Gå til innhold

Er fugler dyr?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bare MÅ spørre om dette...

I helgen var jeg på hyttetur, og der spilte vi Scrabble. Til de som ikke vet hva det er: Det er det spillet hvor man får oppgitt kategorier og bokstaver og skal finne ord som passer inn (eks: "Hovedstad på T, G, A, S" osv.)

Kategorien var "Dyr". For å mikse litt på det hadde jeg skrevet ned blant annet navnet på en fiskeart, en fugleart, og et insekt.

Neida. Disse var ikke dyr. "Fugler er fugler, insekter er insekter, dyr er dyr."

Jeg stod på mitt om at alle disse var dyr, men ingen av de andre var enig (vi var 10 personer som spilte). Eneste som var enig med meg var lillebroren min på 12 år.

Jeg fikk ikke poeng for ikke-dyrene mine...

Så jeg må spørre her. Hvem har rett? Er fugler dyr?

Jeg vil da virkelig påstå at de er det. Og at det burde blitt sagt ifra på forhånd hvis fuglearter ikke ga poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Fugler er tobeinte, varmblodige virveldyr, som hovedsakelig karakteriseres av at de har fjær, nebb av betakeratin, hule bein og forlemmer som har utviklet seg til vinger."

Fisker er også virveldyr, og så har du jo krypdyr, da. Du hadde nok rett :)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første: Scrabble? :klo: Sist jeg spilte det, var det med bokstavbrikker på et spillebrett.

For det andre: ja, det er dyr. :) Fin artikkel fra forskning.no: Hva er definisjonen på et dyr?

(...)Oppfatningen av hva et dyr er, har ikke bare endret seg i befolkningen, men også blant vitenskapsfolk, forteller han.

Utviklingen har for alvor fått fart gjennom det siste århundret, med utgangspunkt i den helt overordnede oppfatningen at alle livsformer kan kategoriseres som enten et dyr eller en plante.

Opprinnelig oppfattet man dyr som organismer som spiste mat i form av planter eller kjøtt. Dyr var etter datidens oppfatning en levende organisme som kunne bevege seg, mens planter var festet til jorden via røtter på steder hvor det var lys.

(...)

– I dag oppfatter man et dyr som en flercellet organisme som ikke kan utføre fotosyntese, men som tar opp stoff og partikler og fordøyer dem i en tarm, forteller han.

Eller den litt tørrere definisjonen fra Wikipedia:

yr, slik begrepet brukes innen moderne biologi betegner flercellete, heterotrofe organismer med indre fordøyelse, minst ett fritt bevegelig livsstadium, som besitter Hox-gener og ikke produserer cellevegg. Dyrene sammenfattes i Rike Animalia eller Metazoa - Dyreriket.

Med andre ord er ikke bare fugler dyr, men også fisk, insekter, reptiler, amfibier - og selvfølgelig alle pattedyr.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For det første: Scrabble? :klo: Sist jeg spilte det, var det med bokstavbrikker på et spillebrett.

Åå, det stemmer! Jeg skrev feil... Vi skulle egentlig spille Scrabble, men så hadde vi glemt å ta det med.

Det var Gruble vi spilte!

Husker jeg nevnte at "til og med amøber blir kalt for dyr". De lo godt av meg :(

Men når det var så mange mot meg begynte jeg å tvile... Særlig når alle var eldre og "smartere" enn meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, det stemmer! Jeg skrev feil... Vi skulle egentlig spille Scrabble, men så hadde vi glemt å ta det med.

Det var Gruble vi spilte!

Husker jeg nevnte at "til og med amøber blir kalt for dyr". De lo godt av meg :(

Men når det var så mange mot meg begynte jeg å tvile... Særlig når alle var eldre og "smartere" enn meg.

Aha! :)

(ble bare nysgjerrig, altså)

Skjønner godt at du begynte å tvile, men husk at de godt voksne har hatt lengre tid å glemme skolelærdommen på ;) Foreslår at du slenger opp wikipedia-siden om dyr eller noe tilsvarende neste gang du har mulighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du begynte å tvile, men husk at de godt voksne har hatt lengre tid å glemme skolelærdommen på ;) Foreslår at du slenger opp wikipedia-siden om dyr eller noe tilsvarende neste gang du har mulighet.

Dette er vel en av de få praktiske anvendelsene for en iPad?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svarene alle sammen :D

Skal ta å vise dem definisjonen av dyr neste gang, Pingting!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så (tragi)komisk at du spør om dette da jeg hadde akkurat samme diskusjon for noen uker tilbake. Jeg ble så varm i trøya da de (tre) andre jeg var sammen med nektet for at fugler og insekter var dyr, Jeg VISSTE at jeg hadde rett, men vi var ikke på et sted vi kunne kontrollere dette.

Det er tydeligvis helt normalt å gå rundt og tro at fugler og insekter er egne.. tja.. raser og at dyr bare er pattedyr.

Og her snakker jeg om mennesker på over 30 år... Sukk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tråden er ryddet for innlegg med fullt navn.

Kråkesaks, moderator.

Jeg tror jeg klarer å rote fortere enn du rydder. Tråden er rotet igjen.

Fullt navn fjernet. Kråkesaks, moderator.

Endret av Kråkesaks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

:fnise:

(uff, man skal ikke mate trollet, men når de er så sjarmerende som det her er dte vanskelig å la være)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for en forferdelig rotete tråd. Ingen som respekterer ts?

Bra du rydder Kråkesaks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Så utrolig deilig tråd å lese! ..

Bare fordi flertallet tror det ikke er sånn, så betyr det ikke at de har rett! ..

Har vert i denne sitasjonen selv, jeg veit og påstår at noe er slik..

Men så er det ørten andre i samme rommet, som alle tror på den samme feilen..

Også blir en latterliggjort, selv om en FAKTISK ER DEN SOM HAR RETT! ..

Og da legger ikke folk seg flate, men begynner med unnskyldninger..

(Jeg legger meg ALLTID flat, når jeg innser at jeg har tatt feil.)

Takker! Dette gjorde dagen min! ...

Og grunnen til at jeg fant denne tråden, er fordi jeg er en av dem som var sikker på at dyr var dyr, og innsekter er innsekter..

Likevel bruker jeg alltid argumentet med at vi mennesker er "pattedyr" og derfor må være dyr OGSÅ! ..

Men så var det jo virveldyr, bløtdyr, osv...

En kan jo argumentere for at f.eks. dyreloven, ikke gjelder for bløtdyr.. (Se §1 mener jeg å huske.)

Men etter å ha lest denne tråden, har jeg fått en ny forståelse av hva dyr faktisk er! :D Og ordboken støtter jo det dere sier! Så fulger er nok faktisk dyr..

Atter takk! Er så godt å se en ensom i en flokk av folk, faktisk er den som hadde rett.. Uten at det er meg det gjelder. :)

Endret av Gomp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sitere en useriøs side som Wiki, hjelper nok lite.. I sånne sitasjoner er det best å rådføre leksikon.. Enten på nett, eller slenge ei bok på bordet..

Endret av Gomp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...