Gå til innhold

Tegnekurs (i Oslo)

Anbefalte innlegg

Gjest Heloise
Skrevet

Hei!

Jeg kunne tenke meg å lære meg å tegne "ordentlig". Jeg har alltid likt å tegne, men er ikke noe god med noe annet enn abstrakte 2d tegninger.

Er det noen som har noe å anbefale på hvordan å lære seg dette? Noen som har gått kurs som kan anbefales? Har funnet noen kurs, men vil gjerne høre om noen har erfaringer :)

Vil gjerne også høre om noen har teknikker på å lære på egenhånd :sjenert:

På forhånd takk!

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en del tips i bloggen min: www.miriel.vgb.no

Den blir sjeldent oppdatert, for jeg tegner lite nå. Men det vil komme mer når jeg begynner å ha tid til tegning igjen.

Ellers er det beste å øve, øve, øve. Tegn hver dag, alt du ser rundt deg. Kjøp gjerne en bok om anatomi, eller les om det på nettet.

AnonymBruker
Skrevet

Tegn hver dag. Tegn to A4 ark med sirkler hver eneste dag. Prøv å få dem så runde som mulig.

Gjest Hard Ride
Skrevet

Var på et tegnekurs selv, og der tegnet vi nesten bare firkanter, sirkler og sylindre i diverse vinkler. Fikk veldig lite ut av det, og så måtte man betale mer for neste kurs hvor man tegnet mer interessante ting. Følte meg litt snytt, så jeg vil anbefale å spørre dem hva slags ting de skal tegne på kurset.

Gjest Applecore
Skrevet

Hei!

Jeg kunne tenke meg å lære meg å tegne "ordentlig". Jeg har alltid likt å tegne, men er ikke noe god med noe annet enn abstrakte 2d tegninger.

Er det noen som har noe å anbefale på hvordan å lære seg dette? Noen som har gått kurs som kan anbefales? Har funnet noen kurs, men vil gjerne høre om noen har erfaringer :)

Vil gjerne også høre om noen har teknikker på å lære på egenhånd :sjenert:

På forhånd takk!

Tegn minst en skisse hver dag. Ta med deg en liten skissebok overalt hvor du går og tegn i vei når du har en ledig stund.

Lær deg til å se ting sånn som de er, ikke sånn som man er vant til å se dem.

Dvs: Man har en oppfatning av hvordan et ansikt skal tegnes, rundt hode med to øyne, nese i midten og munn nederst etc.

Men hvis man ser på hvordan et ansikt virkelig er, så ser man skygger, former og konturer. En munn er ikke en strek med to ekstra streker til lepper, hver munn har en unik form og består av myke former og linjer, og skygger på kanskje uventede steder.

Se nøye på ting og prøv å tegne det du ser.

Prøvd ut teknikker med forskjellige materialer, hva liker du/får du til best?

Har du venner som tegner? Få dem til å gi deg ærlig kritikk og råd (og la dem være brutale - på en konstruktiv måte, såklart).

Det finnes flere nettfora der folk kan legge ut tegningene sine og få tilbakemeldinger.

Gjest Heloise
Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar! :) Jeg har endel tegneblokker og et pennal jeg ofte har med meg hit og dit men jeg er så røten på "ordentlig" tegning at det bare blir til cartoony tull istedet :fnise:

Takk for link til bloggen din, Joe! tok en snartur innom og WOW! For noen fremskritt! Imponert :)

Applecore - Skal søke litt etter slike fora! Takk for tipsene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...