AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #1 Skrevet 24. mars 2011 Samboer og jeg har felles boliglån (50/50). Jeg står oppført som hovedlåntaker mens samboer er medlåntaker. Hele lånet står på min likning. Er det mulig å overføre hele lånet til han? Leste dette i VG nettopp: "HVEM FØRER VI LÅNET PÅ? Spørsmål: Vi er to i jobb med felles økonomi og to barn. Mannen tjener 100.000 mer enn meg. Huslån på 1.800.000 og billån på 150.000. Burde han ha alt av lån på seg for å få mest fradrag? Svar: Nei, lånet gir «flatt fradrag» på 28 prosent av renteutgiftene. Dermed er det hipp som happ hvem dere fører lånet på. (Ektefeller kan fritt flytte lån/renteutgifter, og det kan være interessant å flytte for å «balansere" evt restskatt»). Men endring i skatt blir det ikke. Hvis en av ektefellene ikke har inntekt, eller inntekt under ca 100.000 kroner, får han/hun ikke glede av rentefradraget, så da bør hele fradraget stå på den andre." Det siste her er aktuelt for oss da jeg er student og tjener minimalt. Men er det bare å overføre alt på han? Mener jeg har hørt at man må dele det (50/50), men slik likningen er sendt ut så står alt på meg, selv om begge står på lånepapirene. Takker for svar!
Gjest Spinell Skrevet 24. mars 2011 #2 Skrevet 24. mars 2011 Man skal fordele rentene etter hvor mye hver har betalt. Har dere betalt 50/50 må dere endre selvangivelsene deres slik at det står halve beløpet hos hver. Har samboer betalt mer enn deg fordeler dere tallene forholdsmessig. Det er forskjell på reglene for samboere og for ektepar: ektepar liknes sammen mens samboere liknes hver for seg. Derfor står ektepar friere til å flytte på disse utgiftene.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #3 Skrevet 24. mars 2011 Takk for svar! I vårt tilfelle har samboer betalt 99%. Dette kan dokumenteres da avdrag og renter betales av en konto vi overfører penger til hver mnd., og det er samboer som har overført fra sin konto til nesten alle avdragene. Vil det da bli godtatt å overføre hele lånet på hans likning?