AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #1 Skrevet 23. mars 2011 Jeg har et problem: jeg er alltid sulten! Kan ikke huske sist jeg faktisk følte meg mett. Selv rett etter et måltid har jeg sulten-følelsen i magen!! Ufattelig plagsomt. Er normalt slank og har et greit kosthold: Det går mest i havregrøt, grovt brød, skinke, egg, skyr, nøtter, frukt, bær, fisk/fugl/kjøtt, grønnsaker. Spiser ca 5 måltider om dagen. Er det meg eller maten det er noe galt med? Forslag til endringer jeg kan prøve ut?
Tears.of.the.Sun Skrevet 23. mars 2011 #2 Skrevet 23. mars 2011 Det høres ut som at det er psykisk. Det er veldig vanlig at mennesker som føler seg sultne hele tiden har en slags forbindelse til mat som ikke handler om selve maten. Men det å faktisk mette seg selv med mat fordi at man føler at man mangler noe annet. Det kan f.eks. være at man er ensom, eller at man føler at man ikke har kontroll på livet sitt. Nå sier jeg ikke at det er det du har, jeg bare sier at det er en mulighet
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #3 Skrevet 23. mars 2011 Jeg er alltid sulten når jeg spiser mye karbohydrater. På lavkarbo er jeg nesten aldri sulten og må minne meg selv på å spise jevnlig. 1
Gjest Skrevet 23. mars 2011 #4 Skrevet 23. mars 2011 Jeg slet med dette en stund også. Jeg hadde skikkelig sånn "sulten" ubehag i magen etter å ha spist. Viste seg at jeg har magesår
Gjest made4u Skrevet 23. mars 2011 #5 Skrevet 23. mars 2011 Det høres ut som at det er psykisk. Det er veldig vanlig at mennesker som føler seg sultne hele tiden har en slags forbindelse til mat som ikke handler om selve maten. Men det å faktisk mette seg selv med mat fordi at man føler at man mangler noe annet. Det kan f.eks. være at man er ensom, eller at man føler at man ikke har kontroll på livet sitt. Nå sier jeg ikke at det er det du har, jeg bare sier at det er en mulighet Veldig bra svar synes jeg, mine tanker gikk med en gang i retning av at dette kan ha sammenheng med spiseforstyrrelsen BED (overspising uten renselse), mange sterkt overvektige sliter med dette og spiseforstyrrelsen kan leses om her. Eksempel på ei som har spiseforstyrrelsen http://www.lommelegen.no/php/print.php?id=322219 Om spiseforstyrrelsen generelt http://www.lommelegen.no/322209/overspisingslidelse Artiklene om spiseforstyrrelsen på lommelegen.no er i grunn ganske unyansert, personlig synes jeg dem burde informert bedre om den. Grunnen til at jeg skriver det, er fordi man slettes ikke trenger å overspise eller å være overvektig/fet for å ha det samme forholdet til mat og det å spise samt metthetsfølelsen, for å kunne ha et usunt og uheldig forhold til dette. En normalvektig kan således være rammet, dog oversees disse gjerne i helsevesenet da dem ikke har det problemet overvekt er, og det er i grunn synd når de også burde ha fått orden i sine følelser forbundet til mat. Nå sier jeg ikke at du lider av denne spiseforstyrrelsen, men tanken slo meg at den kunne være en del av bildet. --- Dog kan også en forklaring være at du har et litt feilaktig kosthold, i så fall opnår man heller ikke metthet og sult slik man gjerne skulle forvente dette. En del av en slik forklaring kan også være at du ikke spiser nok til hvert måltid, det å spise mer i mengde trenger nemlig ikke bety at man spiser seg opp i vekt, da det kan være en del av et suksessrikt slankeopplegg for den saks skyld. Det forutsetter i så måte at man spiser annerledes, og kanskje spiser du feil ut fra et slikt perspektiv.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #6 Skrevet 23. mars 2011 Det høres ut som at det er psykisk. Det er veldig vanlig at mennesker som føler seg sultne hele tiden har en slags forbindelse til mat som ikke handler om selve maten. Men det å faktisk mette seg selv med mat fordi at man føler at man mangler noe annet. Det kan f.eks. være at man er ensom, eller at man føler at man ikke har kontroll på livet sitt. Nå sier jeg ikke at det er det du har, jeg bare sier at det er en mulighet TS her. Jeg tror du har rett i det du skriver! Har faktisk ikke tenkt på det før. Jeg tenker på mat hele tiden, så hverdagen min dreier seg stort sett ikke om annet Men så er jeg spørsmålet hvordan jeg kan rydde opp i det psykiske da
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #7 Skrevet 23. mars 2011 Sikker på at du ikke har mark? :o Men ellers kan jeg si at jeg kjenner meg igjen i det - bortsett fra at jeg blir sulten litt etter middagen. Hvis jeg spiser sukker, kan det gå lange tider før jeg er sulten, men i ukedagene når jeg har et sukkerfattig kosthold (prøver å begrense det til helgene!), er jeg mye mer sulten mye oftere. Kanskje det er noe du mangler?
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #8 Skrevet 23. mars 2011 Høres jo veldig fint ut det du spiser. Men du spiser vel for lite? Når spiste du en skikkelig middag sist? Jeg mener, en middag da du ble stappmett!!! Et forslag. Spis en frokost, med havregryn (grøt), som du sikkert gjør. Hva spiser du til lunch? Hvis du har mulighet, spis en varm lunch. Og spis deg god og mett. Ikke bare litt mett. Så til middag. Fråts i poteter, grønnsaker,kjøtt og saus. Jeg mener, spis deg så mett at du nesten sovner på sofaen. Så til kvelds tar du noen brødskiver. Blir du mett? Hvis ikke! Du har ikke spist nok. Jeg er selv av den typen som ikke tåler å se mat. Får lyst på alt jeg ser. Men det er ikke sult. Svært få i Norge har opplevd sult. Vil du vite hva sult er? La vær å spise på et par dager. Det er sult. Men ikke sånn sult som mange av verdens befolkning opplever. Prøv å se om du opplever en forskjell! Dumt å gå resten av livet sulten. Høres det ut som om du kommer til å legge på deg? Tren mer, eller gå sulten.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #9 Skrevet 23. mars 2011 Sånn er jeg også! Sulten stort sett hele tida. Spiser mange små måltider, går jeg lenger enn 3 timer uten mat går blodsukkeret rett i kjelleren og jeg blir svimmel og svak. Blir ofte sulten en time etter jeg har spist også, da må jeg bare vente en times tid så går det over. Skjønner ikke hvorfor det er sånn... Har tatt blodprøver og sånn, har ingen mangler, men har hypotyreose (tar levaxin).
Gjest Heloise Skrevet 23. mars 2011 #10 Skrevet 23. mars 2011 Jeg er alltid sulten når jeg spiser mye karbohydrater. På lavkarbo er jeg nesten aldri sulten og må minne meg selv på å spise jevnlig. Jeg hadde samme effekt av Lavkarbo. Men det var kun fysisk. Før lavkarboen slet jeg med å føle metthetsfølelsen. Men for meg er sulten veldig psykisk. Jeg kan spise konstant og blir aldri "mett". Jeg er veldig psykisk "avhengig" av mat! Skal sjekke linken til made4u!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå