AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #1 Skrevet 24. mars 2011 Samboer og jeg har felles boliglån (50/50). Jeg står oppført som hovedlåntaker mens samboer er medlåntaker. Hele lånet står på min likning. Er det mulig å overføre hele lånet til han? Leste dette i VG nettopp: "HVEM FØRER VI LÅNET PÅ? Spørsmål: Vi er to i jobb med felles økonomi og to barn. Mannen tjener 100.000 mer enn meg. Huslån på 1.800.000 og billån på 150.000. Burde han ha alt av lån på seg for å få mest fradrag? Svar: Nei, lånet gir «flatt fradrag» på 28 prosent av renteutgiftene. Dermed er det hipp som happ hvem dere fører lånet på. (Ektefeller kan fritt flytte lån/renteutgifter, og det kan være interessant å flytte for å «balansere" evt restskatt»). Men endring i skatt blir det ikke. Hvis en av ektefellene ikke har inntekt, eller inntekt under ca 100.000 kroner, får han/hun ikke glede av rentefradraget, så da bør hele fradraget stå på den andre." Det siste her er aktuelt for oss da jeg er student og tjener minimalt. Men er det bare å overføre alt på han? Mener jeg har hørt at man må dele det (50/50), men slik likningen er sendt ut så står alt på meg, selv om begge står på lånepapirene. Takker for svar!
Gjest Spinell Skrevet 24. mars 2011 #2 Skrevet 24. mars 2011 Man skal fordele rentene etter hvor mye hver har betalt. Har dere betalt 50/50 må dere endre selvangivelsene deres slik at det står halve beløpet hos hver. Har samboer betalt mer enn deg fordeler dere tallene forholdsmessig. Det er forskjell på reglene for samboere og for ektepar: ektepar liknes sammen mens samboere liknes hver for seg. Derfor står ektepar friere til å flytte på disse utgiftene.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #3 Skrevet 24. mars 2011 Takk for svar! I vårt tilfelle har samboer betalt 99%. Dette kan dokumenteres da avdrag og renter betales av en konto vi overfører penger til hver mnd., og det er samboer som har overført fra sin konto til nesten alle avdragene. Vil det da bli godtatt å overføre hele lånet på hans likning?
Gjest Spinell Skrevet 24. mars 2011 #4 Skrevet 24. mars 2011 Kan dere dokumentere at han har betalt 99% og du kun 1%, vil jeg tro at dere kan overføre 99% av rentefradraget til ham. For sikkerhets skyld ville jeg forhørt meg med skattemyndighetene, som skal svare riktig
shoppedilla Skrevet 24. mars 2011 #5 Skrevet 24. mars 2011 Her står jeg som medlåntaker og samboer som hovedlånetaker... Akkurat nå som vi har fått selvangivelsen så står hele lånet på han. Vi skal føre over 50% av lånet og 50% av rentene på meg siden vi betaler 50/50 og vi har bare hatt lånet noen mnd så vi får ikke noe særlig utbytte av rentene uansett åssen vi trikser og mikser. Neste år er det mulig at det lønner seg for oss å trikse med rentene og da kommer vi til å gjøre det også for å få mest mulig igjen. Siden begge har tjent over 100000 hadde det heller ikke mye å si for oss da begge er i full jobb selvom han tjener mye mye mer enn meg. Dere kan trikse med renta men dere må gi beskjed om at dere ønsker å gjøre det slik. Det er i alle fall sånn jeg har forstått. Jeg spurte pappa om dette nemlig og han sa at vi kunne sette alle rentene på en av oss hvis vi ville eller 70/30.. alt etter hva som lønte seg, men vi måtte gi beskjed om at begge ønsket det sånn. Dere kan gå inn på skatteetaten og regne i en kalkutor der for å finne ut om det er noe vits. Ektefeller kan trikse og mikse så mye de vil uten å gi beskjed, men vi som er samboere må vist gjøre det klart for disse folka at vi er enige om det og at vi ønsker å gjøre det på den måten. Skal ikke si at jeg har 100% rett, men det er sånn jeg har fortstått det. Lykke til
Gjest Spinell Skrevet 24. mars 2011 #6 Skrevet 24. mars 2011 Dere kan ikke "trikse og mikse", men må dokumentere at utgiftsfordelingen faktisk er slik.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #7 Skrevet 24. mars 2011 Takk for svar begge to! Men et dumt spørsmål til: hvem gir man beskjed til? Er det nok å bare skrive på likningen at jeg "tillater" at hele lånet og rentene står på han og at han "godtar" å ha alt på seg? Altså en kort kommentar i kommentarfeltet? Må vi legge ved dokumentasjon med en gang eller bare ha det klart i tilfelle de spør etter det? Åh, er så grønn på dette!
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #8 Skrevet 24. mars 2011 Samboer og jeg har felles boliglån (50/50). Jeg står oppført som hovedlåntaker mens samboer er medlåntaker. Hele lånet står på min likning. Er det mulig å overføre hele lånet til han? Leste dette i VG nettopp: "HVEM FØRER VI LÅNET PÅ? Spørsmål: Vi er to i jobb med felles økonomi og to barn. Mannen tjener 100.000 mer enn meg. Huslån på 1.800.000 og billån på 150.000. Burde han ha alt av lån på seg for å få mest fradrag? Svar: Nei, lånet gir «flatt fradrag» på 28 prosent av renteutgiftene. Dermed er det hipp som happ hvem dere fører lånet på. (Ektefeller kan fritt flytte lån/renteutgifter, og det kan være interessant å flytte for å «balansere" evt restskatt»). Men endring i skatt blir det ikke. Hvis en av ektefellene ikke har inntekt, eller inntekt under ca 100.000 kroner, får han/hun ikke glede av rentefradraget, så da bør hele fradraget stå på den andre." Det siste her er aktuelt for oss da jeg er student og tjener minimalt. Men er det bare å overføre alt på han? Mener jeg har hørt at man må dele det (50/50), men slik likningen er sendt ut så står alt på meg, selv om begge står på lånepapirene. Takker for svar! Hos oss så blir rentefradraget levert på mannen. Vi har ganske lik inntekt,men han blir skyldig skatt om vi deler opp.
flickan Skrevet 24. mars 2011 #9 Skrevet 24. mars 2011 (endret) Dere tar feil nesten alle sammen. Rentene skal føres på den som faktisk er ansvarlig for gjelden, ikke hvem som betaler. Dvs at dersom dere eier gjelda 50% hver ( dvs at ved et brudd vil dere ta med 50% hver) skal rentene fordeles 50/50. Dette gjelder selv om dere har laget intern avtale om at den ene betaler alt i en periode. Dere som flytter etter eget godtbefinnende gjør altså feil og snyter på skatten dersom det fører til at dere får utnyttet større del av fradraget. Det er heller ikke nok at dere bare sender inn en avtale hvert år, for å tilpasse det som lønner seg for dere skattemessig, da må det dokumenteres at endringene kommer av f eks endring i inntekt og det medfører at ansvarsforholdet for gjelden faktisk er endret. Dvs at dersom dere avtaler at mannen er ansvarlig for hele gjelden, så betyr det at han er det. Ikke en avtale jeg ville hatt på meg om jeg hadde eid en bolig sammen med andre. All gjeld, men kun 50% av boligen.. Det står i klartekst i skatteveiledningen og ordlyden følger: 2.4.7 Ikke-meldepliktige samboere Skattyter kan ikke kreve fradrag for gjeldsrenter vedrørende samboers gjeld når samboerne ikke er meldepliktige. Det er bare den som er ansvarlig for gjelden som kan få fradrag. Intern avtale om hvem som skal betale rentene er uten betydning. Dette gjelder også om skattyter har garantert (kausjonert) for samboers gjeld. Om og i tilfelle når renter er fradragsberettiget ved kausjon, se pkt. 6.15. Er begge ikke-meldepliktige samboere ansvarlige for gjelden i samme tidsrom, skal hver av dem ha fradrag for sin del av rentebeløpet etter en reell, intern avtale om ansvaret for gjelden. Endring av den interne avtalen om ansvar for gjelden kan ikke anses som reell når samboerne endrer den uten å kunne påvise reelle grunner for endring utenom de skattemessige. Slike reelle grunner kan f.eks. være vesentlige endringer i inntektsforholdene. Avtale om endring av ansvaret for gjeld, får bare virkning for renter påløpt etter datoen for endringen. Foreligger det ikke en reell, intern avtale, deles rentefradraget likt mellom samboerne når begge er ansvarlige for gjelden overfor kreditor. Det er ikke tilstrekkelig med en avtale om at en av partene skal dekke en andel av den andres gjeldsrenter så lenge det underliggende ansvarsforholdet for gjelden er uendret, se LRD (Hålogaland) av 28. februar 1991 i Utv. 1991/569. Edit: Må bare presisere at mitt svar gjelder samboere. Ektefeller kan flytte fradrag som de vil (det TS har uthevet gjelder nettopp ektefeller, og ikke samboere. Endret 24. mars 2011 av flickan
zuperduper Skrevet 24. mars 2011 #10 Skrevet 24. mars 2011 Takk for svar begge to! Men et dumt spørsmål til: hvem gir man beskjed til? Er det nok å bare skrive på likningen at jeg "tillater" at hele lånet og rentene står på han og at han "godtar" å ha alt på seg? Altså en kort kommentar i kommentarfeltet? Må vi legge ved dokumentasjon med en gang eller bare ha det klart i tilfelle de spør etter det? Åh, er så grønn på dette! Dere skriver det samme på hver deres selvangivelse; at renteutgiftene dette året er fordelt etter hvem som faktisk har betalt rentene og oppgir fordelingssats og beløp. Om det hadde vært sånn at dere hadde betalt 50/50, så ville fradraget gitt deg en negativ alminnelig inntekt i 2010. Denne negative inntekten kunne du ha framført til ligningen for 2011 og fått fradrag for den da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå