Gå til innhold

male soverom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal male soverommet,og liker lyse farger.aner bare ikke hva jeg skal velge...grått/sand/beige..??

kan nevne at jeg har et hvitbeiset garderobeskap og en slik (lignende) seng,den har litt gul tone med litt gull på ornamentene.har lurt på om jeg skal male den..men er ikke bare-bare å male en slik seng.

trenger tips til hva som kan passe,alle innspill mottas med takk :)

Gjest Heloise
Skrevet

Hadde jeg skullet male om soverommet mitt hadde jeg valgt lys beige :) Den er varmere enn det jeg har nå (lys grå/blå). Nydelig seng forresten!

Kos deg med oppussing! :D

Skrevet

Dette kommer veldig ann på lysforholdene i rommet! Vi har vestvendte soverom med kveldssol, og her ser enhver beige-farge ut som aprikos (rosa). Varme farger fungerer absolutt ikke, så vi har brukt grønntoner. Grå- og blåfarger kan også passe, avhengig av møblene dine, gulvet, og utsikten utenfor vinduet.

Stue og kjøkken er østvendt, og her må vi ha varme farger. Stua var grå da vi flyttet hit, og det ble veldig kaldt og lite flatterende.

Ergo: Dette må du vurdere selv. Og ikke undervurder verdien av en fargeprøve! Vi har prøvd og feilet flere ganger på soverommene, og da er det greit å kaste bort 59 kr på en fargeprøve, framfor 359 kr på et 3-litersspann.

Skrevet

Ooh så vanskelig det skal være.. :(

har nettopp fått sengen på plass i det rommet,og den ble veeldig gul..hadde sett for meg den hvitere.

men nå er jo alle veggene hvite,så kansje det fremhever det gule ekstra også.se bort ifra det hvite skapet jeg snakket om...det får vi ikke plass til.

men skal jeg velge tapet,vanlig maling,kalkmaling..har veldig lyst på sistnevnte,men der koster 1 liter nesten 500 kr!!dyyyrt.

tror vinduet ligger mot sør..? :klø: hvis solen går opp i vest så er det definitivt i sør :fnise:

ble litt innviklet det der.

og så lurer jeg på hvilken stil jeg skal kjøre..om jeg skal ta hensyn til stilen på sengen(er jo den som dominerer rommet siden den er så stor),dvs male veggene for å "matche" fargen på sengen,tapetsere med "gammeldags mønster" tapet,eller satse på å få malt sengen.men vet med meg selv at det går nok vinter og vår før det hadde blitt gjort...er så mye å ta tak i her i huset.

ååhh kom med tips til meg kjære dere :)

Skrevet

Fargene i det rommet der likner litt den fargen Jotun kaller Ginseng. "Skitne" eller dempede pasteller er jo nydelige og man skal jo få inn litt farge nå etter den "hvite perioden"

hvis du skal male sengen kan den jo miste litt særpreg da, men jeg vet at det finnes forgyllingsprodukter som er lette å bruke :) Liberon har disse produktene - kunne jo vært morsomt.

Velg deg noen toner, gjerne helt forskjellige og kjøp fargeprøver. Ikke kast penger i dass - jeg har malt et rom 3 ganger.. Tiltak. Og sjekk fargene både på morgen og kveld (og husk å la den tørke før du bedømmer den)

Skrevet

Ok takk for svar PS_silli!

tenkte å høre med fargehandelen i morgen hva de tror kan være fint,og evt.få med noen prøver hjem.

har bestemt meg for å la sengen være som den er for nå i alle fall,og heller "bygge fargene" rundt etter den.

tror det er safest..har lekt med tanken på rett og slett å kjøpe en kommodesak fra ikea,og jazze den opp litt med ny maling og nye knotter.å ha noe skap på det rommet funker ikke nå som den svære sengen står der ;)

blir spennende dette her ;)

Skrevet

Det tror jeg også! :D Vet det finnes mineralmaling, metallic maling etc. Det er utrolig stilig. Har lyst til å jazze opp kommodene mine selv, kjøpte nemlig tre kommoder fra samme serie i 2 forskjellige trefinisher.. Pluss at jeg har en hvit Billy variant også hehe..

Se på farger frøst og fremst - det er jo kjempe gøy. Om de har kart (vet ikke hvor du skal??) så kikk etter for eksempel Ginseng og Fyn. Fyn er mye lysere, men litt safere om du er litt redd for å hoppe på en "Farge"farge :P som jeg kaller det. Er mange fine "ufarger" :)

Pure Color kartet har og det ene Sens kartet har en pen lys gul. Bortsett fra det, ta alle kart du kan. Alle farger har som regel (som reeeegel) en kode. Butinox er glade i å skjule koden (det gjelder Fargerike også) men som regel er det oppskrifter som brekkes på en MultiColormaskin (altså - vi kan tolke de :) )

matt maling er utrolig classy på soverom. Jeg er en av de heldige som få morgensolen over Stovner rett inn på rommet (så fort den titter over åsen...) Og jeg bor langt fra Stovner hehe.. Jeg har 10 Glans på soverommet. Skulle gjerne hatt mattere det pga av lyset, men 10 glans er silkematt, pent og praktisk (og held deg gjerne til akrylmaling <3 )

Lykke til! Og PM meg om hva du velger :D

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal male soverommet,og liker lyse farger.aner bare ikke hva jeg skal velge...grått/sand/beige..??

kan nevne at jeg har et hvitbeiset garderobeskap og en slik (lignende) seng,den har litt gul tone med litt gull på ornamentene.har lurt på om jeg skal male den..men er ikke bare-bare å male en slik seng.

trenger tips til hva som kan passe,alle innspill mottas med takk :)

Kommer an på str.på rommet. Vi malte for ikke lenge siden. Siden rommet ikke er så stort,så valgte vi en farge som heter she. Helt lys.Da kan man bruke farger i andre ting.

Sengeteppe er bare litt mørkere enn veggen. De har jeg puter som er litt mørkere enn teppet med litt orange i. Gardiner har samme bunnfave som veggen med litt orange i.

Ble veldig pent. Elsker lyse farver

Skrevet

Er ofte lett å velge lyse farge til små rom. Fargen CHI er jo en hvit med svakt grønnskjær i faktisk - slik at den ser ekstra frisk og skarp ut :) Letthet er en jeg er glad som går mer i det varme holde men også er en veldig ren og pen hvit - men har blitt mer og mer glad i farger :)

Funnet noen fine enda?

Skrevet

skal prøve å dra meg ned på fargehandleren idag,om jeg rekker det før de stenger for helgen;)

og chi er aaltfor lys...den er jo hvit hvit.har malt noen møbler her med den samt dørene.

må ha noe mykere enn det :)

Skrevet

da har jeg vært og fått fargeprøve! :hoppe:

men det var skummelt...han fyren mente jeg burde fremheve sengen,og sa at han ikke ville gått for lyse lignende farger siden det da ville bli for blasst.

så han mente jeg burde velge mørkere,og jeg endte opp med "marrakesh" fra pure color kartet...er livredd for at den er altfor mørk eg da men..får vel bare prøvemale og se!sengen kommer nok hvertfall frem med den fargen.. :sjenert:

blir spennende dette her :)

Skrevet

Ooh så vanskelig det skal være.. :(

har nettopp fått sengen på plass i det rommet,og den ble veeldig gul..hadde sett for meg den hvitere.

men nå er jo alle veggene hvite,så kansje det fremhever det gule ekstra også.se bort ifra det hvite skapet jeg snakket om...det får vi ikke plass til.

men skal jeg velge tapet,vanlig maling,kalkmaling..har veldig lyst på sistnevnte,men der koster 1 liter nesten 500 kr!!dyyyrt.

tror vinduet ligger mot sør..? :klø: hvis solen går opp i vest så er det definitivt i sør :fnise:

ble litt innviklet det der.

og så lurer jeg på hvilken stil jeg skal kjøre..om jeg skal ta hensyn til stilen på sengen(er jo den som dominerer rommet siden den er så stor),dvs male veggene for å "matche" fargen på sengen,tapetsere med "gammeldags mønster" tapet,eller satse på å få malt sengen.men vet med meg selv at det går nok vinter og vår før det hadde blitt gjort...er så mye å ta tak i her i huset.

ååhh kom med tips til meg kjære dere :)

Solen går opp i øst :-)

Skrevet

Solen går opp i øst :-)

haha ok takk for info ;)

Skrevet

Marrakesh er jo en nydelig soveromsfarge syntes jeg :) Hvis sengen din er like gul som i dette bildet så blir nok Marrakesh ganske grå men det kommer helt an på lyset og fargene hos deg. Stoler ikke på PC-skjermen din. Gleder meg til å høre ^_^

Skrevet

Ja håper eg får tid til å testmale i morgen! holder dere oppdatert ;)

• Liker 1
Skrevet

da har jeg prøvemalt...og jeg er skeptisk!!synes fargen ble veldig "skitten"..føler det ser ut som om jeg har smurt leire/gjørme på veggen :fnise:

men den er ikke tørr enda da,og jeg har bare malt et enkelt strøk med pensel.så malingen er vel ikke helt dekket alle steder heller.og jeg malte oppå tapeten som skal ned,den har litt ruglete mønster.blir kansje bedre på helt glatt vegg...men den fargen..hmmm.huff var ikke lett dette her :tristbla:

Skrevet

Første strøket ser ofte glissent ut, er jo en grunn til at man skal ha 2 :) Og vær forsiktig med pensel. hvis du får penselstrøk så vil det slå igjennom alle strøk som kommer oppe og du vil får pensel striper på et random sted. det er ikke bra. Har du fått det så vent 2 dager eller noe og slip med 120 sandpapir for å få det bort. Det blir så stygt ellers.

men døm ikke fargen før etter 2 timer og heller ikke før etter 2 strøk. :)

Skrevet

hehe du er jo expert PS_ silli! :)

men jeg HAR funnet ut at det er feil farge.trenger ikke male mer for å se det...ergelig,200 kr ut vinduet.(de skulle ha det for prøveboksen)

men men får vel bare bite det i meg og prøve å finne ny farge!må ha noe litt lettere,mere mot caffe latte typer tror jeg(som jeg har i stuen og elsker) :gjeiper:

men så var det denne ganske så gule sengen da.

synes jo hvit lin og sand ser fine ut på sens kartet..men spørs om de funker på veggen!lurer hvertfall på å droppe hele pure color greia,den malingen er vel mye dyrere enn vanlig interiørmaling.jeg klarer meg nok med lady interiør matt tenker jeg..

hahaha jeg kommer ikke til å bli ferdig med det rommet til jul engang :fnise:

vinglepetter jeg? neiiida.

Skrevet

Tusen takk - koselig at du setter pris på engasjementet mitt :D

Ta billig prøveboks og heller toppstrøk med Pure Color :)Fargen blir det samme men du tregner ikke kaste penger i dass x)

3L Purecolor 99,-.. seriøst.. 99... Håper du bor i nærheten av Oslo eller Akershus!

http://www.maxbo.no/Kampanjer/2011/Apning-MAXBO-Stormarked-Hvam-31-mars---3-april/

Uansett, jeg tror kanskje du ser på både for mørke og lyse fargen - ja er viktig å få noe til å matche det gule i sengen din.

Har du tenkt på Lys Toscana eller Lys Provence og kanskje Ginseng?? De er varmgule men ikke 90-tallsgule og Ginseng er veldig dus og fin. Kanskje de passer sengen din bedre? Ellers kan du jo se på Skagen? Cafe Latte kan bli for lys igjen.

En lur ting du kan gjøre er å plukke med meg masse chips og finne ut hvem som passer til sengen din, blir lettere å finne fargen da :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva med en kontrastfarge til det gule på senga di. Tenker på en sånn "skitten"/dempet pastell i blått/grått? Kan være vanskelig å matche to forskjellige gulfarger. Gult er jo så mye forskjellig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...