrevet 3. november 2012 #21 Del Skrevet 3. november 2012 Ja, eller trodde du de var mennesker? Mennesker er også dyr. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurifix Skrevet 3. november 2012 #22 Del Skrevet 3. november 2012 nice necro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HedvigR Skrevet 3. november 2012 #23 Del Skrevet 3. november 2012 Uff, jeg må si jeg føler med deg i situasjonen, det er så SINNSYKT frustrerende å vite man har rett, men alle andre sier deg i mot. Man føler seg skikkelig dum og påståelig. Selvfølgelig er fugler dyr, og fisker og insekter likeså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bachata Skrevet 3. november 2012 #24 Del Skrevet 3. november 2012 Hadde dere ikke tilgang på nett? Jeg hadde stått på mitt til vi var hjemme og jeg kunne vise dem alle at det var meg som hadde rett. Slå opp i f.eks ordbok på nett: http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=insekt&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Viser til at insekt er leddyr. Søker du videre på samme side på fugl, får du informasjon om at fugl er "fugl m1 (norr fugl) eggleggende varmblodig virveldyr med to bein", fisk er " fisk m1 (norr fiskr; i bet. 3 etter lat. Pisces) 1 kaldblodig virveldyr som lever i vann" Stå på ditt!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 3. november 2012 #25 Del Skrevet 3. november 2012 Man snakker jo om "fugler og dyr"/"dyr og mennesker" som om det skulle være en motsetning, kanskje noen tar dette bokstavelig. Ellers kan det være noe som henger igjen fra gammelt av. Se forresten http://www.merriam-webster.com/dictionary/animals Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 3. november 2012 #26 Del Skrevet 3. november 2012 Jeg bare MÅ spørre om dette... I helgen var jeg på hyttetur, og der spilte vi Scrabble. Til de som ikke vet hva det er: Det er det spillet hvor man får oppgitt kategorier og bokstaver og skal finne ord som passer inn (eks: "Hovedstad på T, G, A, S" osv.) Kategorien var "Dyr". For å mikse litt på det hadde jeg skrevet ned blant annet navnet på en fiskeart, en fugleart, og et insekt. Neida. Disse var ikke dyr. "Fugler er fugler, insekter er insekter, dyr er dyr." Jeg stod på mitt om at alle disse var dyr, men ingen av de andre var enig (vi var 10 personer som spilte). Eneste som var enig med meg var lillebroren min på 12 år. Jeg fikk ikke poeng for ikke-dyrene mine... Så jeg må spørre her. Hvem har rett? Er fugler dyr? Jeg vil da virkelig påstå at de er det. Og at det burde blitt sagt ifra på forhånd hvis fuglearter ikke ga poeng. Det var en ynkelig konform forsamling, og de må se seg slått av lillebroren din og deg. Alle de du nevner er selvsagt dyr. De var nok fastlåst i en merkelig tankegang om at bare pattedyr er dyr. Dette, og andre innlegg i tråden tyder på at vi har med klassisk norsk jantelov å gjøre. Heller stå mange sammen og ha feil, enn å ta belastningen med å være blant de få i gruppa som faktisk har rett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 3. november 2012 #27 Del Skrevet 3. november 2012 Å sitere en useriøs side som Wiki, hjelper nok lite.. I sånne sitasjoner er det best å rådføre leksikon.. Enten på nett, eller slenge ei bok på bordet.. Ja da, denne hadde sikkert satt dem på plass: http://snl.no/dyr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Crazycatlady Skrevet 3. november 2012 #28 Del Skrevet 3. november 2012 Har hørt om dette jeg også.Sånne som mener at fugler er verdt mindre enn dyr fordi de er jo bare fugler.Veldig merkelig tankegang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Animula Skrevet 3. november 2012 #29 Del Skrevet 3. november 2012 Amøber er også dyr. Synes du var flink! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 3. november 2012 #30 Del Skrevet 3. november 2012 Som du sikkert har skjønt, hersker det overhodet ingen tvil om at du og lillebroren din hadde rett. Som en liten kuriositet kan du slå de uvitende bedreviterne i hodet med denne artikkelen fra UiO/Naturhistorisk museum (hvis de ikke er kristenfundamentalister, regner jeg med at de tror på at det fantes dinosaurer, og at de i tillegg går med på at dinosaurene var dyr): http://www.nhm.uio.no/fakta/zoologi/forhistoriske-dyr/dinosaurer/tid/fugler/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 3. november 2012 #31 Del Skrevet 3. november 2012 Har hørt om dette jeg også.Sånne som mener at fugler er verdt mindre enn dyr fordi de er jo bare fugler.Veldig merkelig tankegang. Fugler er dyr. Er du en av de 8 som ts snakket om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunfreak Skrevet 3. november 2012 #32 Del Skrevet 3. november 2012 Hadde også en venn som bare brukte ordet dyr på pattedyr, fisk, fugler, øgler osv Var ikke dyr. Fugler er I classen Aves, som er en under classe av dinosaria(med andre ord er fugler dinosaurer) Som igjen er en del av Chordata, som er en del av Metazoa/animalia, Derfor dyr. selv svamper som ikke ser ut som dyr i det hele tatt er dyr, samme er koraler. Random fun fact, sopp er verken dyr eller planter, men under et egent Rike, og selv om studien av sopp ofte er en del av botanikk er det bevist at sopper er nærmere beslekktet og har mer til felles med dyr enn planter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 3. november 2012 #33 Del Skrevet 3. november 2012 Random fun fact, sopp er verken dyr eller planter, men under et egent Rike, og selv om studien av sopp ofte er en del av botanikk er det bevist at sopper er nærmere beslekktet og har mer til felles med dyr enn planter. Protistene (det andre riket utenom planter & dyr) er om mulig enda merkeligere. Der tilhører alger, men også amøbene, som tidligere faktisk ble klassifisert som dyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Crazycatlady Skrevet 4. november 2012 #34 Del Skrevet 4. november 2012 Fugler er dyr. Er du en av de 8 som ts snakket om? Eh, nei? Hvor skrev jeg at det var jeg som mente dette? Det jeg mente var at jeg hadde hørt om andre som mente at fugler ikke var dyr og dermed var mindre verdt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunfreak Skrevet 4. november 2012 #35 Del Skrevet 4. november 2012 Protistene (det andre riket utenom planter & dyr) er om mulig enda merkeligere. Der tilhører alger, men også amøbene, som tidligere faktisk ble klassifisert som dyr. Ja dumme natruen, som skal være komplisert, mye lettere med gud skapte alt sammen, så drepte nesten alt fordi han var små sur, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #36 Del Skrevet 4. november 2012 Amøber er også dyr. Synes du var flink! Amøber er ikke klassifisert som dyr:) Anonym poster: e6ae290ff158aa2375d54b1cddfe2072 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Animula Skrevet 4. november 2012 #37 Del Skrevet 4. november 2012 Protistene (det andre riket utenom planter & dyr) er om mulig enda merkeligere. Der tilhører alger, men også amøbene, som tidligere faktisk ble klassifisert som dyr. Amøber er ikke klassifisert som dyr:) Anonym poster: e6ae290ff158aa2375d54b1cddfe2072 Aha, de ble klassifisert som dyr når jeg studerte biologi, de var en del av grunnkurs i zoologi på universitetet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest energibånd Skrevet 4. november 2012 #38 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Fisker og insekter er iallfall ikke dyr Alle levende organismer er delt inn i seks riker: Bakterier, arkebakterier, protister, planter, sopp og dyr. Om ikke fisk og insekter er dyr, hva tror du de da er? Endret 4. november 2012 av Toppkvark Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå