Gå til innhold

Sliter med jogging

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å jogge for ca en måned siden - ca. 2-3 turer i uka.

Problemet er at jeg ender opp med å gå i stedet for å jogge mesteparten av turen, fordi jeg rett og slett blir utslitt med en gang jeg begynner å jogge.

Prøver å jogge sakte og rolig for å klare å holde ut lenger, men etter 100-200 meter (noen ganger mindre) må jeg bare gi meg, da kjennes bena mine ut som gele.

Dere som jogger - har dere noen tips til meg? Er det noe jeg gjør galt? Hvor langt klarer dere å jogge sammenhengende?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nadezhda
Skrevet

Jeg tror du bare må øve deg opp til å jogge lengre sammenhengende. Jogg så lenge du klarer, gå raskt, jogg, osv. Etterhvert vil du kunne jogge lengre sammenhengende, dette er helt normalt :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg begynte å jogge kunne jeg få blodsmak i kjeften og spy etter 200 meter. Jeg fortsatte å ta korte turer, 15 min, og nå kan jeg løpe over 1 time uten problem, og jeg løper sakte. Vanligvis løper jeg veldig sakte (eller jogger da) i 20 min, så kommer mer fart av seg selv.

Jeg føler meg bedre når jeg får mer fart på beina halvveis uti turen, fordi hvis jeg løper sakte hele tiden så får jeg mer problemer med gele bein og sånt.

Skrevet

Jeg gikk fra å kunne løpe 200 meter til 5 km sammenhengende med dette løpeprogrammet: http://loplabbet.no/nybegynnerprogram

Anbefaler det varmt! :) Og ikke juks, ta hver eneste uke. Kjedelig i starten, men det blir moro etterhvert.

AnonymBruker
Skrevet

Hopp tau i stedet.

Skrevet

Nå er ikke jeg noen utpreget jogger, men da jeg begynte, tok jeg med meg iPoden ut i skogen, hørte på musikk og jogga alle refrenger! Så gikk jeg i versene. Funka fint med den dårlige formen jeg var i!

Gjest *Maja*
Skrevet

Jeg begynte å jogge for ca en måned siden - ca. 2-3 turer i uka.

Problemet er at jeg ender opp med å gå i stedet for å jogge mesteparten av turen, fordi jeg rett og slett blir utslitt med en gang jeg begynner å jogge.

Prøver å jogge sakte og rolig for å klare å holde ut lenger, men etter 100-200 meter (noen ganger mindre) må jeg bare gi meg, da kjennes bena mine ut som gele.

Dere som jogger - har dere noen tips til meg? Er det noe jeg gjør galt? Hvor langt klarer dere å jogge sammenhengende?

Lol :skratte: Jeg HATET å jogge før...melksesyren som gjorde at beina slepte seg under meg, hjertet som holdt på å eksplodere ut av brystet mitt, lunger som SKREK etter oksygen. Kjenner meg så godt igjen i det du sier...jeg startet faktisk med å powerwalke i over 1 år før jeg sakte, men sikkert begynte med små joggeintervaller mellom øktene...etter noen uker så ble det lettere og lettere å småjogge lengre og lengre distanser...

Så bare fortsett med å gjøre som du gjør...det blir lettere etterhvert som kroppen blir vant med det :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk fra å kunne løpe 200 meter til 5 km sammenhengende med dette løpeprogrammet: http://loplabbet.no/nybegynnerprogram

Anbefaler det varmt! :) Og ikke juks, ta hver eneste uke. Kjedelig i starten, men det blir moro etterhvert.

Erm... sikkert et urteit spm, men hvordan holder du styr på hvor lenge du har jogget/gått når det er sånne korte intervaller? Det er kanskje tidtagere på sånne pulsklokker? Uff, ser for meg at jeg hadde blitt mer opphengt i å følge tiden enn å faktisk yte. :fnise:

Skrevet

Erm... sikkert et urteit spm, men hvordan holder du styr på hvor lenge du har jogget/gått når det er sånne korte intervaller? Det er kanskje tidtagere på sånne pulsklokker? Uff, ser for meg at jeg hadde blitt mer opphengt i å følge tiden enn å faktisk yte. :fnise:

Tell inni deg. Og bruk en klokke til kontroll av tellingen. Dersom du har en digital klokke burde du klare å huske når du så på klokken og tenke deg frem til hvor den skal være når du stopper.

Om du bommer med et par sekunder gjør ikke noe.

Skrevet

Fulgte med på vanlig klokke jeg, var før jeg fikk pulsklokke. Ikke noe problem, er bare å telle litt inni seg.

Hvis ikke finnes det noen podcaster som forteller deg når du skal jogge og når du skal gå, med musikk innimellom. Jeg er ikke sikker på hvor du finner disse, men har hørt at andre har god effekt av dem.

Gjest Tigress
Skrevet

Alle pulsklokker har tidtakar, men om du ikkje har klokke med sekundviser kan det funke greit å jogge mellom to lyktestolper (50m) og gå mellom dei to neste, og så halde på slik. Når du blir i betre form kan du springe mellom tre lyktestolper(100m) og gå mellom dei to neste. Ettersom lyktestolper gjerne er ganske regelmessig sett opp er det greit å justere innsatsperiodane opp og ned på den måten.

Skrevet

Løplabbet sitt program er fint, men for meg ble det for stressende å måtte følge med på tiden, og det tok litt fokus fra selve joggingen.

Jeg holder på å "lære meg" å jogge nå, og har kjøpt et program som jeg har lagt inn på iPhonen min. Jeg syns det er mye lettere å klare å jogge når jeg har "noen" som hjelper meg å holde tiden. Programmet heter Couch to 5 K (C25K) og skal i løpet av 9 uker hjelpe deg fra å komme deg opp fra sofaen til å jogge 30 minutter sammenhengene. Min favoritt er programvarianten som heter "Get Running". Da har jeg med meg en "personlig trener" og favorittmusikken min samtidig. Det eneste dumme med programmet er at du trenger en iPhone (aner ikke om den finnes for andre smarttelefoner) eller iPod touch.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...