Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjente 50.000kr i fjor, samboer tjente 500.000kr. Boliglånet og foreldrefradrag for barnehage står oppført på min likning, men det er jo såklart samboer som har betalt alt dette. Kan vi føre over både lån og foreldrefradraget på han (felles barn)? Regner med det lønner seg da jeg har minimal inntekt?

Oppgaven for betaling til barnehagen er registrert og sendt i mitt navn. Dersom dette skal legges ved som dokumentasjon for utgifter ifm. barnepass, må vi vel forklare at det står i mitt navn, men at det er han som har betalt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tjente 50.000kr i fjor, samboer tjente 500.000kr. Boliglånet og foreldrefradrag for barnehage står oppført på min likning, men det er jo såklart samboer som har betalt alt dette. Kan vi føre over både lån og foreldrefradraget på han (felles barn)? Regner med det lønner seg da jeg har minimal inntekt?

Oppgaven for betaling til barnehagen er registrert og sendt i mitt navn. Dersom dette skal legges ved som dokumentasjon for utgifter ifm. barnepass, må vi vel forklare at det står i mitt navn, men at det er han som har betalt dette?

Om foreldrefradrag står det:

Har samboerne felles barn, gis fradraget med en halvpart hos hver av samboerne, dersom de ikke er enige om en annen fordeling, jf. sktl. § 6‑48 (1) fjerde punktum. Dette gjelder uansett om en eller begge av samboerne også har særkullsbarn.

Dere kan altså fritt flytte de som dere vil. Litt usikker på hvordan det skal dokumenteres.

Om rentefradrag står det følgende for samboere:

2.4.7 Ikke-meldepliktige samboere

Skattyter kan ikke kreve fradrag for gjeldsrenter vedrørende samboers gjeld når samboerne ikke er meldepliktige. Det er bare den som er ansvarlig for gjelden som kan få fradrag. Intern avtale om hvem som skal betale rentene er uten betydning. Dette gjelder også om skattyter har garantert (kausjonert) for samboers gjeld. Om og i tilfelle når renter er fradragsberettiget ved kausjon, se pkt. 6.15.

Er begge ikke-meldepliktige samboere ansvarlige for gjelden i samme tidsrom, skal hver av dem ha fradrag for sin del av rentebeløpet etter en reell, intern avtale om ansvaret for gjelden. Endring av den interne avtalen om ansvar for gjelden kan ikke anses som reell når samboerne endrer den uten å kunne påvise reelle grunner for endring utenom de skattemessige. Slike reelle grunner kan f.eks. være vesentlige endringer i inntektsforholdene. Avtale om endring av ansvaret for gjeld, får bare virkning for renter påløpt etter datoen for endringen. Foreligger det ikke en reell, intern avtale, deles rentefradraget likt mellom samboerne når begge er ansvarlige for gjelden overfor kreditor. Det er ikke tilstrekkelig med en avtale om at en av partene skal dekke en andel av den andres gjeldsrenter så lenge det underliggende ansvarsforholdet for gjelden er uendret, se LRD (Hålogaland) av 28. februar 1991 i Utv. 1991/569.

Så her kommer det an på hvordan dere er ansvarlige for gjelden, ikke hvem som betaler. Det mest vanlige er at begge er ansvarlig for gjelden, dvs at begge eier like stor andel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...