Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg pleier kanskje ikke vanligvis være blandt de som roper høyest om slike ting....

Men, nå begynner det å nærme seg 2 døgn "nedetid" I hvert fall for mange av oss.

Jeg ser også at enkelte nettaviser nå sår tvil om de tall de ansvarlige oppgir, som skulle ha vært inne på portalen.

Her har man visst tatt med en del, som har blitt "kastet ut" igjen, før de har vært helt inne.

Blir nok en oppvask her....

Endret av Østlandet
Videoannonse
Annonse
Gjest Harriet
Skrevet

Helt enig - dette er helt sykt.

Må nok bare vente til jeg får den i posten.

Skrevet

Sambo og jeg kom inn i ettermiddag etter å ikke ha fått logget inn i det hele tatt både i formiddag og i hele går. Leste noe om at de åpner opp for folk litt og litt, kanskje det går litt på hvor man bor eller lignende. Prøv igjen sånn med noen timers mellomrom kanskje det lykkes.

Skrevet

Har heller ikke fått sjekket. Irriterer meg grønn...

Håper de er bedre forberedt til neste år, ellers så driter jeg i hele greia og får den i posten isteden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser også at enkelte nettaviser nå sår tvil om de tall de ansvarlige oppgir, som skulle ha vært inne på portalen.

Her har man visst tatt med en del, som har blitt "kastet ut" igjen, før de har vært helt inne.

Blir nok en oppvask her....

Jeg stusset også litt på det der, for jeg var innlogget flere ganger før jeg kom så langt at jeg fikk åpnet noe. De skal jo sende ut papir hvis man ikke åpner selvangivelsen innen en uke på nett, men hva med de gangene man trykker på linken og siden laster og laster uten å komme opp? Har de oversikt over dette? Ender det kanskje med at de må sende ut papirutgaver til alle likevel?

AnonymBruker
Skrevet

"Skandale" var kanskje et litt sterkt ord i denne sammenhengen..?

Leveringsfristen er ikke før 30.april.. SLAPP AV!!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble sperra ute i hele i går, og nesten hele dag, men i kveld fungerte altinn plutselig helt feilfritt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor går folk fra konseptene fordi de ikke får sjekket den forhåndsutfylte selvangivelsen? :klo:

Det er lenge til fristen går ut...

AnonymBruker
Skrevet

Min mann klarte flere ganger å logge seg på uten at han fikk åpnet selve filen, så jeg reagerte også på påstanden om at alle som hadde logget inn fikk gjort det de skulle. Men ser at de har omformulert litt inne på siden nå.

De var jo klar over hvor mange som kom til å prøve å komme inn, så jeg fatter ikke at de ikke hadde en bedre løsning!

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor går folk fra konseptene fordi de ikke får sjekket den forhåndsutfylte selvangivelsen? :klo:

Fordi myndighetene har gitt beskjed om at NÅ kan du sjekke om du går i + eller - på skatten. Det kan være ganske mange penger som står på spill her, og da er det kanskje få som ønsker å vente mer enn nødvendig.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi noen av oss har kjøpt og solgt to boliger og fått særfradrag pga store utgifter ifm sykdom. Da har man ikke helt oversikt over hvor mye man faktisk har til gode.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi myndighetene har gitt beskjed om at NÅ kan du sjekke om du går i + eller - på skatten. Det kan være ganske mange penger som står på spill her, og da er det kanskje få som ønsker å vente mer enn nødvendig.

Penger som står på spill? Altså, enten får man penger igjen, fordi man har lånt penger til staten, ellers så må man betale fordi man har lånt penger av staten. De står ikke akkurat på spill.

Og uansett blir de ikke utbetalt før tidligst i juni.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi noen av oss har kjøpt og solgt to boliger og fått særfradrag pga store utgifter ifm sykdom. Da har man ikke helt oversikt over hvor mye man faktisk har til gode.

De kommer uansett ikke før i juni, etter at selvangivelsen er behandlet.

AnonymBruker
Skrevet

"Skandale" var kanskje et litt sterkt ord i denne sammenhengen..?

Leveringsfristen er ikke før 30.april.. SLAPP AV!!!

Det er mange som bruker altinn til mer enn å sjekke skatten. Bedrifter og andre som er avhengige av å komme inn. Og de har brukt en milliard på dette systemet. Så ja, det er en skandale. Svenskene fikser det uten problemer selv om de er dobbelt så mange.

AnonymBruker
Skrevet

De kommer uansett ikke før i juni, etter at selvangivelsen er behandlet.

Det vet jo alle. Men noen av oss vil gjerne vite nøyaktig hvor mye vi får igjen av skattepengene. Ikke alle har et like enkelt oppsett som deg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke har helt stålkontroll på hva man burde ha beltalt i skatt så er det sikkert mange som lurer på om de kan unne seg noe ekstra eller må finne fram sparekniven. I noen husholdninger kan 2000 fra eller til utgjøre en ganske stor forskjell.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vet jo alle. Men noen av oss vil gjerne vite nøyaktig hvor mye vi får igjen av skattepengene. Ikke alle har et like enkelt oppsett som deg.

Hehe, moroklumpen. Jeg har ikke noe enkelt oppsett. Og jeg forstår selvsagt at det dreier seg om at folk er nysgjerrige.

Men skandale? Og "mange penger på spill"?

Skrevet

Mannen min kom inn via iPhone.

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som bruker altinn til mer enn å sjekke skatten. Bedrifter og andre som er avhengige av å komme inn. Og de har brukt en milliard på dette systemet. Så ja, det er en skandale. Svenskene fikser det uten problemer selv om de er dobbelt så mange.

Nei! Dette er virkelig ingen skandale. Heller ikke for bedrifter og andre som er avhengige av systemet. Når systemet er nede på dager med innleveringsfrister på et eller annet, så tas det høyde for det ved mottak av det som skal inn. F.eks. ved at det ikke gis forsinkelsesavgifter og sånt. Skjer det feil pga at altinn er nede, så er det ingenting der som er uopprettelig.

Hvis man ikke har helt stålkontroll på hva man burde ha beltalt i skatt så er det sikkert mange som lurer på om de kan unne seg noe ekstra eller må finne fram sparekniven. I noen husholdninger kan 2000 fra eller til utgjøre en ganske stor forskjell.

Forstår at folk vil vite hvordan det går, men om dagen du får vite det er i dag, i morgen eller i neste uke, så kan ikke det spille så stor rolle. Uansett er det jo usikkert om oppgjøret ditt kommer i juni, august, september eller oktober, så så veldig nøyaktig planlegging trengs vel ikke akkurat i dag.

Dessuten så ligger det et skatteberegningsprogram på skatteetaten.no der du kan regne ut selv hvordan det går. Det gjorde jeg i januar da alle årsoppgavene kom, og jammen meg kom jeg frem til samme tallet som står i selvangivelsen min. Dette programmet er det fritt frem for alle å bruke.

AnonymBruker
Skrevet

Nei! Dette er virkelig ingen skandale. Heller ikke for bedrifter og andre som er avhengige av systemet. Når systemet er nede på dager med innleveringsfrister på et eller annet, så tas det høyde for det ved mottak av det som skal inn. F.eks. ved at det ikke gis forsinkelsesavgifter og sånt. Skjer det feil pga at altinn er nede, så er det ingenting der som er uopprettelig.

"For de som ikke er næringsdrivende, men som benytter regnskapsfører til selvangivelsesutfylling av andre grunner, er det kun en drøy måned frem til selvangivelsesfristen. Tiden frem til fristene utløper er fullt besatt, og det er ikke tid til forsinkelser. Den byrde bransjen nå opplever må i svært mange tilfeller tas igjen med hjelp av overtidsbruk, sier administrerende direktør Sandra Riise i Norges Autoriserte Regnskapsføreres Forening (NARF).

3,6 millioner kroner per time

- Altinn har blitt et verktøy vi bruker daglig og som vi er avhengig av. Det er vanskelig å angi noen kostnad, men det er liten tvil om at forsinkelsene koster bransjen millioner. Det er om lag 12.000 som arbeider i bransjen. Dersom vi forsiktig anslår at en overtidstime koster regnskapsbyrået 300 kroner per time blir totalkostnaden for hver nedetime på landsbasis 3,6 millioner kroner for medlemmene våre, sier Riise. "

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...