Gjest Amy Skrevet 31. oktober 2003 #1 Del Skrevet 31. oktober 2003 Jeg er samboer og vi har et barn sammen på 1 år. Det er han som tjener mest penger. Jeg har ikke fått meg jobb og skal starte som dagmamma. Han betaler de aller fleste utgifter. Vi er i etableringsfasen og har lån på godt over 2 mill. Problemet er at han bruker mye penger på seg selv og sin hobby. Han kjøpte sykkel til over 20 000 for et par mnd siden og har brukt flere tusen på treningstøy den siste måneden. Vi har forsåvidt en ordnet økonomi, men jeg mener at vi heller bør sette av penger i tilfelle uforutsette utgifter ol. Han mener at han lever bare en gang og må dermed gå "leve i nuet". Jeg har sjelden råd til å kjøp noe til meg selv. Ender alltid med å handle til barnet istedet for meg selv. Har hvertfall ikke råd å kjøpe merkekær sånn som han gjør. Ender alltid med å handle på Cubus el til meg selv. Har også en viss stolthet som sier at jeg ikke skal be han om penger. Har rett og slett ikke samvittighet til det. Det at han bruker så mye penger på merkeklær og selvrealisering fører til at jeg blir sjalu fordi jeg føler at jeg ikke har de samme mulighetene som han. Mens han blir sur for at jeg legger meg borti hva han bruker pengene på. Han sier: "jeg betaler jo tross alt nesten alle utgiftene og bør derfor unne meg dette". Kan jeg som partner, til tross for at vi ikke er gift, legge meg borti hva han bruker sine penger på? Eller skal han helt og holdent bestemme selv hva han gjør med de? Dere som er samboere - spør dere partneren om penger til klær og annet dersom dere ikke har selv, eller føler dere det som et nederlag å "tigge" hos en annen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 31. oktober 2003 #2 Del Skrevet 31. oktober 2003 Vi har felles økonomi, og vil jeg ha noe og ikke har penger spør jeg sambo om penger. Jeg anser det ikke som tigging når en har felles økonomi. Jeg reagerer på at han tar det som en selvfølge at han kan bruke så mye penger uten å diskutere det med deg. Jeg hadde ikke akseptert at min kjære brukte 20 000 kr uten å ha snakket med meg om det, men igjen det er meg. Mener han dere har felles økonomi? Eller er det slik at han forsørger deg til du får inntekt? Dere har tross alt barn sammen og er samboere, og da burde det ikke være noe i veien for at du også hadde tilgang til pengene om dere har felles økonomi vel og merke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 31. oktober 2003 #3 Del Skrevet 31. oktober 2003 Du har ingen RETT til å bestemme hva han bruker sine penger på. Men dere må ta dere en alvorlig prat! Sånn kan det da ikke fortsette. Dere er samboere, har et barn, han tjener det meste, og du føler det som å TIGGE om du vil ha litt penger til deg selv? Her må dere ta en prat og bestemme hvoran dere vil organisere økonomien. Hva som er den bete løsningen for dere kan ingen andre vite. Vi har felles økonomi, det finnes ikke noe om heter "mine" penger, eller "hans", det vi tjener er VÅRE penger. Dette er ikke en ordning som passer for alle, men det virker ikke helt bra at du føler du må tigge for å kunne handle noe du selv har lyst på. ta en prat med ham, rolig og behersket, beskyld ham ikke for noe, men snakk saklig og fornuftig om saken. Håper dere finner en løsning som passer dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Amy Skrevet 31. oktober 2003 #4 Del Skrevet 31. oktober 2003 Det at jeg føler at jeg må "tigge" som jeg skriver har nok mer å gjøre med egen selvfølese enn noe annet. Er liksom så stolt at jeg ikke selv føler meg noe vel med å spørre etter penger til klær. Noe helt annet er å spørre om penger til primær behovene. Dere andre synes det er helt greit å bruke den andre personens penger til klær og annet som man nødvendigvis ikke trenger (men som man har veldig lyst på selvsagt;) )? Tror nok han anser at han forsørger meg til jeg får meg en ordentlig jobb. Regner med at vi da ikke kommer til å ha en "felles økonomi" da. Problemet er vel at vi egentlig ikke har pratet om hva felles økonomi innbærer. Problemet er vel at jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke har fått meg jobb og vi ikke har fått barnehageplass til tassen. Sambo føler at jeg ikke har gjort nok for å få meg jobb (noe jeg kanskje heller ikke har gjort siden jeg "bare" har vært innom 2 vikarbyråer). Jeg har virkelig lyst å være hjemme et par mnd til tassen får bh-plass siden jeg ikke kjenner noen som skal være dagmamma. Og da blir økonomien min dårligere i den perioden jeg skal være hjemme. Hadde på en måte vært mer avklart dersom vi hadde vært gift, da er det på en måte mer legitimt å bruke av hverandres penger... (sikkert helt utrolig dumt at jeg føler det slik men...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 31. oktober 2003 #5 Del Skrevet 31. oktober 2003 Når man er gift, heter det at hver skal bidra etter evne (eller noe lignende) og at man har et felles og gjensidig forsørgeransvar (ikke helt sikker på ordlyden her). Samboende har ingen formelle plikter/ansvar i fht hverandre. (Men som kjærester/samboere med felles barn og felles framtid skulle man vel tro at han kan være mer raus mot deg, i anstendighetens navn..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Quinden Skrevet 31. oktober 2003 #6 Del Skrevet 31. oktober 2003 Jeg syns i aller høyeste grad du har et ord med i laget når dere har barn og hus sammen. Det pengeforbruket på din samboer høres sprøtt ut, spesielt når du ikke har råd til noe selv, har ingenting med saken å gjøre at du ikke har jobb nå, dere trekker lasset sammen, og økonomien er også felles, så jeg ville diskutert med ham, det går tross alt å ta og gi litt. Høres ut som han trenger å bli voksen... :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cawarra Skrevet 31. oktober 2003 #7 Del Skrevet 31. oktober 2003 Jeg synes det høres underlig at han oppfører seg på denne måten. Klart det er hans penger siden det er han som har tjent dem, men siden det tydeligvis er en stor skjevdeling i inntekten her bør han jo dele litt mer med deg. Du bidrar til felleskassa med pass av eget barn (og sparer dere for store utgifter til dette), du forsørger det meste av ting til barnet (ettersom jeg forsto) og gjør sannsynligvis mer i huset enn ham i o m du er hjemmeværende. Dette er ting som ikke gir kroner, men som likevel må gjøres og dette burde han forstå. Det er snakk om å drive Familien as sammen. Jeg synes man i et parforhold må kunne kjøpe seg en og annen ting for penger man selv har tjent uten å måtte få godkjenning av partneren. Men er man i et forhold hvor den ene står for nesten hele inntekten, må jo denne bidra litt slik at den andre også kan kjøpe personlige ting fra tid til annen. Store innkjøp til mange tusen kroner bør man være enige om, åkke som, mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 31. oktober 2003 #8 Del Skrevet 31. oktober 2003 Du bør ta det opp med han først og fremst. Kanskje du kan foreslå at han hver måned overfører en sum til deg som du kan ha som "lommepenger". På denne måten får du noen penger du kan bruke på deg selv med god samvittighet. Det er ikke penger som skal gå til mat, bleier osv. men penger du kan bruke på en fin bukse, massasje eller hva du skulle ha behov for. Så slipper du "tigge" hver gang du har lyst på noe nytt. Jeg er enig i at han burde dele litt i og med at du gjør så mye hjemme, men noen formell rett på det har du nok ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Amy Skrevet 31. oktober 2003 #9 Del Skrevet 31. oktober 2003 Tkk for svar! Vi skal ta oss en prat ja. Måtte først høre med dere om det er jeg som er urimelig. Og det høres det jo ikke ut som... Skal foreslå at vi kan sette opp et budsjett på hvor mye vi kan bruke på oss selv. På den måten kan jeg regulere litt hva han bruker samtidig som jeg på "lovlig" vis kan be om penger dersom hele lønna mi går til fellekassen. Ha ei fin helg!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 31. oktober 2003 #10 Del Skrevet 31. oktober 2003 Jeg tror det er utrolig viktig å ha et ordnet økonomisk forhold når man er samboere. Vår situasjon er som følger: Vi har ikke barn sammen, og jeg har ikke fast jobb. Det er han som tjener mest her i huset. Vi har avtalt at han setter inn x kroner på vår felles konto pr. mnd, og jeg setter inn y kroner. Vi har på forhånd avtalt hva pengene på vår felles konto skal brukes til, og selvfølgelig regnet ut sånn ca hvor høye utgiftene vil være pr mnd. Planen er at når jeg får fast jobb skal begge sette inn like mye hver mnd.- og det vi har igjen på våre egne, private kontoer bruker vi som vi selv ønsker. Det som er positivt med denne felles kontoen, syns jeg, er jo at våre felles utgifter dekkes av denne, samt at begge bidrar. Tror det blir mindre gnisninger ang. penger på denne måten. Men det er jo selvsagt mitt syn da. Håper dere kommer fram til en løsning som er holdbar for dere begge! Kverula Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arketypen Skrevet 31. oktober 2003 #11 Del Skrevet 31. oktober 2003 Tkk for svar! Vi skal ta oss en prat ja. Måtte først høre med dere om det er jeg som er urimelig. Og det høres det jo ikke ut som... Skal foreslå at vi kan sette opp et budsjett på hvor mye vi kan bruke på oss selv. På den måten kan jeg regulere litt hva han bruker samtidig som jeg på "lovlig" vis kan be om penger dersom hele lønna mi går til fellekassen. Ha ei fin helg!!! Ham må jo få lov til å bruke så mye han vil av sine penger på seg selv!... Men samtidig burde du få så mye at du ikke følte du måtte tigge..... Saken er å bruke så mye som man kan på seg selv, legge av penger til sparekonto og dele på resten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sala Skrevet 31. oktober 2003 #12 Del Skrevet 31. oktober 2003 Dere må også lage en avtale over hvem som eier hva. Dersom han betaler regninger og huslån og du betaler mat,- hva skjer ved et brudd? Han får huset og du ingenting? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Quinden Skrevet 31. oktober 2003 #13 Del Skrevet 31. oktober 2003 Noen som har peiling på prisen på et vanlig karaokeanlegg og hvor de har bra utstyr. Har ikke peiling på hva dette består av, men vet det står høyt på ønskelisten, så jeg tenkte på julepresang om det ikke er altfor dyrt. Håper på svar!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå