slask Skrevet 23. mars 2011 #1 Skrevet 23. mars 2011 Egentlig trenger jeg ikke gratis (fri) mobil fra arbeidsgiver, men alle får dette nærmest uten spørsmål. Veldig få tenker på at man skatter av dette avhengig av bruk. Er vel en 1000-kroners grense som gjelder for om man må skatte, men hva er det som utgjør disse tusen i et arbeidsgiverforhold? Legges det til grunn hva arbeidsgiver betaler i abonnementsavgift eller kan man regne ringetid og bare det? Saken er jo at jeg har billig mobilabonnement privat som er under 1000,- i året og klarer meg fint med det.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #2 Skrevet 23. mars 2011 Egentlig trenger jeg ikke gratis (fri) mobil fra arbeidsgiver, men alle får dette nærmest uten spørsmål. Veldig få tenker på at man skatter av dette avhengig av bruk. Er vel en 1000-kroners grense som gjelder for om man må skatte, men hva er det som utgjør disse tusen i et arbeidsgiverforhold? Legges det til grunn hva arbeidsgiver betaler i abonnementsavgift eller kan man regne ringetid og bare det? Saken er jo at jeg har billig mobilabonnement privat som er under 1000,- i året og klarer meg fint med det. Dersom du legger igjen denne mobilen på jobb, altså ikke tar den med deg hjem, skal du ikke skatte av den.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #3 Skrevet 23. mars 2011 Det tas utgangspunkt i hele regningen din som arbeidsgiveren betaler. Den første 1000-lappen er skattefri, de neste 4000 er skattepliktig, og det over 5000 er skattefritt.
slask Skrevet 23. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 23. mars 2011 Er det ikke også noe som heter sjablongbeskatning?
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #5 Skrevet 23. mars 2011 Er det ikke også noe som heter sjablongbeskatning? Det er det som er sjablongbeskatning. De antar at minst 1000 kr er arbeidsrelatert, mens inntil 4000 kr. er privat bruk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå