Gå til innhold

Ekstreme samlere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett det amerikanske programmet Ekstreme samlere på TV3 nå. Interessant program, syns jeg, fordi de går inn og hjelper folk til selv å kaste fremfor de andre programmene der programmet rydder for folka.

For målet må jo være, tenker jeg, at menneskene selv skal få en vekker, ikke bare en ekstrem oppussing.

Over 3 millioner "lider" av dette i USA, skriver de i starten av programmet. Det betyr vel at det kan være ca 40 000 folk i Norge som har det sånn. Hva tror dere? Kjenner dere noen som har et snev av det samme som folka i programmet?

http://www.tv3play.no/program/ekstremesamlere

Og hva syns dere om programmet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har heldigvis aldri opplevd å komme hjem til noen som har det sånn men de finnes nok.

Det jeg synes er så rart med disse menneskene er at de snakker om hvor viktig den og den gjenstanden er, men det de holder så kjært er skittent, råttent, ødelagt, støvete eller dekket av dyreavføring. De tar jo ikke vare på noe av det de eier.

Og folkene bærer jo også preg av at de ikke vasker seg regelmessig eller holder klærne sine i orden.

Endret av Antoinette
Skrevet

Jeg har sett en del av de programmene, og det er mildt sagt skremmende. Ja, jeg kjente en som nesten var slikt. Jeg var med og hjalp til med å rydde ut av huset hans etter han døde, og det var - for å si det mildt - ikke et pent syn, selv om det ikke var på langt nær så ille som det der når det kom til mengde rot. Men like trist.

Det positive med å se de programmene var at jeg ble motivert til å fjerne gammelt skrot og ryddet unna og fikk kastet masse tøv fra kjøkkenskuffene mine. Men selv om jeg selvsagt ikke har det problemet som de har, så er det faktisk enkelte ting jeg kan kjenne igjen. For meg er gjenstander minner, og jeg føler meg ikke vel med å kaste dem. Jeg er mye bedre nå, men jeg var fæl til å samle da jeg var liten. Jeg hadde f.eks en barbiehest som hadde ødelagte bein, var flekkete og med skitten man og hale, men selv mange år etter jeg var for gammel til å leke med den så klarte jeg ikke å kaste den ødelagte hesten pga minnene.

Skrevet

Jeg kjente meg også bittelitt igjen. Har jo en del pappesker som har blitt med på flyttelass etter flyttelass og som egentlig bare flytter fra kjellerbod til kjellerbod. Skal ta for meg hele boden nå når det blir varmere og tørrere vær ute, inspirert av programmet.

Og mye av det jeg syns er fint i boden er jo ting som jeg kanskje tenker er finfint og verdifult og som bare trenger en vask...

Skrevet

Kunne man lagd et sånt program i Norge, tror dere?

Skrevet

Det finnes sånne folk i Norge også. Jeg er ikke noe ekstrem, men har alltid vært dårlig på å kaste ting. etter å ha sett programmet ble jeg inspirert og tok en skikkelig gjennomgang av leiligheten og kastet klær og ting jeg ikke bruker.

Skrevet

Det kunne man helt klart. Jeg husker en av deltakerne på "Norges Herligste". Han bøe bare kalt skrotnissen eller noe, men han hadde huset så fyllt opp av ting at han måtte stå og sove, han hadde ikke sitteplass eller orden noe sted.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

NRK hadde et program kalt kaoskontroll for en del år siden, der de hjalp til med opprydding og kasting hos familier der rotet/samlemanien hadde tatt overhånd. Konseptet liknet på lenken i hovedinnlegget, og den som eide rotet måtte jobbe med sorteringen selv.

I NRK-programmet var det nok ingen "sosiale tilfeller", så det var ikke så veldig ekstremt. (Det var familieunderholdning, må vite...)

Jeg vet med sikkerhet at det finnes mye verre tilfeller her i landet enn de vi så på tv, men i og med at Norge er et såpass lite land, er det ikke sikkert at en finner folk som er villige til å delta.

Endret av Spinell
Gjest Passing by
Skrevet

De er jo veldig ekstreme i programmet fra USA da. Når huset blir fyllt opp av alt mulig og søppel så det ikke er mulig å komme til kjøleskapet, senga osv., da er det noe galt. Det ligger en del psykiske problemer bak denne samlemanien, og jeg vet ikke helt hva jeg synes om at de blir eksponert på tv. I et program så var det ei dame som var blitt fratatt barna pga tilstanden i huset og hun skulle få hjelp til å rydde sånn at hun fikk barna tilbake. Da programmet endte så fikk vi beskjed om at hun ikke hadde fått ungene tilbake ennå. Og jeg syns folk med psykiske problemer bør få hjelp utenfor tv-skjermen.

Skrevet

Det verste jeg har sett i et slikt program, var en mann som spiste mat han hadde funnet i søplekasser, og samlet sin egen urin i flasker. Og ikke nok med det, når ryddeteamet gikk gjennom hagen hans, fant de en hel samling store bøtter med...mannens avføring. Huset og hagen hans ble ryddet, men han fortsatte med denne samlingen etter at teamet hadde dratt. Hvis man driver med slikt, vil jeg påstå at man har mye større problemer enn det at man ikke klarer å kvitte seg med minner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes i Norge og ja, det er helt sikkert. Jeg har jobbet for et firma som av og til ble innleid fra kommunen for å ta slike "spesialjobber" med å rydde ut av slike leiligheter. Det som oftest skjer er jo at personen blir kasta ut og så blir noen leid inn til å renske opp. Deretter flytter bare personen til et nytt sted og starter på nytt igjen.

Det er ikke så lett å gi de hjelp heller, for de aller fleste vil ikke ha hjelp, og de er ikke gale nok til at det går an å bruke tvang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...