AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #1 Skrevet 23. mars 2011 Hei. Jeg leide i fjor ut min leilighet, som er en borettslagsleilighet. Jeg får 8500 kroner i leieinntekt i måneden. Totalt har jeg månedlige utgifter på kroner 9000 på leiligheten. Dette er 6000 kroner til borettslaget (fellesutgifter), og 3000 kroner til nedbetaling på lån+renter. (Jeg betaler så lite som jeg overhodet kan, for å få det til å gå rundt økonomisk) Jeg går jo allerede "i minus" i dette regnestykket. Er det slik, at de 8500 jeg får i leieinntekter skal jeg skatte 28% av, selv om jeg ikke går i overskudd? Fradraget på lånet er jo allerede regnet med i årets selvangivelsen.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #2 Skrevet 24. mars 2011 Ja du må skatte av hele leieinntekten. Leieinntekter er skattepliktig inntekt, hvis du ikke selv bor på mer enn 50% av boligen. De 6000 som du kaller fellesutgifter, er det ikke fellesgjeld? Du får jo trukket fra dette i selvangivelsen også, ihvertfll renteinntektene.
Gjest yojo Skrevet 24. mars 2011 #3 Skrevet 24. mars 2011 Jeg også leide ut i fjor, et hus, trodde man måtte skatte 28% av leieinntekter jeg? Så får du jo selvfølgelig fradrag for gjelden du har på huset/leiligheten da..
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #4 Skrevet 24. mars 2011 Jeg også leide ut i fjor, et hus, trodde man måtte skatte 28% av leieinntekter jeg? Så får du jo selvfølgelig fradrag for gjelden du har på huset/leiligheten da.. Hvis du har pusset opp, kan du trekke fra utgiftene. Dersom du leier ut møblert kan du og trekke fra noe. Ellers må du bare skru opp leieprisen:)
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #5 Skrevet 24. mars 2011 Ja, du skal skatte av de 8.500 kronene. Det er jo inntekt. Du får allerede fradrag for rentene du betaler. Du kan få noe fradrag for oppussing og slitasje på inventar når du leier ut. Men ikke spesielt mye.
flickan Skrevet 24. mars 2011 #6 Skrevet 24. mars 2011 Du kan trekke fra alle reelle driftskostnader du har på utleieboligen. Det utgjør normalt husleie (ikke utgifter til fellesgjeld, det får du allerede alminnelig gjeldsfradrag for), samt evt vedlikeholdskostnader du måtte ha. Vedlikeholdsutgifter er utgifter som påløper for å holde boligen i samme stand som den tidligere har vært i, enten på nåværende eiers eller tidligere eiers hånd. Utgifter til å sette eiendommen til en bedre eller annen stand enn den tidligere har vært i, regnes som påkostning. Det er ikke fradragsrett for utgifter til påkostning. Dersom husleien ikke dekker det kan du også trekke fra tv og internett abb (dersom du betaler det vel og merke), kommunale avgifter, forsikringer, festeavgift, osv) Du kan også trekke fra utgifter til tilsyn ( f eks transport/bensin til og fra). Dersom du leier ut møblert kan du trekke fra 15% av leieprisen før du beregner skatt. Dette er for å dekke alminnelig slitasje. Dvs at dersom møblert blir regnestykket slik: Leiepris - 15 % - driftskostnader inkl vedlikehold = Overskudd Overskuddet skattes som kapitalinntekt, dvs 28%. Finansieringsformen (at du har gjeld på boligen) har ingen betydning for skatteberegningen. (heldigvis spør du meg.)
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #7 Skrevet 24. mars 2011 Du må IKKE skatte av alle leieinntektene. Normalt så kan man trekke i fra utgifter. Du har en del utgifter inkludert i husleia. Hva du har i lån er helt uinteressant. Du får faktisk skattefradrag på det du betaler i renter samt renter på fellesgjeld. Dette holdes helt utenom leieinntektene. Jeg husker ikke helt, men mener at jeg fikk en god veiledning på nett/skatteetaten da jeg skulle fylle ut opplysninger vedr. utleie av en borettslagleilighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå