Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bibelen sier at kvinnen skal underordne seg mannen?? :-)

fra bibelen.no

Kolosserne 3:18 "Dere kvinner, underordne dere ektemennene deres, som det sømmer seg i Herren" nå står det heldigvis også i vers 19: "Dere menn, elsk konene deres og vær ikke harde mot dem."

1 Peter 3:1 "På samme måte skal dere kvinner underordne dere mennene deres. Slik kan de mennene som ikke vil tro på Ordet, bli vunnet – ikke ved ord, men ved sin kones livsførsel," og fra vers 5 og 6: "For slik smykket de hellige kvinnene seg i tidligere tider, de som satte sin lit til Gud. De underordnet seg sine menn, 6 slik Sara var lydig mot Abraham og kalte ham herre" også her står det fra vers 7: "På samme måte dere menn: Vis omtanke i samlivet med kvinnen, som er den svakere part. Vis henne ære, for sammen skal dere arve nåden og livet. Gjør dette, så ikke deres bønner blir hindret."

Det er flere skriftsteder om dette!!

Jeg tar ikke stilling til dette fordi jeg tror ikke at bibelen er guds ord i utgangspunktet.

Den andre tråden jeg vil at folk skal lese er den med tittelen: "Tror dere som er kristne at ALLE vil til himmelen?" http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=547957

vil at folk skal lese den fordi jeg synes dette er min viktigste tråd så langt :-) Det er høydepunktet i oppgjøret med det jeg trodde på tidligere. Takker for alle gode kommentarer folk måtte komme med. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne er også bra, fra 1 korinter 11:3 "Jeg vil dere skal vite at Kristus er enhver manns hode, mannen er kvinnens hode, og Kristi hode er Gud." og vers 9: "Mannen ble heller ikke skapt for kvinnens skyld, men kvinnen for mannens".

:-)

Skrevet
:skratte:
AnonymBruker
Skrevet

Godt jeg er ateist og ikke tror på sånt vrøvl. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Godt jeg er ateist og ikke tror på sånt vrøvl. :)

Tenker det samme

Gjest Heloise
Skrevet

Bibelen er den aller største eventyrboka som er skrevet, ganskel dårlig er den også. Kan man ikke heller begynne å leve etter Asbjørnsen og Moe sine ord? Mye koseligere.

• Liker 3
Skrevet

vet ikke hvilken smiley jeg skal velge jeg. :spy::filer::legrine:

For noe vrøvl!

Gjest No_glitter
Skrevet

Hehe... der står også at hvis min sønn går imot meg skal jeg ta ham til byporten og be resten av landsbyen være med og steine ham. Eller:

«Hver den som skiller seg fra sin hustru og gifter seg med en annen kvinne, han driver hor, og hver den som gifter seg med en kvinne som er skilt fra sin mann, han driver hor» (Lukas 16:18)

«Den som ser på en kvinne med begjær, har allerede drevet hor med henne i sitt hjerte. Dersom ditt høyre øye frister deg til å synde, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg at ett av lemmene dine går tapt, enn at hele ditt legeme blir kastet i helvete. Om din høyre hånd lokker deg til å synde, så hogg den av og kast den fra deg! Det er bedre for deg at ett av lemmene dine går tapt, enn at hele ditt legeme kommer til helvete» (Matteus 5: 28-30)

Flott lesning :gjeiper:

Der er også mye greit å lese i bøker fra 50-tallet om etikette og instrukser for husmødre. http://stinerenate.blogspot.com/2007/03/husmorlivet-p-50-tallet.html Jepp. Fortidens spøkelser kan få spøke så mye de vil for meg :skratte:

• Liker 3
Gjest Trolltausa
Skrevet (endret)

Bibelen sier at kvinnen skal underordne seg mannen?? :-)

Det står også:

Fra Efeserne 5:

På samme måte skal altså mennene elske sine koner som sin egen kropp. Den som elsker sin kone, elsker seg selv. 29 Ingen har noen gang hatet sin egen kropp. Nei, man gir kroppen næring og pleier den på samme måte som Kristus gjør med kirken. 30 For vi er lemmer på hans kropp. 31 Derfor skal mannen forlate far og mor og holde seg til sin hustru, og de to skal være ett.

Altså skal mannen elske sin kone like høyt som han elsker seg selv.

(Dette kan bli litt galt hvis en mann sliter med selvfølelsen, men... ja,ja, bibelen kan ikke ta høyde for alt heller...)

Endret av Trolltausa
  • Liker 5
Gjest Anuket
Skrevet

:skratte:

Nei takk jeg tror jeg står over din viktigste tråd så langt :fnise:

Skrevet

I bibelen står det også at man ikke skal klippe håret (Leviticus 19:27), ikke skal ta tatoveringer (Leviticus 19:26), at Ruth elsket Naomi som Adam elsket Eva (Genesis 2:24, Ruth 1:14), at "shellfish is an abomination" og så mener jeg det også står noe om at Gud er den eneste som skal dømme... Så mange virker som bare gidder å bry seg med enkelte av de reglene som var praktiske for ganske mange år siden.

Fint jeg ikke tror på noe av det, da! ;)

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke viktigheten av dette, jeg, gitt...

Skrevet (endret)

Dyreelskern svarer bedre enn Akuket med flere, det er helt sikkert!! Min viktigste tråd var den jeg linket til, ikke denne tråden.

Trolltausa svarer også bra.

Endret av guttsomeranonym
Skrevet

Ser ikke viktigheten i den, heller, er jeg redd.

Gjest Anuket
Skrevet

Dyreelskern svarer bedre enn Akuket med flere, det er helt sikkert!! Min viktigste tråd var den jeg linket til, ikke denne tråden.

Trolltausa svarer også bra.

ANUKET takk, ikke Akuket :takke:

Skrevet

at du og Anuket ikke er interessert i den tråden jeg linker til tar jeg med stor ro!

:Hehe:

Skrevet

Jeg tar ikke stilling til dette fordi jeg tror ikke at bibelen er guds ord i utgangspunktet.

Hva er så guds ord?, og hvis det som står i bibelen ikkje er hans ord hvordan kan man vite hva guds ord egentlig er? Skal man bare ta det som passer en og tenke at det er guds ord? Eg ser ikkje helt logikken.

Skrevet

Husk på at de som skrev dette levde for over 2000 år siden, og samfunnet var veldig annerledes da.

Kvinner ble sett på som underordnet og som noe som tilhørte ektemannen. Det er jo klart at Paulus, Lukas, Matteus og alle de andre ble farget av dette synet.

Mange steder i verden regjerer denne tankegangen fremdeles, i Afghanistan er det helt normalt å selge døtrene sine for et par geiter, og en mann kan slå i hjel kona si uten at det får følger.

Jeg tror en del av det som står i Bibelen er billedlig fortalt, og mye kan tolkes på flere måter.

Forøvrig så er jo Bibelen oversatt og tolket i det uendelige, så i løpet av århundrene har nok en del blitt tolket feil. Men det får vi nok aldri vite...

• Liker 4
Skrevet

Husk på at de som skrev dette levde for over 2000 år siden, og samfunnet var veldig annerledes da.

Kvinner ble sett på som underordnet og som noe som tilhørte ektemannen. Det er jo klart at Paulus, Lukas, Matteus og alle de andre ble farget av dette synet.

Mange steder i verden regjerer denne tankegangen fremdeles, i Afghanistan er det helt normalt å selge døtrene sine for et par geiter, og en mann kan slå i hjel kona si uten at det får følger.

Jeg tror en del av det som står i Bibelen er billedlig fortalt, og mye kan tolkes på flere måter.

Forøvrig så er jo Bibelen oversatt og tolket i det uendelige, så i løpet av århundrene har nok en del blitt tolket feil. Men det får vi nok aldri vite...

du er inne på noe, helt klart! :-)

bankai og white lady også selvfølgelig kan sikkert ha nytte av å lese den tråden jeg linker til +en tråd som heter "hensynsløst" http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=542235

Skrevet

:fnise: :D Enig der, gitt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...