AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #1 Skrevet 23. mars 2011 Hei! Samboer og jeg har felles boliglån (50/50), men alt lånet er oppført på meg. Hvordan skal vi endre dette (hvilken post)? Er det bare å dele lån og renter på 2 og føre opp halvparten på hver? Slik min er satt opp nå, har jeg ca. 1000kr tilgode. Dersom vi bare endrer lånet slik at halvparten går over til han, hvordan vil det innvirke på min endelige ligning? Samboer har også et par tusen tilgode (slik det står nå), hvordan vil dette endre seg når han får overført 50% av lånet/renter til seg? Det jeg egentlig lurer på er om det jeg "går i minus" på å overføre lån/renter til han, vil utgjøre "et pluss" for han - slik at det egentlig totalt vil bli det samme om lånet bare hadde stått på meg. Takker for svar! (Og jeg har ikke behov for å vite hvor håpløs jeg er når jeg ikke har kontroll på dette selv, jeg vet det... )
Hariette Skrevet 23. mars 2011 #2 Skrevet 23. mars 2011 Jeg vet ikke hvilken post det er, men så vidt meg bekjent er det vel bare å dele på 2 og overføre halvparten til samboeren din. Du vil miste litt rentefradrag og må betale litt mer i skatt (28% av det rentefradraget du setter over på samboeren din), det motsatte vil skje med samboeren. Han vil få en gode og kan trekke fra 28% av rentene på sin skatt. Altså, som du sier, du går i minus og han i pluss. Det skal gå opp i opp så sant en av dere ikke betaler toppskatt og kan komme under den pga rentefradraget. -H-
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #3 Skrevet 23. mars 2011 Sånn har jeg forstått det: Hvis dere f.eks. har betalt 50 000,- i renter på boliglånet i fjor så får dere igjen 14 000,- (28% av 50 000,-) av disse på skatten/betaler 14 000,- mindre i skatt. Du skal da betale 7000 mer i skatt enn du har gjort nå, og han skal betale 7000,- mindre. Dermed vil du få en baksmell på 6000,- og han får igjen 8000,- etter at det er fordelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå