AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #1 Del Skrevet 23. mars 2011 Fremme/framme er et ord jeg ser mange rariteter i. Jo mer man studerer eller tenker over et ord, jo mer forvirret kan man gjerne bli. Fremme/framme har satt seg sånn fast hos meg! Og uansett hvor mye jeg vrir og vender på det, er det fortsatt bare rart. Nå er vi endelig kommet frem - høres helt riktig ut. Kan da ikke være: Nå er vi endelig kommet fram? Det siste høres mer dialekt ut. Eller tar jeg feil? Hvis jeg ikke tar feil. Da blir jo den neste: Jeg gleder meg til å være fremme! Det synes jeg høres helt rart ut. På denne vil jeg si: Jeg gleder meg til å være framme! Men det kan jo ikke være riktig hvis den første: Endelig kommet frem: er riktig :SS Vil gjerne høre hva som er riktig, engang for alle! Er kjempe lei av det ordet nå. Brukes i andre sammenhenger også: Bilen lå helt fremst. Var du i framsetet? (fremsetet?) forsetet???? :s Jeg var med på å fremme (fremheve) denne saken, men... Men jeg plages mest med hva som er riktig av "når er vi fremme/framme" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #2 Del Skrevet 23. mars 2011 Slik jeg husker det er fram/framme mer bokmål, mens frem/fremme er mer riksmål. :D Fremme er altså en finere variant. Nå er jeg slett ikke helt sikker, noen andre som vet bedre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Consensio Skrevet 23. mars 2011 #3 Del Skrevet 23. mars 2011 "Når er vi fremme?" "Sitter hun der framme?" Slik har jeg en tendens til å bruke ordene, men om det er rett vet jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PecanPie Skrevet 23. mars 2011 #4 Del Skrevet 23. mars 2011 Jeg tror frem/fram, fremme/framme kan brukes om hverandre. Bortsett fra hvis man f.eks. skal "fremme et forslag", men da er betydningen noe annerledes enn hvis du spør "når er vi fremme/framme"? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. mars 2011 #5 Del Skrevet 23. mars 2011 Både frem/fremme og fram/framme er riktig. Disse er adverb. Det er en smakssak hva man velger. Det samme gjelder sammensetninger med andre ord, for eksempel framsete som du skriver. I setningen "bilen lå helt fremst" er fremst riktig. Fremst er her et adjektiv i superlativform. Det heter å fremme (et forslag, for eksempel). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 23. mars 2011 #6 Del Skrevet 23. mars 2011 jeg kommer fra Hedmark og vi sier Nå er vi endelig kømmi fræm 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaphan Skrevet 23. mars 2011 #7 Del Skrevet 23. mars 2011 Jeg ville sagt "nå har vi endelig kommet fram". Det er mest naturlig for meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heloise Skrevet 23. mars 2011 #8 Del Skrevet 23. mars 2011 Jeg skriver alltid frem/fremme. Men sier noen ganger fram/framme. Framsetet høres mer riktig ut (i tale) en fremsetet (Men jeg ville sagt forsetet) Fremst høres mer riktig ut for meg enn, "framst", går det ann å si "framst"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. mars 2011 #9 Del Skrevet 23. mars 2011 Jeg skriver alltid frem/fremme. Men sier noen ganger fram/framme. Framsetet høres mer riktig ut (i tale) en fremsetet (Men jeg ville sagt forsetet) Fremst høres mer riktig ut for meg enn, "framst", går det ann å si "framst"? Det heter "fremst" på både bokmål og nynorsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnneBonny Skrevet 23. mars 2011 #10 Del Skrevet 23. mars 2011 Nå har vi endelig kommet frem. Nå er vi fremme/og framme. Framme nå! Hva skjer der fremme nå? Hun satt helt fremst i forsetet. Når har vi kommet frem?/og når er vi fremme? Litt rart at jeg velger å bruke både frem/fram alt ettersom. Var i grunnen litt knoklete ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 23. mars 2011 #11 Del Skrevet 23. mars 2011 Eg seier alltid "fram". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FoxyFish Skrevet 23. mars 2011 #12 Del Skrevet 23. mars 2011 Etter å ha tenkt meg om, har jeg kommet frem til at jeg bruker, ja nettopp, frem. Men, Belladonna, hvordan gradbøyer man dette som adjektiv, dersom fremst er superlativ? Kan det gradbøyes? Fremst, mer fremst, mest fremst? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. mars 2011 #13 Del Skrevet 23. mars 2011 Etter å ha tenkt meg om, har jeg kommet frem til at jeg bruker, ja nettopp, frem. Men, Belladonna, hvordan gradbøyer man dette som adjektiv, dersom fremst er superlativ? Kan det gradbøyes? Fremst, mer fremst, mest fremst? Ifølge ordbok gradbøyes det slik: frem/me (fram/me)- positiv, fremre - komparativ, fremst - superlativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FoxyFish Skrevet 23. mars 2011 #14 Del Skrevet 23. mars 2011 Ifølge ordbok gradbøyes det slik: frem/me (fram/me)- positiv, fremre - komparativ, fremst - superlativ. Ok. Takk takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. mars 2011 #15 Del Skrevet 23. mars 2011 Ok. Takk takk! Bare hyggelig! Jeg må jo bare si at det ikke er slike ting jeg først og fremst ( ) har i tankene til daglig, selvom jeg er opptatt av språk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå