Gå til innhold

Vi betaler 50% og barna betaler 50 %

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei dere. Jeg har et lit spørsmål til dere her på kvinneguiden.

Jeg har lagt merke til at det er mye klaging ang mødre og stemødre og fordeling av barnebidrag osv.

Dette er ikke en klage, men et spørsmål om deling.

For noen helger siden var barna til samboeren her. Han har en fordelig med barnemor at vi har barna annhver helg.

Denne helgen sier datteren (11 år) at hun ønsker seg Ipad for det har broren på 14. Vi sier det er greit om hun betaler halvparten selv. På den måten kan hun spare opp penger og bruke litt av sine egne penger på det hun ønsker seg, men kanskje ikke tenger. Det samme gjelder da selvsagt broren.

Nå hadde disse to gjort en avtale seg imellom om at hun skulle kjøpe han sin Ipad for 1800 og han skulle kjøpe en ny på finn på 1800. Da gjorde far og jeg det slik at vi overførte halvparten til dem hver.

Spørsmålet mitt er om denne regelen bare skal gjelde hos oss, eller hos barnemor også. Vi føler da at barna vil komme til oss om de vil ha noe for vi bet.halvparten, men kanskje ikke barnemor. Vi har ikke tatt opp dette med barnemor da hun og far ikke prater sammen. Men er det urimelig av oss å fortelle barna at regelen må gå begge veier for at den skal funke?

Videoannonse
Annonse
Gjest Normalfordeling
Skrevet

Dere kan ikke pålegge barnemoren det samme. Hun velger selv hvordan hun vil disponere pengene i forhold til ungene.

Jeg har hatt samme opplegget for mine når det gjelder enkelte ting. Spar opp halvparten og jeg legger i resten. Hadde aldri drømt om å pålegge far det samme. Jeg tar jo en avgjørelse basert på egen økonomi samt at jeg synes den tingen de sparer til er ok. Far tar sine avgjørelser.

Skrevet

Selvfølgelig kan ikke dere bestemme hvordan barnemoren skal disponere sine penger.

• Liker 3
Gjest gjest TS
Skrevet

Vi vet selvsagt at vi ikke kan dytte den avtalen på mor, og det er overhodet ikke meningen. Men vi vet at dette fort kan bli utnyttet og brukt til hennes fordel.

Så vi er litt på utkikk etter hvordan andre har løst slike saker

Skrevet

Vi vet selvsagt at vi ikke kan dytte den avtalen på mor, og det er overhodet ikke meningen. Men vi vet at dette fort kan bli utnyttet og brukt til hennes fordel.

Så vi er litt på utkikk etter hvordan andre har løst slike saker

Hva tenker du på her? Er du redd hun sender barna til dere hver gang de vil ha en dyr ting, siden dere betaler halvparten?

Gjest Gjest TS
Skrevet

Hva tenker du på her? Er du redd hun sender barna til dere hver gang de vil ha en dyr ting, siden dere betaler halvparten?

På en måte er vi det. Men det jeg er på utkikk etter er ikke å skrive hva vi tror og tenker, men høre hvordan skilte foreldre løser slike ting når barna vil ha dyre ting.

Gjest gjest TS
Skrevet

På en måte er vi det. Men det jeg er på utkikk etter er ikke å skrive hva vi tror og tenker, men høre hvordan skilte foreldre løser slike ting når barna vil ha dyre ting.

Og det er ikke jeg, men vi som tror det

Skrevet

Det er helt på kanten å love barna en ting og sette betingelser etterpå som også er frekt overfor den andre foreldreparten. Hvis dere har lovet noe dere ikke har økonomi til, KAN det være en ide å spørre først, i dette tilfellet barnas mor.

Eller være ærlige og si at dere sliter økonomisk, men mener barna trenger ny playstation.. Tja, vet ikke hva jeg ville sagt, det hendte jeg og barnas far kjøpte ting som vi delte økonomisk på, men vi avtalte ting på forhånd og det skjedde ikke ofte.

Skrevet

Mine foreldre har alltid gjort det slik at vi barna betaler 100% hvis det er noe "unyttig" (kun underholdningsverdi). Eller så kan man ønske seg til bursdag/jul. Er det noe nyttig eller noe vi trenger så avtaler mor og far hvordan de skal løse det, betaler kanskje halvparten hver, betaler en del hver og vi rester osv.

Det har jo hendt at vi barna har fått ting uten at de har snakket sammen, men det er da ikke snakk om veldig dyre ting (et spill, noen bøker, klær). Stort sett har min mor betalt alt (av ting vi trenger, klær, sko osv.), siden vi har vært mest hos henne.

Jeg skjønner ikke hvordan dere skal greie å løse dette hvis barnemoren og far uansett ikke prater sammen? Det er vel den eneste måten dere kan løse det på (og nei, dere kan ikke kreve noe lignende av henne).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har råd til det. Det vi ønsker er å lære barna verdien av ting.

Var i sted når vi pratet om barnas kjøp at vi kom på at vi håper at dette ikke ender bare med oss, men at barnemoren tar initiativ til det sammen, da hun og mannen har like god råd.

Hilsen TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre har alltid gjort det slik at vi barna betaler 100% hvis det er noe "unyttig" (kun underholdningsverdi). Eller så kan man ønske seg til bursdag/jul. Er det noe nyttig eller noe vi trenger så avtaler mor og far hvordan de skal løse det, betaler kanskje halvparten hver, betaler en del hver og vi rester osv.

Det har jo hendt at vi barna har fått ting uten at de har snakket sammen, men det er da ikke snakk om veldig dyre ting (et spill, noen bøker, klær). Stort sett har min mor betalt alt (av ting vi trenger, klær, sko osv.), siden vi har vært mest hos henne.

Jeg skjønner ikke hvordan dere skal greie å løse dette hvis barnemoren og far uansett ikke prater sammen? Det er vel den eneste måten dere kan løse det på (og nei, dere kan ikke kreve noe lignende av henne).

Vi har som jeg har sagt tidligere, ikke tenkt til å kreve noe av henne, jeg spurte om erfaringer fra andre rundt dette.

TS

Skrevet

Var i sted når vi pratet om barnas kjøp at vi kom på at vi håper at dette ikke ender bare med oss, men at barnemoren tar initiativ til det sammen, da hun og mannen har like god råd.

Hilsen TS

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor dere skal henge dere opp i hvordan barnemoren og stefaren styrer økonomien sin, eller hvilken eventuelle avtaler de har med barna.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor dere skal henge dere opp i hvordan barnemoren og stefaren styrer økonomien sin, eller hvilken eventuelle avtaler de har med barna.

Men i all verden. Nå må du lese hele tråden. Gang på gang har jeg sagt at vi er ikke ute etter barnemor og stefar, men vi spør etter erfaringer. Hva hun bruker sine penger bryr meg fint lite.

Skrevet

Hilsen TS

Var det ikke meningen at barna skulle spare halvparten selv? Da synes jeg dere skal gi ekstra lommepenger fremover.

Skrevet

Jeg syns TS virker oppegående, naturlig å tenke på det. De sier jo ikke at de skal kreve noe som helst av barnemoren, men om det er slik at hun sender barna til de hver gang de ønsker seg noe blir det jo galt. Alt hun spør om er jo hvordan andre gjør det.

Skrevet

Man er nødt til å kunne prate med den andre forelderen. Dere kan ikke bestemme hvordan reglene skal være i hennes hjem, men det hadde vært naturlig å prate om det, slik at ingen tær blir tråkket på. Uten kommunikasjon med den andre forelderen risikerer dere at barna er smarte nok til å gå til den forelderen som har de greieste reglene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De får lommepenger av ting de gjør i huset. Er begrenset hva en skal gi til en 11 åring, en 14 åring er mer voksen så der kan det diskuteres om vi sjal høyne ommepengene etterhvert. Poenget vårt er f.eks at de ser hva ting koster. F.eks om vi skal kose oss en helg og kjøpe inn ekstra mar at de da vet hvor mye som går til dette. hvor lang tid de må jobbe for å tjene så og så mye osv.

AnonymBruker
Skrevet

Man er nødt til å kunne prate med den andre forelderen. Dere kan ikke bestemme hvordan reglene skal være i hennes hjem, men det hadde vært naturlig å prate om det, slik at ingen tær blir tråkket på. Uten kommunikasjon med den andre forelderen risikerer dere at barna er smarte nok til å gå til den forelderen som har de greieste reglene.

Nå er det slik at det ikke lar seg gjøre overhodet mulig. Barna er faktisk så velopdratt av både mor og far at utnytting fra dem vil ikke fremstå. De har alltid fått det de vil og de er med på denne delingen selv.

De synes dette er spennende og gøy da de får et innblikk i de voksnes liv.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke vi skilte foreldre, men her kjøpte 11 åringen ipad for sine egne sparepenger (1800,-).

Kan det være en ide om ungene hos dere kjøper slike ting for sine egne sparepenger, så kan dere og mor bidra til sparingen med å tilby ungene småjobber (feks bilvask, snømåking, plenklipping, helgevask)?

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns TS virker oppegående, naturlig å tenke på det. De sier jo ikke at de skal kreve noe som helst av barnemoren, men om det er slik at hun sender barna til de hver gang de ønsker seg noe blir det jo galt. Alt hun spør om er jo hvordan andre gjør det.

Men de må prate om det og avtale det litt bedre før de gir løfter til barna. Tror ts skrev at kontakten og dialog med mor ikke var så grei som ønskelig, men det er en veldig lite smartmåte av ts.å gjøre det på. Hvem sa at mor sender barna bort? Trodde de var hos sin far.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...