Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, ny på dette området så setter pris på innspill.

Jeg og min samboer planlegger å kjøpe hus ilag. Jeg tjener ca 100-150 tusen mer enn han i året. Han mener det da er mest gunstig at lånet står på meg med tanke på skatt. Noen her som er enig eller har andre innspill til hvordan vi kan løse dette? Jeg er redd for at dersom vi går ifra hverandre blir jeg sittende med hele lånet på meg.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei dere må dele 50/50. Ikke la deg lure nå..

Skrevet

Nei dere må dele 50/50. Ikke la deg lure nå..

Helt enig.

Gjest navnelapp
Skrevet

Dra til ein advokat eller rettshjelpar og få hjelp til å sette opp ein avtale der forholdet mellom deg og kjæresten din blir regulert i detalj slik at både du og han veit kva som skal betalast, kva andel kvar eig osv.. Vurder også gjensidig testament og gjeldsforsikring/livsforsikring med gjensidig begunstigelse. Det vil sikre dokke begge om ein skulle bli alvorleg sjuk, ufør eller døy.

Skrevet

Hvis dere går fra hverandre skal dere jo ikke bo der sammen uansett, så med mindre en av dere ønsker å sitte alene med boligen, så må den jo selges... Så hvilken av dere boligen står på da, burde jo ikke spille noen større rolle (så lenge dere klarer å fordele pengene fra salget rettferdig).

Sjelden det tar mange månedene å selge en bolig, og du/dere burde uansett ha såpass sparepenger at du/dere takler å betale "dobbelt" lån i en kortere periode (typisk et par måneder). Dersom boligsalget trekker ut, vil det også (mest sannsynlig) ville være mulig å avtale med banken å bare betale renter for en kortere periode.

Ser ikke helt problemet ditt.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her: Takk for svar, ser at noen av dere mener vi bør dele 50/50, noe jeg også er enig i. Men han mente vi burde sette det på meg pga jeg har høyest inntekt og for å hindre eventuell restskatt?

Dersom vi går ifra kverandre vil nok boligen bli solgt og ja har nok sparepenger til å betjene avdrag dersom boligsalget vil dra ut i tid.

Skrevet

Ts her: Takk for svar, ser at noen av dere mener vi bør dele 50/50, noe jeg også er enig i. Men han mente vi burde sette det på meg pga jeg har høyest inntekt og for å hindre eventuell restskatt?

Dersom vi går ifra kverandre vil nok boligen bli solgt og ja har nok sparepenger til å betjene avdrag dersom boligsalget vil dra ut i tid.

Står dere begge som ansvarlig kan dere fordele rentene og gjelden mellom dere når selvangivelsen kommer, så det har ingenting å si. Hør med banken, dette kan de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...