AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #1 Skrevet 23. mars 2011 Ser at likningsverdien ble nesten doblet fra i fjor til i år, og det bes i selvangivelsen at man sjekker dette å eventuelt endrer verdien, og må dokumentere dette i så tilfelle, og hvis man endrer så var det grunnet den satte verdien ovestiget 30% eller 60% av markedsverdi. Hva betyr dette? Må jeg få ny verdivurdering av en eiendomsmegler, for å kunne vite om den satte likningsverdien overstiger 30% eller 60%? Jeg vet ikke pr. nå hva markedsverdien på min selverierleilighet er. Og 30% eller 60%, eller? Hva skal man velge da? Kan noen forklare?
FoxyFish Skrevet 23. mars 2011 #2 Skrevet 23. mars 2011 Slik jeg har forstått det skal ligningsverdien tilsvare 25 % (maks 30 %) av markedsverdien. Dersom du mener at ligningsverdien som er oppført er høyere enn dette, kan den endres mot dokumentasjon. Dokumentasjonen kan eksempelvis være en prisantydning eller en henvisning til lignende bolig/leilighet som er solgt i området.
Anne Panne Skrevet 23. mars 2011 #3 Skrevet 23. mars 2011 (endret) Slik jeg har forstått det skal ligningsverdien tilsvare 25 % (maks 30 %) av markedsverdien. Dersom du mener at ligningsverdien som er oppført er høyere enn dette, kan den endres mot dokumentasjon. Dokumentasjonen kan eksempelvis være en prisantydning eller en henvisning til lignende bolig/leilighet som er solgt i området. Dette er korrekt. Bakgrunnen til at ligningsverdien din er doblet, er den nye ordningen som ble gjennomført i fjor høst, der samtlige boligeiere skulle melde inn sitt Boareal (P-rom), byggeår, eierform++. Målet med ordningen er nå at ligningsverdien skal tilsvare ca 25% av markedsverdien på boligen din. Men max 30%. Hvis ligningsverdien din kommer over 30%, kan du gå inn i selvangivelsen å rette på dette hvis du har en takst/verdivurdering å vise til. Det du skriver om 60% tror jeg gjelder for sekundærbolig (din evt. bolig nr 2). Eier du 2 boliger, så er ligningsverdien mye høyere for bolig nr 2/fritidsbolig. Jeg tror det er her 60% verdi av markedsverdien spiller inn. Endret 23. mars 2011 av Anne Panne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå