Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På selvangivelsen er lønningen for desember 2010, som jeg fikk utbetalt i januar 2011 medregnet. Den skal vel ikke være med før til neste år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro det stemmer, siden lønnen er for desember 2010, dvs. det hører til de pengene du tjente i 2010.

Når jeg fikk etterbetalt lønn, dvs. fikk lønn for jobben jeg gjorde i desember i januar så var den lønningen med i selvangivelsen.

Gjest Silvermist
Skrevet

Er temmelig sikker på at det baseres på NÅR du tjente pengene, ikke når du fikk dem utbetalt, og at det dermed er riktig at den lønnen du tjente opp i desember, men fikk utbetalt januar 2011 skal på selvangivelsen for 2010.

Skrevet

I teorien skal lønn opptjent i 2010, men utbetalt i 2011 skattlegges i 2011. Dette følger av tidfestingsregelen i skattelovens § 14-3 første ledd, hvor det fremgår at "[a]rbeidsinntekt, pensjonsinntekt, underholdsbidrag o.l. tas til inntekt i det året da beløpet utbetales".

Men det er vanlig praksis hos regnskapskontorene å likevel sende denne inntekten med i lønns- og trekkoppgave for 2010.

Dersom du ønsker at inntekten skal skattlegges i 2011 er det bare å sende inn kopi av årsoppgaven og den aktuelle lønnslippen hvor utbetalingsdatoen fremgår til Skatteetaten og be om at post 2.1.1 reduseres med dette beløpet. Du kan for sikkerhetsskyld gi en henvisning til skattelovens § 14-3 første ledd, men jeg er ganske sikker på at det går i orden uten denne henvisningen.

Dette forutsetter selvfølgelig at du er lønnsmottaker. For selvstendig næringsdrivende er regelen faktisk omvendt, for de skal inntekten skattlegges "når skattyteren får en ubetinget rett til ytelsen", jfr § 14-2 første ledd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...