Gå til innhold

Forstår ikke dette med fradrag for barnepass...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 1 barn i barnehage. Vi har hatt 100% plass siden 1. august 2010, og betaler 2330 kr/mnd. Januar-juli mottok vi full kontantstøtte for henne.

I selvangivelsen min står det:

Barnepass mv., 1 barn, innberettet kr 3 908

Kr 3 908 fordeles mellom ektefellene - 1 954

Hva betyr det? Hvor har de fått denne summen fra?

Skrevet

Jeg har 1 barn i barnehage. Vi har hatt 100% plass siden 1. august 2010, og betaler 2330 kr/mnd. Januar-juli mottok vi full kontantstøtte for henne.

Har dere fått trekkoppgave fra bhg? Og er det en privat bhg?

Skrevet

Har dere fått trekkoppgave fra bhg? Og er det en privat bhg?

Det er en kommunal barnehage. Vi har fått en slik trekkoppgave ja, mener at det stod samme sum der. Husker jeg tenkte å ringe for å høre hva det betydde, men det havnet nok i en haug av "to do's".

Er det egentlig meningen at det er den summen jeg har betalt i barnepass, altså 8920,- som skal stå der, men at det har blitt feil? Eller er det en viss %-andel av det totalte beløpet?

Skrevet

Det er en kommunal barnehage. Vi har fått en slik trekkoppgave ja, mener at det stod samme sum der. Husker jeg tenkte å ringe for å høre hva det betydde, men det havnet nok i en haug av "to do's".

Er det egentlig meningen at det er den summen jeg har betalt i barnepass, altså 8920,- som skal stå der, men at det har blitt feil? Eller er det en viss %-andel av det totalte beløpet?

Det skal være summen du har betalt, fratrukket evt kostpenger. Får du stønad til barnetilsyn?

Skrevet

Det skal være summen du har betalt, fratrukket evt kostpenger. Får du stønad til barnetilsyn?

Denne summen er minus kostpenger, ja. Jeg får ikke stønad til barnetilsyn.

Hva kan jeg gjøre med dette nå da? Hvor mye av summen får en fradrag for? Jeg gjorde jo ingen endringer da jeg fikk denne trekkoppgaven, så da er det kanskje for sent? Eller holder det å dokumentere at vi har hatt 100% barnehageplass i 5 mnd?

Skrevet

Denne summen er minus kostpenger, ja. Jeg får ikke stønad til barnetilsyn.

Hva kan jeg gjøre med dette nå da? Hvor mye av summen får en fradrag for? Jeg gjorde jo ingen endringer da jeg fikk denne trekkoppgaven, så da er det kanskje for sent? Eller holder det å dokumentere at vi har hatt 100% barnehageplass i 5 mnd?

Jeg ville ha tatt kontakt med barnehagen nå, fått utskrevet ny trekkoppgave, rettet opp i likninga og sendt en kopi av ny trekkoppgave til skatteetaten. Du (dere) skal ha fradrag for utgifter inntil 25000, så dere har litt å gå på enda. Husk også at dersom dere må kjøre omvei for å komme til barnehagen (på tur til jobben), kan dette også være med i fradraget dersom du ellers ikke får "fylt opp" de 25000. :)

Skrevet (endret)

Jeg ville ha tatt kontakt med barnehagen nå, fått utskrevet ny trekkoppgave, rettet opp i likninga og sendt en kopi av ny trekkoppgave til skatteetaten. Du (dere) skal ha fradrag for utgifter inntil 25000, så dere har litt å gå på enda. Husk også at dersom dere må kjøre omvei for å komme til barnehagen (på tur til jobben), kan dette også være med i fradraget dersom du ellers ikke får "fylt opp" de 25000. :)

Ok, det skal jeg gjøre. Men vil det i praksis si at barnehage er så å si gratis? At fradraget er på 25 000, vil det si at man får tilbake 25 000 kr på skatten hvis man har betalt så mye i barnehageplass? Det høres jo helt absurd ut!

Endret av anti jante-June
Skrevet

Ok, det skal jeg gjøre. Men vil det i praksis si at barnehage er så å si gratis? At fradraget er på 25 000, vil det si at man får tilbake 25 000 kr på skatten hvis man har betalt så mye i barnehageplass? Det høres jo helt absurd ut!

Jeg er usikker på om det regnes "krone mot krone", det har jeg aldri tenkt over ...

Husk også at det er dere som avgjør om dere skal ha halvt fradrag hver, eller om en av dere skal ha alt. Dette er spesielt lurt å ta med i betraktninga viss en av dere er i risiko for baksmell. ;)

Skrevet

en får tilbake 28%. Hadde du barnehage i 5 mnd i fjor? Da skriver du inn barnehageprisen *5 - kost, det kan enten fordeles på begge foreldre eller bare en (om en er gift, er en samboer må det fordeles på begge)

Skrevet

en får tilbake 28%. Hadde du barnehage i 5 mnd i fjor? Da skriver du inn barnehageprisen *5 - kost, det kan enten fordeles på begge foreldre eller bare en (om en er gift, er en samboer må det fordeles på begge)

Tusen takk for svar, begge to! Det vil utgjøre omtrent 3000 kr for oss, så det var det greit å få ryddet opp i.

Skrevet

(om en er gift, er en samboer må det fordeles på begge)

Her tar du feil. Både gifte og samboere velger selv.

Skrevet

En bedre forklaring er vel at man slipper å betale skatt av barnehageutgiftene. Ikke at man 'får igjen 28%'.

Skrevet

Her tar du feil. Både gifte og samboere velger selv.

Samboere blir regnet ut fra seperat økonomi og kan måtte bevise at de selv har betalt alt av barnehageregningen om alt føres på en person.

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med kommunen/barnehagen og be om en oversikt alle innbetalingene deres. Kan det være at noe er betalt på etterskudd og kommer med først neste år?

Skrevet

Samboere blir regnet ut fra seperat økonomi og kan måtte bevise at de selv har betalt alt av barnehageregningen om alt føres på en person.

Nei.

Skattelova §6-48:

"Det gis foreldrefradrag for legitimerte kostnader til pass og stell av hjemmeværende barn som er under 12 år i inntektsåret. Foreldrefradraget begrenses oppad til beløp som fastsettes av Stortinget for det enkelte inntektsår. Begrensningen er felles for ektefeller, og for samboere med felles barn. Fradrag gis med en halvpart hos hver av ektefellene eller samboerne, dersom de ikke er enige om en annen fordeling."

Ser du noen forskjell på ektefeller og samboere i forhold til dette spesifikke fradraget?

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Skattelova §6-48:

"Det gis foreldrefradrag for legitimerte kostnader til pass og stell av hjemmeværende barn som er under 12 år i inntektsåret. Foreldrefradraget begrenses oppad til beløp som fastsettes av Stortinget for det enkelte inntektsår. Begrensningen er felles for ektefeller, og for samboere med felles barn. Fradrag gis med en halvpart hos hver av ektefellene eller samboerne, dersom de ikke er enige om en annen fordeling."

Ser du noen forskjell på ektefeller og samboere i forhold til dette spesifikke fradraget?

Barnehagene leverer årsoppgave på barnehageutgiftene i navnet på den som står på regningene. Dersom foreldrene er samboere vil foreldrefradraget være forhåndsutfylt på den det er innsendt på. Dersom foreldrene er gift så vil fradraget stå fordelt med en halvpart på hver av de.

Jeg oppdaget dette nå i år, da dette er første året jeg liknes sammen med min ektefelle. Før sto hele på meg, mens nå står halve på hver av oss. Regningene har alltid kommet i mitt navn.

Både samboere og ektefeller kan selv velge å omfordele fradraget når de leverer selvangivelsene. Skatteetaten gir blanke i hvem som har betalt og hvem fradraget står på, så lenge summen på begge samboerne/ektefellene tilsammen er korrekt.

Skrevet

En bedre forklaring er vel at man slipper å betale skatt av barnehageutgiftene. Ikke at man 'får igjen 28%'.

Jepp, poenget er jo at om du før fradraget skulle betalt skatt av for eksempel 300 000 kroner og har 10 000 i barnehageutgifter, skal du nå betale skatt av 290 000.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...