AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #1 Skrevet 24. mars 2011 Jeg har blitt diagnostisert med perioral dermatitt, og har fått antibiotika(oxytetral) av legen. Så nå skal jeg forghåpentligvis få ansiktet mitt tilbake. Legen sa at jeg bare kunne bruke de hudproduktene jeg har allerede brukte, men etter å ha lest litt på nett er jeg litt usikker; jeg bruker nemlig md formulations, og det virker som det er litt uenighet om fruktsyrer er dumt eller ikke. (jeg har brukt md veldig lenge, men tror POD hos meg har blitt utløst av et (tåpelig) eksperiment med oil cleansing method, og ikke av md om det har noe å si). Jeg lurer på å kjøpe dermalogica i stede, men aner ikke hvilken jeg burde velge. Eller kanskje noen annbefaler en helt annen serie? (Veit fra før at jeg tåler decleor dårlig da). Sånn før jeg fikk POD, så har jeg hatt typisk kombinasjonshud, som har oppført seg relativt bra, med noen kviser i panna og på haka på den tiden av måneden, og en del mer når det er eksamensstress. Jeg er forresten 25 år. Ingen vits å foreslå å be om hjelp hos hudpleieren, jeg har mistet all tro på de nå. Når legen kan se på 3 sekunder hva som er galt med meg, så tror jeg ikke hudpleieren kan ha mye peiling når de bare ville selge meg dyprens og penslingskur da jeg var der for kort tid siden (to forskjellige så på huden min). Hadde de vært til å stole på, så hadde de jo sagt at dette er noe mer enn kviser, og at jeg burde gå til legen.
pittie Skrevet 24. mars 2011 #2 Skrevet 24. mars 2011 Verste jeg har hørt, legen sa du kunne fortsette med hudproduktenene dine? Det er jo en av hovedårsakene til kvinner får POD. I hvertfall, jeg fikk også POD men om det var kun på grunn av syrerensen eller hudkremen også er usikkert. Jeg stoppet opp med begge samtidig, produktene var fra Jan Marini slik det er nevnt også. Oil cleansing method har aldri gjort utslag på min hud men det kan jo riktignok nok hende det er en av synderene på din hud. Per i dag bruker jeg så godt som aldri syrerensen, og om jeg bruker den er det kun i pannen. Skrubber heller huden hver 3 dag nå som huden min er frisk igjen, med natron faktisk. Når det kommer til rens og hudkremer har jeg blitt flink til å være veldig forsiktig, og det jeg har prøvd til nå går funker på huden uten at jeg bryter ut igjen. Produkter på min personlige POD-sikker liste: Matis delicate cleansing cream og toner Decleor cleansing milk og toner * Decleor cleansing water * Matis delicate cream og sos cream Oneothera dagkrem Decleor rose d'orient balm * Ren jojobaolje * Rent sheasmør * African black soap * Natures baby organic wash * La roche posay rosalilac krem La roche posay toleriane renselotion La rohe posay fysiologisk toner Elemis lavender herbal mask (hvit leire generelt om du ønsker dyprensende maske) * I begynnelsen er det lurt å holde det enkelt, vask med vann om morgenen og bruk en veldig mild rens om kvelden og helst ikke bruk sminke. Som du sikkert forstår på listen min er det veldig lurt å velge produkter for sensitiv hud og med enkle ingredienser. *Og siden du allerede har reagert på Decleor kan det være du bør velge en serie med mindre plantebaserte ingredienser slik som Matis. Kan være Dermalogica funker det og, men jeg har lest litt humbug om andres erfaring så har nedprioritert å teste det merket. Har selv også alltid fått kviser i hakeområdet, og hormonene mine er vel sjeldent stabil så jeg tenker å prøve nattlysolje eller noe å se om det funker på de. Lykke til, jeg vet hvor forferdelig det her kan tære på hud og psyke. 2
Honesty Skrevet 24. mars 2011 #3 Skrevet 24. mars 2011 (endret) Det lureste du kan gjøre, er å bruke absolutt ingenting på huden i en periode, så "utslettet" (i mangelen på bedre begrep) får tørket ut. POD kan sannsynligvis være forårsaket av at hudbarrieren er forstyrret, og produkter med syrer vil gjøre vondt verre. Du bør ikke en gang bruke fuktighetskrem, dersom du klarer å unngå det. Dersom du vil bruke sminke, bør du holde deg til mineralsminke i løs form. Jeg hadde et ørlite utbrudd av POD for en del år tilbake, og fikk et kjerringråd om å bruke alkoholholdig gele inneholdende salisylsyre på selve utslettet, av typen kvisegele. Det sved som bare pokker, men tørket ut utslettet, og jeg slapp unna antibiotika. Og i ettertid bør du holde deg unna for mye produkteksperimentering, og helst bruke milde produkter. For min del var det Dermalogica og A-derma som var de tryggeste produktene å bruke, men Dermalogica inneholder også planteekstrakter, og man vet aldri før man står der hva man reagerer på. Jeg vil anbefale Barrier Repair som beskyttelse når det verste utbruddet har gitt seg. Dette er en silikonbasert gele som beskytter huden, men det er bare tøys og tull at den tilfører fuktighet (som reklamen hevder). Endret 24. mars 2011 av Honesty
LilleMink Skrevet 24. mars 2011 #4 Skrevet 24. mars 2011 Jeg hadde perioral dermatitt i fjor og fikk pillekur og beskjed om å smøre på basiron. Jeg fortsatte med den vanlige rensen og fuktighetskremen som før + basiron på utruddet. Dette fungerte vedlig fint på meg og jeg ble kvitt det ganske fort. Bytter mellom MD formulations rens og fuktighetskrem og Decleor renseskum og hydra floral fuktighetskrem. Husker ikke hva jeg brukte da jeg hadde det, men tror årsaken til at jeg fikk perioral dermatitt var at jeg var for dårlig til å rense sminkekostene mine slik at det samlet seg bakterier på de. Etter dette har jeg vært flink med å vaske sminkebørstene ofte, og har ikke fått det igjen:) Håper det løser seg kjapt for deg. Kjedelig å gå rundt med dette.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #5 Skrevet 27. mars 2011 Jeg hadde det i 3 måneder i fjor sommer. Det var helt grusomt!!!! Fikk antibiotika og gikk over til KUN Dermalogica produkter for sensitiv hud. Ble kvitt det ganske raskt etterpå og huden min har aldri vært så ren som den er nå. Kommer aldri til å bytte ut de produktene
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #6 Skrevet 27. mars 2011 Tusen takk for hjelpsomme svar! holder meg unna alt, også sminke nå til det blir bedre. Så får jeg fundere litt på hva som er lurt å teste av hudpleie, når jeg (forhåpentligvis) blir fin igjen. Legger i alle fall md på hylla, selv om jeg ikke egentlig tror det er synderen. Men vil ikke ta noen sjanser. Har titta på nett på sensitiv seriene til både decleor og matis nå, og så vidt jeg kan skjønne så er rensen i begge disse seriene sånne uten vann? synes dette virker litt uvant / knotete, særlig siden jeg alltid har pleid å rense i dusjen (etter trening)...hvordan løser dere dette? Titta og på den La rohe posay - serien, er det noe skummelt i den (alle her inne på KG mener jo at alt på apotek er drit i forhold til det hos hudpleier har jeg intrykk av, men kan ikke skjønne at ingrediensene her er dårligere enn de i f.eks dermalogica...men så er jeg jo bare lekmann da)
pittie Skrevet 27. mars 2011 #7 Skrevet 27. mars 2011 Første jeg vil få sagt er at de fleste som skriver at alt fra apotek er noe møkk, er trangsynte. Men nå har jo apotek begynt å ta inn REN og Dermalogica clean start så kanskje fløyta synger en annen tone snart. LRP inneholder veldig korte lister med ingredienser og er ikke et merke jeg ville brukt for å pleie huden eller ordne et problem, men heller bare hjelpe den bli ren og fukte litt med mindre fare for å reagere i utslett og det som er. Når det kommer til slik rensemelk som skal fjernes med bomull så bryr ikke jeg meg så mye om det. Jeg masserer den godt inn og skyller av, funker like bra. 2
LilleMink Skrevet 27. mars 2011 #8 Skrevet 27. mars 2011 Har titta på nett på sensitiv seriene til både decleor og matis nå, og så vidt jeg kan skjønne så er rensen i begge disse seriene sånne uten vann? synes dette virker litt uvant / knotete, særlig siden jeg alltid har pleid å rense i dusjen (etter trening)...hvordan løser dere dette? Renseskummet til Decleor kan du bruke med vann. Aroma Cleanse heter den: http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.bathandunwind.com/img/products/52555.jpg&imgrefurl=http://www.bathandunwind.com/brands/Decleor/aroma-cleanse/Decleor-Aroma-Cleanse-Foaming-Cleanser.htm&usg=__epF_GFuaqj3Q7UHR56MFTfMT2a8=&h=700&w=700&sz=54&hl=no&start=151&zoom=1&tbnid=_O-miRAP6_2glM:&tbnh=160&tbnw=143&ei=kZCPTbrCMYbh4gbZ_r23Cw&prev=/search%3Fq%3Ddecleor%2Baroma%2Bcleanse%26um%3D1%26hl%3Dno%26sa%3DN%26biw%3D1379%26bih%3D865%26tbm%3Disch0%2C3587&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=126&vpy=268&dur=203&hovh=225&hovw=225&tx=117&ty=98&oei=YpCPTb-dKoXusgay_Y2UCg&page=6&ndsp=27&ved=1t:429,r:0,s:151&biw=1379&bih=865 Den er for alle hudtyper og er veldig mild.
Gjest Lykkeliky Skrevet 27. mars 2011 #9 Skrevet 27. mars 2011 Jeg har har pereoral dermatitt og Decleor sine produkter gjorde det MYE verre, antagelig pga. alle planteekstraktene/oljene. Det blusset opp helt vanvittig, så helt jævlig ut. Jeg tok antibiotika og brukte Dermalogica, da gikk det fort over. Bruker fortsatt bare Dermalogica og huden er nærmest plettfri
Luna11 Skrevet 13. desember 2012 #10 Skrevet 13. desember 2012 Hei. Jeg har akkurat blitt diagnostisert med Perioral dermatitt. Hadde et moderat utslett til å begynne med i sommer som utviklet seg til å bli relativt aggresivt etterhvert siden jeg beandlet det som om det var acne(MD+decleor). Har gått en måned på tetrysal nå, og utslettet er blitt betraktlig redusert og mye midre inflammet. Det er utrolig leit at jeg ventet så lenge med å dra til legen, siden jeg da lot bakterien få godgjøre seg så lenge, men det er ikke noe å gjøre med. Det jeg lurte på var om dere som har hatt utbrudd; hvor lang tid tok det før den ujevne pigmenteringen/restene av utslettet gikk bort. Og gikk huden tilbake til normal etter endt kur, eller satt dere igjen med arr?
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #11 Skrevet 17. desember 2012 Decleor rose d orient serien, og rens i samme merket for sensitiv hud. Tror selv jeg kan ha fått dette og det funket på meg, annet gjorde d verre. Bruker i tilegg aberella. Leste du kunne ikke gjøre så mye mer. Unngå fluor i tannkrem og sånn kan hjelpe. Ikke ta på huden, rens forsigtig. Men decleor sin rose d orient night balm gjorde underverker for meg... Kjipt å fått noe sånn men kjekt at noe kan hjelpe. Ikke bytt produkt for mye, d forverrer d.:-( ikke smink for mye, elle sol. Har selv brukt faktor 60 på områdene med utslet... Anonym poster: a3d2709393736f681abafbfa424c2dfa 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #12 Skrevet 17. desember 2012 Jeg hadde det kronisk i flere år, legen min mente det var atopisk eksem og peisa på med kortison. Det var jo kjempelurt, når eksemet aldri helt forsvant. Gikk på tetracyclin noen måneder, og nå er det helt borte. Jeg har aldri turt å bruke MD, men nå har jeg veldig sensitiv hud da. Decleor får jeg sånne hvite kviser som er vanskelig å få tømt (veldig hard talg?), så det ønsker jeg ikke å bruke. Det samme gjelder La Roche Posay og A-derma. Dessverre, for jeg elsker A-derma! Den ga virkelig god fukt til min sensitive og fuktfattige hud. Så nå som jeg endelig er kvitt utslettet bruker jeg faktisk bare en rens fra apoteket og jojobaolje som "fuktighetskrem". Det fungerer utmerket, ikke noe mer POD eller kviser, og jojobaen fungerer også som en kuldekrem nå som det er så kaldt. Om kvelden bruker jeg også et omega 3-serum fra REN, og det har virkelig gjort underverker for huden min (tror det er fra sensitiv-serien). Av sminke bruker jeg lite, men jeg bruker et pudder fra MAC. Kun et lett lag, for å nøytralisere det røde i huden min. Reagerer ikke på det merket, så da holder jeg meg til det enn så lenge. Mineralpudder har jeg faktisk blitt VERRE av (et fra Make Up Store, et merke jeg vanligvis ikke reagerer på), så det tør jeg ikke bruke igjen. Eller så har jeg lest et sted på nett at man kan reagere på tannkrem, og at det kan være utløsende årsak til utslettet. Men jeg husker ikke helt hva det var, så du må nesten google det. Og til deg som spør om pigmentering: har du vært noe i sola? Man bør for all del unngå sol når man går på tetracycliner! Personlig har jeg verken opplevd pigmentflekker eller arr etter tetracycliner og POD. Anonym poster: adccb159442862bb3941146c1df48d2a
Hønselouisa Skrevet 27. mars 2013 #13 Skrevet 27. mars 2013 Jeg har nettopp fått perioral dermatitt og begynte på Tetracyclin før helga. Jeg hamstra inn både Idoform og Lactal med en gang for å forebygge de verste bivirkningene og det har så langt gått bra, men jeg er skikkelig kvalm... Noen som vet om det vil være sånn gjennom hele kuren, eller går det seg til? Bare 11 uker igjen, liksom Det jeg er mest redd for å få er underlivssopp, hvor lang tid pleier det å ta før det eventuelt bryter ut?
Luna11 Skrevet 27. mars 2013 #14 Skrevet 27. mars 2013 ^ Neida, kvalmen gir seg. Hos meg varte den 2 uker med løs mage og det hele. Men det går fort over;) Hadde perioral dermatitt i litt over et halvt år. Trodde det va kviser og det gikk alvorlig utover livskvaliteten min. Det som begynte som små nupper på siden av haka utviklet seg etterhvert til store byller i kinnene. Fikk tetralysal, brukte det i 3 måneder(selvom jeg ble anbefalt 6). Utslettet begynte å forsvinne etter to uker, etter 1 måned var utslettet borte, men jeg hadde veldige pigmentflekker i huden. Mye røde og lilla merker i kinnene. Nå er det gått 4,5 måneder siden jeg begynte, og jeg har plettfri hud. Trodde aldri det kom til å skje, men jeg har nå helt glatt overflate og kan gå uten noen form for sminke Var besjeden med hudpleie de første månedene. Kun en krem jeg fikk av legen, en helt tilfeldig tykk fuktkrem. Nå som huden har stabilisert seg, kan jeg stort sett bruke det meste uten at det forstyrrer huden. Bruker idag Decleor og MD scrub en gang i uken uten at det gjør noen skade, tvert imot.
Hønselouisa Skrevet 28. mars 2013 #15 Skrevet 28. mars 2013 Så bra at det gir seg! Magen min er ikke så ille, men det er kanskje mye pga Idoformen. Jeg gikk ikke mange ukene med utslett før jeg kontakta legen. Jeg viste det til mamma, og hun visste med en gang hva det var for hun har det også, bare på litt andre steder i ansiktet enn meg. Hun har hatt det i over 20 år, fordi hun ikke vil ta antibiotikakuren....personlig vil jeg heller ha tre mnd med ubehag enn et helt liv med ansiktsutslett! Jeg har gått på kuren i en uke nå, og syns det kanskje er en viss bedring allerede:)
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #16 Skrevet 5. mai 2014 Jeg drar frem en gammel tråd, for den ble plutselig aktuell for meg igjen. Hadde POD for 4 år siden men hadde helt glemt hva som gjorde at jeg fikk det helt til jeg for en måned siden prøvde Decleor balm igjen..... Fader! Nå er PODén tilbake og Decleoren i søppla. Ringte til legen og fikk time om en måned!? Sa jeg hadde hatt det før og fått antibiotika da, men neida, måtte ha legetime igjen. Så nå må jeg gå rundt med kløende, sviende, rødflammet hud i en time for at legen skal se på meg i 1 minutt og konstantere at jeg har POD igjen! What to do? Anonymous poster hash: a5984...737
Gjest KrissyHart Skrevet 5. mai 2014 #17 Skrevet 5. mai 2014 antibiotika eller rozex gel. decleor er noe av det verste du kan bruke når du har PD jeg utviklet PD AV decleor produkter
Gjest KrissyHart Skrevet 5. mai 2014 #18 Skrevet 5. mai 2014 ikke noe du kan bruke før legetimen dessverre, pga alt er på resept. men vask deg i ansiktet med lunkent vann, ikke bruk sminke eller krem bytt ut tannkrem med SLS med en uten. prøv å unngå å få fluor rundt munnen da fluor ikke er bra for dette.
kanelsnurr Skrevet 5. mai 2014 #19 Skrevet 5. mai 2014 Jeg drar frem en gammel tråd, for den ble plutselig aktuell for meg igjen. Hadde POD for 4 år siden men hadde helt glemt hva som gjorde at jeg fikk det helt til jeg for en måned siden prøvde Decleor balm igjen..... Fader! Nå er PODén tilbake og Decleoren i søppla. Ringte til legen og fikk time om en måned!? Sa jeg hadde hatt det før og fått antibiotika da, men neida, måtte ha legetime igjen. Så nå må jeg gå rundt med kløende, sviende, rødflammet hud i en time for at legen skal se på meg i 1 minutt og konstantere at jeg har POD igjen! What to do? Anonymous poster hash: a5984...737 Kjenner igjen denne tråden, var meg som startet den i 2011.... Har mer medfølelse enn gode råd desverre. Du må jo til legen. Det er jo helt håpløst å ha en lege med en måneds ventetid. Jeg ville personlig gladelig punget ut for en time "fort som f" hos en privat, men det er jo selvsagt ikke noe alle har råd med. (Også ville jeg vurdert å bytte fastlege, om det er så vanskelig å komme inn til han du har nå). I mellomtiden: - bruk minst mulig / mildest mulig ansiktspleie og kosmetikk. Jeg har selv fått råd av lege om å bruke lactasyd som ansiktsvask, fordi den inneholder veldig få ingredienser som man kan reagere på, samt har rett ph. - Vær minst mulig i sola (kjipt, men det provoserer POD). Bruk høy solfaktor om du skal være ute. Barnesolkrem har ofte færre ingredienser som kan irritere! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #20 Skrevet 5. mai 2014 Jeg drar frem en gammel tråd, for den ble plutselig aktuell for meg igjen. Hadde POD for 4 år siden men hadde helt glemt hva som gjorde at jeg fikk det helt til jeg for en måned siden prøvde Decleor balm igjen..... Fader! Nå er PODén tilbake og Decleoren i søppla. Ringte til legen og fikk time om en måned!? Sa jeg hadde hatt det før og fått antibiotika da, men neida, måtte ha legetime igjen. Så nå må jeg gå rundt med kløende, sviende, rødflammet hud i en time for at legen skal se på meg i 1 minutt og konstantere at jeg har POD igjen! What to do? Anonymous poster hash: a5984...737 Det var jo lang ventetid hos legen. Jeg har selv Perioral dermatitt. Har hatt det både rundt munnen og ved øynene. Har akkurat gjennomført en kur. Inne på http://oslohudlegesenter.no/perioral-dermatitt-hid-47.html står det dette om behandling "Et alternativ til tabletter, ved mindre plager eller nye utbrudd, er å bruke diverse kremer. Mye brukt er en antibiotikakrem som kalles Rozex - See more at: http://oslohudlegesenter.no/perioral-dermatitt-hid-47.html#sthash.OHHtNls3.dpuf ". Info om Rozex krem: https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=10945306&ref=search / http://www.felleskatalogen.no/medisin/rozex-galderma-563645 Du kan evt. teste den. Anonymous poster hash: d640b...fc6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå