AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #1 Skrevet 23. mars 2011 Jeg planlegger å flytte sammen med min kjæreste i dagene. Han tjener 10 ganger mer enn meg netto i måneden, men det virker som om han mener at jeg skal betale 50% av for eksempel mat når vi bor sammen. Han vil da sitte igjen med ekstremt mye mer penger enn meg hver måned. Han har råd til luksuriøse ferier, meget dyre gaver til sine barn, middager med venner etc. Jeg har INGEN mulighet til noe slikt. Jeg har lagt frem oversikt over min økonomi for ham , men han nekter å gjøre detsamme. Hva synes dere? Det skal sies at jeg ikke har store muligheter for å klare meg alene, siden jeg går mange tusen i minus i min nåværende situasjon med bolig, barnebidrag etc.
hufsa! Skrevet 23. mars 2011 #2 Skrevet 23. mars 2011 Heia,jeg syntes detta høres helt sykt ut,la vær i flytt,hehe.Nei,jeg kan ikke svare deg for her hos oss har vi pengene sammen,ingen ting som heter mitt og ditt.Mi er jo sammen og alle de jeg kjenner har pengene sammen, så for meg høres dette fryktlig smålig ut.
Gjest Skrevet 23. mars 2011 #3 Skrevet 23. mars 2011 Dette hørtes ikke særlig "rettferdig" ut. Nå er jeg ikke noe fan av sosialisme og "alle må gi sitt for at det skal bli likt" I DET HELE TATT. Tjener man mest, ja så tjener man mest... Men når man er i et kjæresteforhold, og skal bli samboere, så er jeg av den noe naive oppfatningen at man bør ha LYST til å betale mer om man tjener mer! Man vil jo at sin kjære skal ha det greit? Jeg hadde glatt betalt ALT om jeg tjente 10x mer enn min kjære.. Men folk er forskjellige. Tror dere trenger å ta dere en prat i allefall. Si det som det er. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #4 Skrevet 23. mars 2011 Jeg planlegger å flytte sammen med min kjæreste i dagene. Han tjener 10 ganger mer enn meg netto i måneden, men det virker som om han mener at jeg skal betale 50% av for eksempel mat når vi bor sammen. Han vil da sitte igjen med ekstremt mye mer penger enn meg hver måned. Han har råd til luksuriøse ferier, meget dyre gaver til sine barn, middager med venner etc. Jeg har INGEN mulighet til noe slikt. Jeg har lagt frem oversikt over min økonomi for ham , men han nekter å gjøre detsamme. Hva synes dere? Det skal sies at jeg ikke har store muligheter for å klare meg alene, siden jeg går mange tusen i minus i min nåværende situasjon med bolig, barnebidrag etc. Det kan da ikke være andre sitt ansvar at du ikke klarer deg i din situasjon nå. Du vil jo få halvvert dine boutgifter,mat,strøm om du flytter sammen med han. Skal jeg ha samboer,så får vi dele på faste utgifter. Noe annet er helt uakseptabelt
Gjesten Skrevet 23. mars 2011 #5 Skrevet 23. mars 2011 Jeg synes ikke egentlig det er naturlig at lønnene deres skal "jevnes ut". Han tjener mer enn deg, sånn er det. Bra for ham at han skaffet seg en jobb som gir god inntekt. Jeg synes selvfølgelig ikke at du skal ruineres på dette samboerskapet, men det er strengt tatt ikke hans ansvar at du har dårlig råd.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #6 Skrevet 23. mars 2011 Jeg tenker at enten får han tilby seg (blir galt om du spør) å betale mer enn halvparten, eller så får dere bo sånn at du har råd til å betale halvparten. 1
Gjest Mahareth Skrevet 23. mars 2011 #7 Skrevet 23. mars 2011 Jeg tenker at om dere skal dele 50/50 må det da bli med utgangspunkt i den svakestes økonomi. Om du har råd til boutgifter på 8.000 i måneden, men han vil bo et sted som kommer på 12.000 i måneden synes jeg han kan betale mellomlegget her. Vil han spise ute 4 kvelder i uka, og du har råd til 1 gang per mnd, så får han velge å betale om du skal være med. Det blir ikke riktig om du skal tape mer på å være samboer kontra å være alene, uansett hvordan den økonomiske situasjonen din er i dag. 1
Tullepia Skrevet 23. mars 2011 #8 Skrevet 23. mars 2011 Jeg planlegger å flytte sammen med min kjæreste i dagene. Han tjener 10 ganger mer enn meg netto i måneden, men det virker som om han mener at jeg skal betale 50% av for eksempel mat når vi bor sammen. Han vil da sitte igjen med ekstremt mye mer penger enn meg hver måned. Han har råd til luksuriøse ferier, meget dyre gaver til sine barn, middager med venner etc. Jeg har INGEN mulighet til noe slikt. Jeg har lagt frem oversikt over min økonomi for ham , men han nekter å gjøre detsamme. Hva synes dere? Det skal sies at jeg ikke har store muligheter for å klare meg alene, siden jeg går mange tusen i minus i min nåværende situasjon med bolig, barnebidrag etc. Hvis dere gifter dere i stedet for å bli samboere blir saken litt annerledes. Les Ekteskapslovens §38: Ektefellers felles ansvar for underhold av familien. Ektefellene har sammen ansvaret for de utgiftene og det arbeidet som kreves for det felles hushold og til dekning av andre felles behov, oppfostringen av barna og hver ektefelles særlige behov. Ektefellene bidrar ved tilskudd av penger, ved virksomhet i hjemmet eller på annen måte. En ektefelle kan i rimelig utstrekning kreve penger av den andre ektefellen til å dekke utgifter som nevnt i første ledd. Det er lett å havne i økonomisk uføre hvis samboerskapet skulle oppløses og man ikke har tenkt nøye gjennom hvordan økonomien skal fordeles. Dere får snakke mer sammen før du evt tar avgjørelsen om å flytte inn. Klarer dere ikke bli enige om økonomi på et så sentralt punkt er han kanskje ikke en mann verdt å satse på? 1
solsolsol Skrevet 23. mars 2011 #9 Skrevet 23. mars 2011 Jeg synes ikke egentlig det er naturlig at lønnene deres skal "jevnes ut". Han tjener mer enn deg, sånn er det. Bra for ham at han skaffet seg en jobb som gir god inntekt. Jeg synes selvfølgelig ikke at du skal ruineres på dette samboerskapet, men det er strengt tatt ikke hans ansvar at du har dårlig råd. Sånn tenker jeg også om man er kollektivsamboere. Om kjærester velger å flytte sammen er det en selvfølge at man deler på godene!
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #10 Skrevet 23. mars 2011 Siden du sier du allerede går flere tusen i minus i måneden, er det hovedgrunnen til at du vil flytte inn til ham? Altså, er det en måte for deg å unngå å gå i minus på? Jeg og min samboer gjennom ti år har vært alt fra sosialklienter, en har hatt jobb, begge har hatt jobb, begge har studert, en har studert, vi har vært innom det meste, og har aldri tjent likt. Vår innstilling er at "mitt er ditt", den som har hatt penger har betalt. Det har aldri vært aktuelt for oss å gjøre det på noen annen måte. Nå kjenner jeg jo ikke resten av historien deres, men ut ifra det lille du skriver ville ikke jeg flyttet sammen med ham. Om han kjenner din økonomiske situasjon, men likevel ikke er villig til å fire på dette med 50%, hvordan stiller det seg da om dere får andre problemer i forholdet etterhvert? Kanskje jeg har et lettere naivt synspunkt på dette med økonomi, men jeg mener at om den som tjener mer (og iallefall når det er snakk om 10 ganger mer) ikke er villig til å betale mer enn den som tjener mindre, så er ikke den som tjener mest glad nok i den som tjener minst. Kronglete forklart her, men likevel, du skjønner nok hva jeg mener. Var jeg deg, ville jeg heller sett på muligheten for å få gjeldsordning. Er en grunn til at denne ordningen finnes, og om du går flere tusen i minus i måneden ser jeg ingen grunn til at du ikke kvalifiserer for den. Skulle tro det ville være bedre enn å bo deg ihjel sammen med en kjæreste som ikke er villig til å bære et tyngre økonomisk ansvar enn deg.
Sunchild Skrevet 23. mars 2011 #11 Skrevet 23. mars 2011 Synes egentlig det vesentlige her er; 1. ville du flyttet sammen med ham dersom du var i stand til å bo alene? 2. tjener du på å flytte sammen med ham? Hvis svaret på begge spørsmålene er "ja", så synes jeg egentlig ikke at du har noe å klage på... Dersom valgt form for samliv (separat økonomi) er så viktig for deg at det er en dealbreaker, så er svaret på spørsmål 1. "nei", og du burde ikke flytte sammen med ham i det hele tatt, men fikse din egen økonomi først. 1
Glitnir Skrevet 24. mars 2011 #12 Skrevet 24. mars 2011 Synes ikke du kan forlange noe her. Dersom dere spiser for like mye, er det i utgangspunktet en selvfølge å betale 50/50. Det samme gjelder boligen - man betaler like mye, for det er like mye begges hjem. Dersom han for eksempel insisterer på finere bolig eller mer fancy mat - som du presiserer at du ikke har råd til/ønske om å prioritere - bør han betale mellomlegget. Mange ser det som naturlig at man deler på de pengene man har i et forhold, og betaler etter evne. Det er selvsagt greit og fint og hyggelig dersom begge er enige om det, er man ikke det så deler man selvsagt likt.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #13 Skrevet 24. mars 2011 Når man tar tall, og det faktum at man blir samboere fordi man elsker hverandre og vil ha en fremtid sammen. Hvor håpløst er ikke det da om f.eks den som flytter inn sitter med 200-300 kr i pluss mens samboeren har igjen 40.000 kr? Greit nok at den med mye penger har det for en grunn, men man kan da unne den man elsker LITT frihet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå