Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Situasjon:

Person X er student og bor for tiden i by A, men er folkeregistrert i by B. X jobber også i studiebyen. Kan X få fradrag for "reiseutgifter" til by A fra by B fordi X jobber der? X vet at man ikke kan få reiseutgifter til studiested, men dette er jo snakk om til jobb. "Vet" Skatteetaten at X bor i by A, og ikke by B? Personen har ikke registrert adressen i by A noe sted. På Lånekassens sider har person X satt kjærestens adresse i by B som studieadresse, og ser derfor ut som en pendler.

Altså; har X rett til fradrag?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det du spørr om er om det er greit å snylte på skatten? Selvfølgelig ikke.

Skrevet

Husk at du må over 13700,- før du i det hele tatt får igjen noe. Og du bør ikke oppgi feil opplysninger nei. Siden du allerede har oppgitt feil adresse til lånekassen kan vi kanskje også anta at du urettmessig mottar stipend i tillegg?

AnonymBruker
Skrevet

Husk at du må over 13700,- før du i det hele tatt får igjen noe. Og du bør ikke oppgi feil opplysninger nei. Siden du allerede har oppgitt feil adresse til lånekassen kan vi kanskje også anta at du urettmessig mottar stipend i tillegg?

Ja, jeg vet jo det. Jeg har ikke oppgitt noen feil opplysninger. Jeg bor jo ikke hjemme, skjønte du ikke det? Jeg bor i studiebyen, men har satt adressen hos lånekassen til kjærestens for å slippe å få gjeldsbrev etc. i posten i studiebyen om sommereren, når jeg er hjemme.

Skrevet

Såvidt jeg vet får ikke studenter reisefradrag uansett i studieåret. Dersom du har sommerjobb og da reelt bor i en annen by og pendler til studiebyen for å jobbe, kan du få fradrag for dette. Husk imidlertid på at du faktisk reelt må pendle da - du kan ikke skrive at du reiser frem og tilbake dersom du ikke gjør det.

Skrevet

Stemmer nok det Glitnir sier. Er hovedgeskjeftigelsen studier, kan man ikke kreve reisefradrag hverken for reiser til studiested eller til reiser til deltidsjobb.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om folk som har gjort dette og sluppet unna med det. Men det er ULOVLIG, og blir du tatt, er det ikke så jævlig kult.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...