Gå til innhold

Linsene gir ikke 100% godt syn!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har nylig begynt med kontaktlinser (dagslinser).

Hadde først synstest og tilpasning, fikk med meg noen remser med linser hjem for prøving, og skal tilbake imorgen for kontroll.

Jeg ser mye bedre nå enn før jeg begynte med linser, men jeg ser ikke små bokstaver på bokryggene på andre siden av stua vår- de flyter litt utover og er umulige å se. Og veiskilt som er lenger borte enn 10 meter er også litt utflytende og vanskelige å lese.

Hva skal jeg si da?

Får jeg ny synsjekk gratis?

Må jeg ha sterkere linser?

Jeg har forskjellig styrke på øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal rett og slett si at du ikke ser godt nok! Regner med at du får prøve noen andre linser, forskjellige linser fungerer ulikt fra person til person, det er ikke sikkert at det er sterkere linser du trenger.

Tror ikke at det skal ha noe å si at du har forskjellig styrke på øynene, det gjelder jo bare å få rett linsestyrke til hvert øye. Jeg hadde ulik styrke på øynene før, og det fungerte helt fint å bruke linser med ulik styrke.

Jeg kan ikke skjønne at du skal betale for en eventuell ny synsjekk, som regel er dette inkludert i "linseavtalen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal i alle fall ikke betale noe - det er jo nettopp derfor du skal ha en ny kontroll, slik at du og optikeren kan evaluere linsene.

Jeg har brukt linser i mange år og 100% syn får jeg aldri, selv ikke med linser. Mannen min, som har perfekt syn, ser f.eks. skilt helt tydelig en god stund før jeg gjør det, og innimellom kan ting bli litt utydelige. Men jeg har fått beskjed av optikeren min at jeg ikke skal ha noe sterkere linser. Det er nemlig ikke bra for øynene om linsene er for sterke heller - i alle fall ikke i min jobb der jeg sitter foran PCen hele dagen. Litt for sterke linser vil da føre til at øynene overanstrenges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke ser veiskilt som er 10 meter borte må det være noe alvorlig galt! Gå til optikeren din og forklar situasjonen, og du får helt sikkert ny sjekk og nye linser. Det har både jeg og min mann gjort tidligere når vi har vært i samme situasjon.

Kanskje er det sånn med deg som med meg at linser (og briller) rett og slett ikke kan hjelpe deg til "perfekt" syn? Det sa øyenlegen min til meg, og anbefalte meg laseroperasjon. Briller hjalp meg noe, linser en hel del og laseroperasjonen altså enda mer. Allikevel ser jeg fremdeles langt i fra bra på mitt venstre øye, men jeg ser bedre nå etter operasjonen en jeg gjorde da jeg brukte linser. Og det er rett og slett ikke mer å gjøre med det øyet, det har bla. med det å gjøre at jeg ble født en god del for tidlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ser rett og slett bedre enn andre, selv om de har riktig korrigert syn. Men ut fra det du forteller virker det som om du har skjeve hornhinner som de linsene du har fått bruke ikke korrigerer for - uansett ta det opp med optikeren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke jeg så tilfredsstillende med de første prøvelinsene, og ba ganske enkelt om å få prøve litt sterkere. Fikk med meg en remse til, disse dugde bedre. Nå venter jeg bare på bedre tider (blakk) før jeg går tilbake og sier "ja takk". :roll:

Har skjeve hornhinner men kjøper ikke linser med korreksjon for dette da de likevel bare skal brukes sporadisk. Dermed forventer jeg heller ikke å få optimalt syn med linser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg syntes de ulike merkene er kjempeforskjellige. Nå bruker jeg focus eller noe fordi de er billigere, men for litt siden brukte jeg acevue som var betrakelig mye bedre og ga klarere syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...