crazyforgum Skrevet 23. mars 2011 #1 Skrevet 23. mars 2011 Som de fleste kanskje har fått med seg har jeg akkurat avlivet katten min. En utrolig trist opplevelse Gjort er gjort og livet går videre. Og nå i etterkant må jeg si at jeg stusser over prisen for avliving. Jeg betalte 970 kroner hos veterinæren! Personlig har jeg god økonomi og hadde aldri kunnet tatt livet av katten selv ... men jeg vet mange som aldri ville betalt så mye for avliving. Hammer, drukning, eksos, haggel etc er kjente måter å avlive dyrene på. Hvordan ønsker vi egentlig at avlivingen skal skje? Og dersom det er veterinæren som er det optimale, burde det ikke være rimeligere slik at flere valgte den metoden?
crazyforgum Skrevet 23. mars 2011 Forfatter #2 Skrevet 23. mars 2011 Du er fæl. Hvorfor det? Avliving av dyr skjer uansett om du liker det eller ikke. Jeg ønsker at det skal skje på en så skånsom måte som mulig, men realiteten er at mange gjør det på "hjemmemetoden" fordi det er så dyrt hos veterinær.
Gjest Heloise Skrevet 23. mars 2011 #3 Skrevet 23. mars 2011 Kjenner en som avlivet rottene sine med å holde dem i bakbena og denge de imot noe hardt... Selv ville jeg alltid betalt for avlivning på en "human" måte.
Gjest Canis lupus Skrevet 23. mars 2011 #4 Skrevet 23. mars 2011 Det koster jo penger for både dopingen og "den siste sprøyta". Det koster penger å brenne dyret, det koster penger å gjøre selve jobben da ansatte skal ha lønn. Ting koster penger for klinikken, og da koster det også penger for deg. Avliving tar de faktisk ikke så mye for som andre ting (i forhold til kostnader). Selvfølgelig er det optimale å ha rimelig avliving så alle dyr får forlate verden på en mindre fæl måte. Men det er ikke bare å knipse med fingrene så blir alle utgifter borte. Dersom det skulle vært skjæring i priser på ting, stemmer jeg heller for priskutt for kastrering av katt. Er flest katter som blir avlivd, og hadde det ikke vært så "dyrt" å kastrere katten hadde helt sikkert fler kastrert kattene sine. Og da ville det også vært mindre avlivinger. Jeg tror det at det ofte er bedre å avlive et dyr med et skudd (utført av en jeger som kan skyte). Jeg tror f.eks en jakthund som er livredd vetrinær har en mye bedre slutt på livet hvis den blir skutt på jakt, enn hvis den blir dratt med til vetrinær, stukket med en sprøyte for å så bli sløv og jævlig, kanskje kaste opp litt før den sovner mens den skjelver.. 6
crazyforgum Skrevet 23. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 23. mars 2011 Det koster jo penger for både dopingen og "den siste sprøyta". Det koster penger å brenne dyret, det koster penger å gjøre selve jobben da ansatte skal ha lønn. Ting koster penger for klinikken, og da koster det også penger for deg. Avliving tar de faktisk ikke så mye for som andre ting (i forhold til kostnader). Selvfølgelig er det optimale å ha rimelig avliving så alle dyr får forlate verden på en mindre fæl måte. Men det er ikke bare å knipse med fingrene så blir alle utgifter borte. Dersom det skulle vært skjæring i priser på ting, stemmer jeg heller for priskutt for kastrering av katt. Er flest katter som blir avlivd, og hadde det ikke vært så "dyrt" å kastrere katten hadde helt sikkert fler kastrert kattene sine. Og da ville det også vært mindre avlivinger. Jeg tror det at det ofte er bedre å avlive et dyr med et skudd (utført av en jeger som kan skyte). Jeg tror f.eks en jakthund som er livredd vetrinær har en mye bedre slutt på livet hvis den blir skutt på jakt, enn hvis den blir dratt med til vetrinær, stukket med en sprøyte for å så bli sløv og jævlig, kanskje kaste opp litt før den sovner mens den skjelver.. Huff, ja jeg er nok enig med deg når det gjelder jegere og andre som kan avlive dyr. Men mange uten erfaring gjør det fordi de ikke eier respekt for dyret. DET synes jeg er utrolig trist. Dersom noen tror at jeg stusset på prisen fordi jeg ikke ser at det nødvendigvis koster for klinikken så er det feil. Jeg vet at det koster, men vet også at mange ikke vil ta seg råd til denne utgiften. DET er hva jeg ønsker å rette fokus mot ...
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #6 Skrevet 23. mars 2011 Vi avlivet vår hund via jeger med lisens fr Viltnemnda når den tid kom. Han var gammel, han hatet, HATET å kjøre i bil, han hatet dyrlege kontoret, han hatet alt som hadde med dyrlegen å gjøre. Den hunden var oss tro i over 14 år, sammen kom vi frem til at det kom ikke på tale å gjøre dette hos dyrlegen. Vi bor langt ut i skogene der dyrlegene ikke kommer for slike ting heller. I blant er ikke dyrlege og sprøyta best, i blant funker hjemmemetoden for dyrets beste de siste timene det har igjen med deg. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #7 Skrevet 23. mars 2011 Som de fleste kanskje har fått med seg har jeg akkurat avlivet katten min. En utrolig trist opplevelse Gjort er gjort og livet går videre. Og nå i etterkant må jeg si at jeg stusser over prisen for avliving. Jeg betalte 970 kroner hos veterinæren! Personlig har jeg god økonomi og hadde aldri kunnet tatt livet av katten selv ... men jeg vet mange som aldri ville betalt så mye for avliving. Hammer, drukning, eksos, haggel etc er kjente måter å avlive dyrene på. Hvordan ønsker vi egentlig at avlivingen skal skje? Og dersom det er veterinæren som er det optimale, burde det ikke være rimeligere slik at flere valgte den metoden? Er ikke prisen avhengi av str.på dyret? Forskjell på en liten og stor hund? Desverre er det slik at folk vil nødig bruke for mye penger, selv på deres kjæledyr. Jeg kan aldri tenke meg å gjøre det på en annen en en human måte da den dagen kommer til min hund. Å skyte sin egen hund igjennom mange år? Da er du kald. Har man kjæledyr, så må man regne med utgifter, også til avliving. Kansje prisen ble noe mindre om alle katteeiere kastrerte sine katter. Vet ikke. Nå vet vi at vetrinær er dyrt. ER det kun en i byen, sånn som her hos oss,så er det topp pris. Betalte nesten to tusen for en blodprøve. Som dyreeier vet jeg at det er min plikt å følge dyret til siste slutt. 3
crazyforgum Skrevet 23. mars 2011 Forfatter #8 Skrevet 23. mars 2011 Vi avlivet vår hund via jeger med lisens fr Viltnemnda når den tid kom. Han var gammel, han hatet, HATET å kjøre i bil, han hatet dyrlege kontoret, han hatet alt som hadde med dyrlegen å gjøre. Den hunden var oss tro i over 14 år, sammen kom vi frem til at det kom ikke på tale å gjøre dette hos dyrlegen. Vi bor langt ut i skogene der dyrlegene ikke kommer for slike ting heller. I blant er ikke dyrlege og sprøyta best, i blant funker hjemmemetoden for dyrets beste de siste timene det har igjen med deg. Jeg er helt enig med deg. Man må se hver enkelt hver for seg.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #9 Skrevet 23. mars 2011 Er ikke prisen avhengi av str.på dyret? Forskjell på en liten og stor hund? Desverre er det slik at folk vil nødig bruke for mye penger, selv på deres kjæledyr. Jeg kan aldri tenke meg å gjøre det på en annen en en human måte da den dagen kommer til min hund. Å skyte sin egen hund igjennom mange år? Da er du kald. Har man kjæledyr, så må man regne med utgifter, også til avliving. Kansje prisen ble noe mindre om alle katteeiere kastrerte sine katter. Vet ikke. Nå vet vi at vetrinær er dyrt. ER det kun en i byen, sånn som her hos oss,så er det topp pris. Betalte nesten to tusen for en blodprøve. Som dyreeier vet jeg at det er min plikt å følge dyret til siste slutt. Og som dyreeier burde du vite at dyrets siste timer på et legekontor er ikke mer humant enn et skudd i nakken i trygge omgivelser, heller mindre humant. Som nevnt over så kan man bare kontakte en erfaren jeger, ingen har sagt at man skal dra på ismasken å skyte sitt eget dyr.
Kråkesaks Skrevet 23. mars 2011 #10 Skrevet 23. mars 2011 Tråden er ryddet for avsporinger. Kråkesaks, moderator.
Lille Vinkel Skrevet 23. mars 2011 #11 Skrevet 23. mars 2011 Er ikke prisen avhengi av str.på dyret? Forskjell på en liten og stor hund? Desverre er det slik at folk vil nødig bruke for mye penger, selv på deres kjæledyr. Jeg kan aldri tenke meg å gjøre det på en annen en en human måte da den dagen kommer til min hund. Å skyte sin egen hund igjennom mange år? Da er du kald. Har man kjæledyr, så må man regne med utgifter, også til avliving. Kansje prisen ble noe mindre om alle katteeiere kastrerte sine katter. Vet ikke. Nå vet vi at vetrinær er dyrt. ER det kun en i byen, sånn som her hos oss,så er det topp pris. Betalte nesten to tusen for en blodprøve. Som dyreeier vet jeg at det er min plikt å følge dyret til siste slutt. Helt enig!! Min mor betalte 5000 kr for å avlive hunden sin på en søndag. 2
crazyforgum Skrevet 23. mars 2011 Forfatter #12 Skrevet 23. mars 2011 Helt enig!! Min mor betalte 5000 kr for å avlive hunden sin på en søndag. Det synes jeg er horribelt!!
Fandenivoldsk Skrevet 23. mars 2011 #13 Skrevet 23. mars 2011 Misliker når mennesker finner på "kreative" metoder for å ta livet av dyra sine.. jeg har ingenting imot å f.eks skyte hunder (selvfølgelig skal dette bli gjort av en person som vet va h*n holder på med!) men drukning, slå dem mot veggen osv.. jeg blir kvalm. 5
Gjest Heloise Skrevet 23. mars 2011 #14 Skrevet 23. mars 2011 En annen ting som er kvalmt er jegere som tar med ikke lenger ønskede jakthunder langt inn i ødemarka, for å la de peke og søke etter dyr mens eieren stikker av. Slik at hunden kan løpe seg ihjel, eller dø av andre årsaker alene i ødemarka. 4
Fandenivoldsk Skrevet 23. mars 2011 #15 Skrevet 23. mars 2011 En annen ting som er kvalmt er jegere som tar med ikke lenger ønskede jakthunder langt inn i ødemarka, for å la de peke og søke etter dyr mens eieren stikker av. Slik at hunden kan løpe seg ihjel, eller dø av andre årsaker alene i ødemarka. gjør noen det?! Jeg har hørt om jegere som tar gamle hunder med seg på en siste jakt og skyter hunden mens den tar stand for eksempel, det er jo en fin måte å gjøre det på, men å stikke av fra bikkja og la den dø.. herregud. 1
Trillrund Skrevet 23. mars 2011 #16 Skrevet 23. mars 2011 En annen ting som er kvalmt er jegere som tar med ikke lenger ønskede jakthunder langt inn i ødemarka, for å la de peke og søke etter dyr mens eieren stikker av. Slik at hunden kan løpe seg ihjel, eller dø av andre årsaker alene i ødemarka. LOL Her mangler det nok et vesentlig punkt i historien din.... Jegere tar gjerne med seg hunden på fjellet, men de stikker ikke fra den levende! Eller død.... Men man sier kanskje at hunden løper på fjellet for alltid eller at den er blitt igjen på fjellet. Men den er avlivet og hvis man ikke begraver den på fjellet, så tar man den med seg ned. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #17 Skrevet 23. mars 2011 En annen ting som er kvalmt er jegere som tar med ikke lenger ønskede jakthunder langt inn i ødemarka, for å la de peke og søke etter dyr mens eieren stikker av. Slik at hunden kan løpe seg ihjel, eller dø av andre årsaker alene i ødemarka. Her jeg bor har det hendt at jegere tar med seg hunder på fjellet på den måten, men som Trillrund sier så har ingen hunder blitt forlatt der oppe for evig søk. De blir tatt livet av og begravet der, eller tatt med ned igjen. 1
Vulpes Skrevet 23. mars 2011 #18 Skrevet 23. mars 2011 Det er dyrt å avlive dyr, ja. Jeg avlivet en tamrotte i fjor, hos Molu Dyreklinikk i Bærum. Avlivningen var grunnhonorar 235 (fikk 50% avslag på grunnhonoraret pga rask konsultasjon, og av sympati fordi jeg gråt så fælt :gjeiper: ) + avlivning 600 + utstyr 272,5 pluss moms, så 1384 totalt. Så kom kremeringen i tillegg på 207 kr. Altså betalte jeg til sammen 1591 kr for å avlive en bitteliten tamrotte... (Nå skal det sies at rotta tilhørte en venninne av meg, så det var hun som til slutt tok regningen, selv om det egentlig ikke har noe med saken å gjøre i denne samenheng )
Djungelvrål Skrevet 23. mars 2011 #19 Skrevet 23. mars 2011 1000 kr for å avlive en katt?? Skjønner godt at folk gjør det selv.........
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #20 Skrevet 23. mars 2011 Og som dyreeier burde du vite at dyrets siste timer på et legekontor er ikke mer humant enn et skudd i nakken i trygge omgivelser, heller mindre humant. Som nevnt over så kan man bare kontakte en erfaren jeger, ingen har sagt at man skal dra på ismasken å skyte sitt eget dyr. noen dyr liker dyrlegen. hos meg er det 6 av 7 dyr som liker seg der, har hunder, katter, kaniner og hamster. men jeg er enig i at skulle jeg avlive hun som blir redd, hadde jeg enten gjort det selv(slaktemaske, har slakta middagsdyr før), hvis jeg hadde klart det, å hvis ikke bestilt dyrlege hjem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå