AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #1 Skrevet 23. mars 2011 Broren min studerer ved en høyskole, og nå har de gitt beskjed om et opplegg med obligatorisk undervisning 2 dager på forhånd. Min bror har planlagt å reise hjem og vil helst ikke måtte booke om billetter osv, og alle har gledet seg til han kommer hjem. Han spurte meg om det ikke finnes regler for sånt, og jeg har ikke hørt om det, men jeg synes jo det er ganske uprofesjonelt. Noen som vet om det eksisterer noen regler/har råd?
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #2 Skrevet 23. mars 2011 Hei Jeg vet ikke om det finnes regler for/mot det, men ved universitetet jeg studerer med praktiseres dette flittig. Burde absolutt vært regler mot det, men mitt inntrykk er at studentene har ansvar for å overholde tidsfrister osv, men at dette ikke gjelder for foreleserne.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #3 Skrevet 23. mars 2011 Jeg har aldri hørt om noen regler for hvor lang tid i forveien slikt skal varsles. Dessuten skjer det jo i perioden mandag-fredag, gjør det ikke? Man kan jo legge undervisning når man vil i semesteret, sannsynligvis vil han bare få beskjed om at han som fulltidsstudente forventes å være på lærestedet i semesteret og at det er hans ansvar at han hadde planer om å ta ekstra fri. Det er ihvertfall det vi får beskjed om i lignende tilfeller. Kjipt ja, og ikke spesielt proft gjort av lærestedet, men nå er ikke akkurat det noe gjort.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #4 Skrevet 23. mars 2011 Hei igjen, var jeg som skrev svar som første AB. Når det kommer til dette med at de forventer at man er på lærestedet hele semesteret, vil jeg si at det bare er tull. Eller, selvfølgelig vil de nok si at de forventer det, men de fremstår (som du også selv sier) som særdeles lite proffe når de to dager i forveien varsler forelesninger hvor man må lese flere hundre sider i forberedelse, også bli FORNÆRMET og SNURT på de studentene som ikke er 100% forberedt. Slike holdninger har ført til at på mitt studie er det mange som ikke møter opp, da vi heldigvis ikke har obligatoriske oppmøter. En typsik forelesning hos oss består av to-tre studenter + foreleser... TS: beklager at jeg gikk litt off-topic
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #5 Skrevet 23. mars 2011 Hei igjen, var jeg som skrev svar som første AB. Når det kommer til dette med at de forventer at man er på lærestedet hele semesteret, vil jeg si at det bare er tull. Eller, selvfølgelig vil de nok si at de forventer det, men de fremstår (som du også selv sier) som særdeles lite proffe når de to dager i forveien varsler forelesninger hvor man må lese flere hundre sider i forberedelse, også bli FORNÆRMET og SNURT på de studentene som ikke er 100% forberedt. Slike holdninger har ført til at på mitt studie er det mange som ikke møter opp, da vi heldigvis ikke har obligatoriske oppmøter. En typsik forelesning hos oss består av to-tre studenter + foreleser... TS: beklager at jeg gikk litt off-topic Jepp, men det er sånn mange læresteder driver. Og lite man kan gjøre med det. Men det er jo egentlig to ulike diskusjoner om det er ok å annonsere obligatorisk undervisning så kort tid i forveien (nei, i følge meg) og om det er ok å ikke ta hensyn til at studenter velger å reise bort i semesterets undervisningsuker (ja, i følge meg). Universitetet har jo all rett til å legge undervisning i uker som er avsatt til det i semesterhåndboken, så tull vil jeg ikke si det er. Men jeg skjønner egentlig ikke helt hva du mener med å si at det er tull, det er jo bare et faktum at et semester varer så og så lenge, og da er det ikke universitetets problem om du drar når undervisning nå engang er fastlagt. Men skjønner godt at det er frusterende, det er jo ikke spesielt god organisering... AB#3
sunnyside Skrevet 23. mars 2011 #6 Skrevet 23. mars 2011 Nå vet jeg ikke om alle høyskoler/universitet har samme regler, men hos meg er det hvertfall sånn at det må varsles et bestemt antall dager i forveien om det blir noen endringer i timeplan. Varsles det ikke innen fristen er det ikke lov å registrere fravær. Nå husker jeg desverre ikke hvor lenge i forveien dette skal varsles, men det er hvertfall mer enn to dager!
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #7 Skrevet 24. mars 2011 Jepp, men det er sånn mange læresteder driver. Og lite man kan gjøre med det. Men det er jo egentlig to ulike diskusjoner om det er ok å annonsere obligatorisk undervisning så kort tid i forveien (nei, i følge meg) og om det er ok å ikke ta hensyn til at studenter velger å reise bort i semesterets undervisningsuker (ja, i følge meg). Universitetet har jo all rett til å legge undervisning i uker som er avsatt til det i semesterhåndboken, så tull vil jeg ikke si det er. Men jeg skjønner egentlig ikke helt hva du mener med å si at det er tull, det er jo bare et faktum at et semester varer så og så lenge, og da er det ikke universitetets problem om du drar når undervisning nå engang er fastlagt. Men skjønner godt at det er frusterende, det er jo ikke spesielt god organisering... AB#3 Emm, nei, leste innlegget mitt igjen nå, og vet helt ærlig ikke helt hvor jeg var på tur hen med den setningen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå