Bubblerock Skrevet 23. mars 2011 #1 Skrevet 23. mars 2011 En i familien skal lage bryllupskaken vår, og jeg lurte egentlig på om det er vanlig å ha silkebånd som bord nederst på kaken? Synes det hadde vært fint, slik at fargetemaet kan gå igjen i det
Gjest navnelapp Skrevet 23. mars 2011 #2 Skrevet 23. mars 2011 Det kjem vel veldig an på kva type kake det er. Dessutan må bandet uansett fjernast før kutting uansett, så det vil vere på i kort tid. Eg lagar som regel enten ostekaker eller marsipankaker når eg lagar bryllupskaker. På ostekaker er det ikkje vanleg å ha slikt. Nokre bakar ein kant av tynn deig som dei lindar rundt, det har ikkje eg gjort, eg pyntar kanten rundt med bær, eg syns det er finare og meir naturleg. Viss eg lagar marsipankake brukar eg å lage to tynne pølser av kvit marsipan og ein av fargane eg har pynta med, som regel rosa, men det kan også vere grønt om eg har lagd roser med grøne blad. Desse to pølsene rullar eg saman til eit band som eg legg langs kanten på kaka. Det dekker "skøyten" mellom fat og kake, og ser fint ut. Eg lagar også gjerne nokre roser som eg har på kanten av kanten av kaka. Då kuttar eg dei surra pølsene slik at det ser ut som om bandet dei dannar går bak rosene.
Bubblerock Skrevet 23. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 23. mars 2011 Takk for tips! Skal ha marsipankake, tror jeg har sett noen steder at de kutter kaken med båndet på..? Blir jo liggende på fatet da men.. Det er vel noe som heter spiselig lim tror jeg, vil det fungere å lime båndet sammen i enden med det tro? Er ikke så gira på å feste med nåler hhehehe! Vil helst ikke ha noen med nål i halsen! :D
Gjest strykebrett Skrevet 23. mars 2011 #4 Skrevet 23. mars 2011 En annen løsning er å kjevle til et bånd av sukkerpasta. Kan farges i hvilken som helst farge og kan skjæres og spises med kaka Hvis du likevel går for stoffbånd så gar det sikkert fint å feste med kakegele eller melis.
Charleene Skrevet 23. mars 2011 #5 Skrevet 23. mars 2011 Jeg er stor tilhenger av fondant eller sukkerpasta og da kan en lage nesten hva som helst av bånd og diverse til å ha rundt kaken og det er spiselig. Dessuten finnes det spiselig glitter, spray og god knows what en kan bruke og, så det finnes mange måter å unngå stoffbånd på.
Bubblerock Skrevet 25. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 25. mars 2011 Går det an å gjøre ferdig marsipankaken to dager før festen, eller bør man gjøre det dagen før? Blir knapt å gjøre det samme dagen... Hvor lenge holder kaken seg i pappeske?
Gjest navnelapp Skrevet 25. mars 2011 #7 Skrevet 25. mars 2011 Nei! Marsipanloket må på same dag, eller seint kvelden før, viss du har stort kjølerom. I pappeske (utan kjøling) held kaka seg i ein time, maks. Marsipankake er ei kremkake, og held seg difor veldig kort. Kremen trekker fort igjennom marsipanen, og den blir klissete og udelikat. Tru meg, eg har prøvd...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå