Rainbow Skrevet 23. mars 2011 #21 Skrevet 23. mars 2011 Jeg håper at hesten min (om mange ååår, jeg kan ikke engang tenke på å miste henne) bare sovner inn. Om ikke, at veterinæren kan komme og gi henne sprøyte. Hun skal IKKE til slakt. Hun skal kremeres. Har funnet et flott hestekrematorium i Sverige som også henter hester i Norge. Det koster 8-10.000 til sammen, tror jeg. Inkludert kremasjon, å få tilbake asken, transporttilegg og alt. Ville betalt det dobbelte og tredobbelte om nødvendig. Veterinærutgiften kommer i tillegg til dette. Penger er ingen issue, jeg skal vite med meg selv at jeg gjorde ALT for en verdig slutt, og at jeg får noe tilbake jeg kan begrave. Hun betyr alt for meg, og aldri i verden om hun skal sendes til et ufølsomt slakteri bare fordi det er kostnadsmessig best. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #22 Skrevet 24. mars 2011 Helt enig!! Min mor betalte 5000 kr for å avlive hunden sin på en søndag. Ikke overrasket
Naxos70 Skrevet 24. mars 2011 #23 Skrevet 24. mars 2011 jeg var hos dyrlegen for to uker siden (dvs. det var jo katten som skulle dit da). Og jeg må ærlig innrømme at jeg fikk sjokk av prisnivået! Bare en konsultasjon på tre minutter kostet over 400,-!! Og en operasjon ville kostet 2200,-!!! Katten var gammel og vi hadde ingen garanti for at han ville ha så lang tid etter en evt. operasjon eller en garanti for at han ville bli frisk, i tillegg har vi slitt med allergi i familien. Det var veldig leit å ta avgjørelsen, men jeg angrer ikke. Min tanke var at dyrlegen skulle både avlive og sende den til kremering, men ettersom det var min samboer som måtte gjøre jobben (ta den med til dyrlegen) og vi ikke pratet sammen om det så ble det til at den ble gravlagt i skogen. Han syntes det var for dyrt å sende den inn. Vi betalte rundt 500,- for avlivingen. Så ja jeg synes det er dyrt, og jeg har ingen problemer med å forstå at det går mye katter rundt om. Nå nettopp så var det to katter som var satt igjen utenfor dyrlegen her og jeg skjønner det blir oppstandelse når noen gjør sånt, men på den andre siden så skjønner jeg faktisk at folk gjør det også!
Sofiemor Skrevet 24. mars 2011 #24 Skrevet 24. mars 2011 jeg var hos dyrlegen for to uker siden (dvs. det var jo katten som skulle dit da). Og jeg må ærlig innrømme at jeg fikk sjokk av prisnivået! Bare en konsultasjon på tre minutter kostet over 400,-!! Og en operasjon ville kostet 2200,-!!! Katten var gammel og vi hadde ingen garanti for at han ville ha så lang tid etter en evt. operasjon eller en garanti for at han ville bli frisk, i tillegg har vi slitt med allergi i familien. Det var veldig leit å ta avgjørelsen, men jeg angrer ikke. Min tanke var at dyrlegen skulle både avlive og sende den til kremering, men ettersom det var min samboer som måtte gjøre jobben (ta den med til dyrlegen) og vi ikke pratet sammen om det så ble det til at den ble gravlagt i skogen. Han syntes det var for dyrt å sende den inn. Vi betalte rundt 500,- for avlivingen. Så ja jeg synes det er dyrt, og jeg har ingen problemer med å forstå at det går mye katter rundt om. Nå nettopp så var det to katter som var satt igjen utenfor dyrlegen her og jeg skjønner det blir oppstandelse når noen gjør sånt, men på den andre siden så skjønner jeg faktisk at folk gjør det også! Det har jeg overhodet ingen forståelse for. Når man anskaffer seg katt eller hund, så er det for mange år frem i tid. Hvis man ikke har råd til å gå til dyrlegen med kjæledyrene sine, så burde man ikke hatt dyr i utgangspunktet!Man må faktisk ta høyde for at dyrene trenger legehjelp en eller flere ganger i sin levetid. Mennesker som setter igjen dyrene utenfor hos veterinæren har jeg ingenting til overs for. 7
alpro Skrevet 24. mars 2011 #25 Skrevet 24. mars 2011 Jeg mener at om man velger å ha dyr, skal man også ha råd til dyrlegebesøk, enten det er sykdom eller avlivning (bare for å få konstantert kennelhoste på hund, har jeg måttet betale den prisen du betalte for å få avlivet katte din). Det er dyrt, men sånn er det. Jeg ville aldri drept noe av dyrene mine selv. Å skyte fuglehunder med veterinærskrekk i skogen, det kan jeg forståvidt skjønne, sålenge skuddet gjør at hunden dør momentant. Men da er det jo med tanke på hundens beste, og ikke kostnadene.
Gjest BabyBlue Skrevet 24. mars 2011 #26 Skrevet 24. mars 2011 Jeg skjønner meg ikke på folk som skaffer seg dyr om de har dårlig økonomi. Det er ikke katten sin feil at eieren tjener noen tusen for lite i måneden, og derfor ikke har råd til å betale for dyrlegen. Motbydelig bruk og kast holdning nordmenn har ovenfor levende vesener, og det gjelder spesielt katter. Hvis man ikke har penger til å gi dyret et verdig liv og en verdig slutt kan man spare seg bryet.
alpro Skrevet 24. mars 2011 #27 Skrevet 24. mars 2011 Det har jeg overhodet ingen forståelse for. Når man anskaffer seg katt eller hund, så er det for mange år frem i tid. Hvis man ikke har råd til å gå til dyrlegen med kjæledyrene sine, så burde man ikke hatt dyr i utgangspunktet!Man må faktisk ta høyde for at dyrene trenger legehjelp en eller flere ganger i sin levetid. Mennesker som setter igjen dyrene utenfor hos veterinæren har jeg ingenting til overs for. Enig! Har overhodet ingen forståelse for folk som gjør dette. Vit at dyret ditt kommer til bli syk en eller annen gang i løpet av livet (mest sannsynlig), og heller sett av litt penger hver mnd på en egen konto som du kan ha i krisesituasjoner. 2
Trillrund Skrevet 24. mars 2011 #28 Skrevet 24. mars 2011 Jeg synes det er synd at mange veterinærer kjører med så høye priser! Dette skyldes vel at stadig flere eiere har forsikring, slik at veterinærene kan flå både forsikringsselskapene og eiere.... Jeg ba om pris og forslag til behandling for en gammel hund med en svulst. De fleste klinikkene lå på priser mellom 7-11 000 og store inngrep, tester og gud vet hva... Endte opp på en liten klinikk der jeg betalte 1500,- for et inngrep som den veterinæren mente var omfattende nok på en gammel hund. Hunden var nesten 13 da og ble 16..... Selv har jeg begynt å bruke den lokale "ku-doktoren". Han er veldig flink og kommer gjerne på hjemmebesøk på kveldstid. Så slipper jeg å ta fri fra jobb, og kjøre flere turer for å få med alle bikkjene til f.eks vaksinering. 1
Naxos70 Skrevet 25. mars 2011 #29 Skrevet 25. mars 2011 Dere tenker ikke på at gjennom kattens levetid, fort 15 år, at familieforholdet ditt kan forandre seg da? Du kan miste jobben... du kan få deg familie der noen er allergiske mot katter...etc... For meg skjedde nemlig det siste, noe som gjør hverdagen svært så vanskelig. Jeg skulle nok funnet pengene til operasjon, men fant dette som beste løsning pga mange faktorer i huset. Vi prøvde å gi bort katten lenge men det er svært få som ønsker en voksne katt, og dyrebeskyttelsen har nok. Jeg har dårlig samvittighet fortsatt, men vet det var til familiens beste. Dere kan godt "skyte" meg, men jeg vet at jeg tok riktig valg og jeg har heldigvis venner som støtter meg. 5
MissMas Skrevet 26. mars 2011 #30 Skrevet 26. mars 2011 (endret) Synes ikke det var så dyrt. Vi betalte rundt 5000 kroner, men det var inkl. røntgen... Endret 26. mars 2011 av MissMas
alpro Skrevet 26. mars 2011 #31 Skrevet 26. mars 2011 Dere tenker ikke på at gjennom kattens levetid, fort 15 år, at familieforholdet ditt kan forandre seg da? Du kan miste jobben... du kan få deg familie der noen er allergiske mot katter...etc... For meg skjedde nemlig det siste, noe som gjør hverdagen svært så vanskelig. Jeg skulle nok funnet pengene til operasjon, men fant dette som beste løsning pga mange faktorer i huset. Vi prøvde å gi bort katten lenge men det er svært få som ønsker en voksne katt, og dyrebeskyttelsen har nok. Jeg har dårlig samvittighet fortsatt, men vet det var til familiens beste. Dere kan godt "skyte" meg, men jeg vet at jeg tok riktig valg og jeg har heldigvis venner som støtter meg. Jeg synes saken stiller seg annerledes om dere har prøvd vel og lenge å omplassere katten, og om det ikke hjelper å ta allergitabletter mot allergien, slik at menneskene rundt lider/er syke. Om man ikke gidder å ta medisiner, synes jeg det ikke er riktig å avlive.
crazyforgum Skrevet 26. mars 2011 Forfatter #32 Skrevet 26. mars 2011 (endret) Jeg synes saken stiller seg annerledes om dere har prøvd vel og lenge å omplassere katten, og om det ikke hjelper å ta allergitabletter mot allergien, slik at menneskene rundt lider/er syke. Om man ikke gidder å ta medisiner, synes jeg det ikke er riktig å avlive. Er du klar over at allergi hos barn kan bli kraftig forverret dersom du utsetter dem for det som trigger den allergiske reaksjonen?? Endret 26. mars 2011 av crazyforgum
alpro Skrevet 26. mars 2011 #33 Skrevet 26. mars 2011 Er du klar over at allergi hos barn kan bli kraftig forverret dersom du utsetter dem for det som trigger den allergiske reaksjonen?? Dersom dette er riktig går det under det jeg skrev tidligere: ...slik at menneskene rundt lider
Plutseliten Skrevet 26. mars 2011 #34 Skrevet 26. mars 2011 (endret) Prisen kan være det samme for min del, jeg vil at dyrene mine skal ha en så verdig slutt på livet som mulig. Om jeg må avlive dyrene mine vil jeg bestille veterinæren hjem om det lar seg gjøre. Liker absolutt ikke å tenke på det, men det er jo realitet at de ikke lever bestandig. Vil i hvert fall at de to pusene mine skal få dø hvor de føler seg trygg. Har ekstremt lite til overs for de som bare setter fra seg dyrene sine utenfor veterinæren, dyrebeskyttelsen eller andre steder. horribelt. ..og jeg er fullstendig enig: har man ikke økonomi til å gå til veterinær med dyret sitt så burde man spare seg for å få dyr! Endret 26. mars 2011 av Plutseliten
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #35 Skrevet 27. mars 2011 Det var voldsomme priser for å avlive små dyr! Jeg betalte 350 + kjøring 275 da jeg avlivet HESTEN min...
millie88 Skrevet 27. mars 2011 #36 Skrevet 27. mars 2011 Ja prisene hos vetrinær kan være ekstremt høye, men uansett betaler jeg det det koster. Jeg har både hund (2 stk) og hest og regningene kan bli svært høye innimellom, men sånn er det. Uansett burde alle ha forsikring på dyrene sine! Jeg har forsikring på både hest og hund og det er jeg svært glad for! Min gamle hund trengte i fjor vår en stor operasjon ( måtte fjerne livmor og eggstokker, da det var blitt betennelse). Denne operasjonen kostet 20 000,-, men pga forsikringen måtte jeg kun ut med en egenandel på 6000,-. Flere av mine venner mente jeg var gal som "spanderte" en slik operasjon på en 10 år gammel hund, men for meg var det ikke et spørsmål en gang. Hun var frisk og rask på alle andre områder og ville gjøre alt for at hun skulle få et godt langt liv. Nå et år etter er hun fortsatt frisk og rask og oppfører seg som en unghund igjen, og jeg er kjempe glad for at jeg valgte å gi henne denne operasjonen
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #37 Skrevet 28. mars 2011 Jeg skjønner ikke at dette skal være en diskusjon en gang. Det er faktisk ULOVLIG å avlive katter ved å drukne dem eller kvele dem med eksos eller liknende. Vil man virkelig gjøre seg til lovbryter for å spare en TUSENLAPP? Og jeg har litt problemer med å se at veterinærene er så dyre. det er jo mva på dyrlegetjenester, slik at staten også her tjener mye. Selv om veterinærene får fradrag for inngående mva, er det arbeidsinsentivt slik at det reellt sett blir en mva-belastning for forbruker. I tillegg er det mange klinikker som har blitt ganske avanserte med dyrt teknisk utstyr, dette er dyre investeringer som må dekkes inn. Til sist tror jeg vel noe av problemet er at vi i Norge er vant med gratis helsevesen. Vi ser jo at det er gratis å helbrede mennesker, og synes det er horribelt hvor mye mer vi må betale for dyra våre. Før jeg fikk meg katt sparte jeg opp penger slik at jeg alltid har minst 10 000 stående på konto. Jeg måtte for ikke lenge siden betale for operasjon av katten, men det syntes jeg det var verdt! Katten ble helt frisk, og jeg gjorde det jeg kunne for katten. 2
crazyforgum Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #38 Skrevet 29. mars 2011 Jeg skjønner ikke at dette skal være en diskusjon en gang. Det er faktisk ULOVLIG å avlive katter ved å drukne dem eller kvele dem med eksos eller liknende. Vil man virkelig gjøre seg til lovbryter for å spare en TUSENLAPP? Og jeg har litt problemer med å se at veterinærene er så dyre. det er jo mva på dyrlegetjenester, slik at staten også her tjener mye. Selv om veterinærene får fradrag for inngående mva, er det arbeidsinsentivt slik at det reellt sett blir en mva-belastning for forbruker. I tillegg er det mange klinikker som har blitt ganske avanserte med dyrt teknisk utstyr, dette er dyre investeringer som må dekkes inn. Til sist tror jeg vel noe av problemet er at vi i Norge er vant med gratis helsevesen. Vi ser jo at det er gratis å helbrede mennesker, og synes det er horribelt hvor mye mer vi må betale for dyra våre. Før jeg fikk meg katt sparte jeg opp penger slik at jeg alltid har minst 10 000 stående på konto. Jeg måtte for ikke lenge siden betale for operasjon av katten, men det syntes jeg det var verdt! Katten ble helt frisk, og jeg gjorde det jeg kunne for katten. Dette innlegget har jeg problemer med å ta seriøst ... Naiviteten bikker over i manglende kunnskap og bedre vitende når du ikke skjønner at det er folk som tar livet av dyrene sine selv pga høye dyrlegeregninger. At dette ikke er noe å diskutere engang blir som å leke struts og gjemme hodet i sanden. Men ønske kan man jo alltids ... 2
mocci Skrevet 30. mars 2011 #39 Skrevet 30. mars 2011 Jeg syns alle som har kjæledyr burde ta seg råd til å forsikre dyrene sine. Da kan man iallefall unngå å ta "dårlige" beslutninger utelukkende pga økonomi.
kaprifolen Skrevet 30. mars 2011 #40 Skrevet 30. mars 2011 (endret) Jeg syns alle som har kjæledyr burde ta seg råd til å forsikre dyrene sine. Da kan man iallefall unngå å ta "dårlige" beslutninger utelukkende pga økonomi. Er ikke alle som får forsikring på hunden sin, skal jeg si deg.. Grunnet alder, rase etc. Og selv om jeg blir kvalm og tårevåt av tanken på at min elskede hund skal gå bort en dag, så har jeg jo gjort meg opp en formening om at når dagen kommer, så tilkaller vi veterinæren hjem om mulig, så hun kan få sprøyten mens jeg ligger med meg i sofaen.... Endret 30. mars 2011 av kaprifolen 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå