Gå til innhold

"kresen"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forundrer meg stadig over at mange bruker ordet "kresen" helt annerledes (nesten motsatt) av hva jeg selv gjør.

Jeg hører ofte: "Nei, jeg liker ikke hummer, jeg er så kresen."

I min verden vil en person som er kresen i matveien nettopp helst spise hummer, foie gras, og denslags "fin" mat. Jeg vil altså si at en som er kresen, spiser helst "fin" og eksklusiv mat, og er nøye på råvarene.

Mens andre virker til å bruke ordet på noen som helst vil spise folkelig, vanlig mat og IKKE er glad i å prøve ut nye ting.

Kanskje det er jeg som er rar og bruker ordet på en uvanlig måte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En som er kresen i matveien forbinder jeg med en som liker veldig lite. Men jeg ser at det er to måter å bruke ordet på. Man kan være kresen fordi det er mye man ikke liker, og man kan være kresen fordi man kun vil ha det beste.

• Liker 2
Skrevet

Kresen kan bety at man kun vil ha finere ting, men når man snakker om en som er kresen i matveien, vil jeg si at det menes en person som liker/spiser veldig lite, altså er veldig spesifikk på hva h*n vil ha, uten at det trenger å være "fint".

• Liker 2
Gjest Heloise
Skrevet (endret)

Kresen for meg betyr en som liker lite, eller få spesielle ting, i matveien og på andre måter. Det engelske ordet "picky" dekker det litt bedre på en måte, "pirkete"...

"Nei jeg spiser ikke paprika på pizzaen", "nei jeg liker ikke sjømat jeg", "jeg spiser ikke grønnsaker" etc. Kresen for meg er et negativt uttrykk, ofte om folk som ikke tør eller vil prøve noe utenfor komfortrammen.

"Kresen" som i en som liker dyre/fine matvarer blir vel heller "eksklusiv" i matveien, ikke "kresen".

Jeg er ikke noen av delene :fnise:

Endret av Heloise
Skrevet

Jeg tenker slik som Tabris og Gjesten, "kresen" betyr at man liker veldig lite. Men jeg ser at det kan brukes om de som bare vil ha fin mat, men da må det spesifiseres, tror jeg. Og jeg ville nok selv heller brukt et annet uttrykk, f.eks. "fin på det", "snobbete", "gourmet" etc., litt etter sammenhengen. Eller "han er kresen på matkvaliteten", men ikke kresen alene.

Når jeg tenker meg om så opplever jeg ofte at de som er kresne (enten de bruker det ordet selv eller jeg bare tenker det om dem) synes fin mat er litt skummel, på en måte. Ikke alle selvfølgelig, men noen er utrygge på ny og annerledes mat. Tror ofte det er det første jeg tenker på når jeg hører "kresen", selv om det bare er en av mange betydninger av ordet.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kresen går for meg også på at man liker lite og det er definitivt et negativt ladd ord. Folk som bare kan ha det som tradisjonelt oppfattes som eksklusiv mat faller godt innenfor denne definisjonen, men det er ikke noe krav om at den snevre matverdenen de lever i regnes som eksklusiv.

Endret av Windsor
AnonymBruker
Skrevet

TS her, takker for svar!

Tydelig at det er nesten mer vanlig i den andre betydningen, altså. Hvis dere er representative :)

For meg høres det så rart ut, f.eks. serverte jeg hjemmelaget tapenade som jeg var VELDIG fornøyd med ( :) ) til noen jeg ikke kjenner så godt - og da takket den ene nei, med begrunnelsen "Jeg er så kresen, jeg, skjønner du."

Jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle forstå den kommentaren... Var personen for nøye og fin på det til å spise min hjemmelagede kreasjon (altså en kritikk av maten), eller var det en innrømmelse at man er litt traust i matveien og ikke liker å prøve nye ting....

Skrevet

Aha, jeg skjønner godt at du ble litt forvirret av den, ja. Jeg ville nok tolket det som at h*n var traust i matveien, det eneste som ville fått meg til å lure på om det var en snobbeting var visst personen kom med en masse andre fin-på-det/snobbekommentarer i løpet av kvelden?

Du lager tapenade selv altså? Kult. :happy:

Skrevet

kresen heter Vennu på Hamar, han er så kresen; Han er så Vennu

• Liker 1
Skrevet

Eg tykkjer ordet kan brukas på begge måtar. Både som "likar lite" og som "eksklusiv smak". Ser for øvrig for meg at det siste er det mest riktige.

Gjest Spinell
Skrevet

Kresen betyr jo begge deler, også i følge ordbøkene, og som regel er det jo ikke noe problem. Når man er kresen, enten det gjelder kulturopplevelser eller mat, så liker man jo bare det en synes er "bra nok for en selv".

Men brukt på den måten din gjest gjorde det, så kan det absolutt tolkes på ulike måter! (Jeg er så kresen at jeg ikke spiser din hjemmelagede mat :eeeh: )

I mine ører blir det litt rart å si at en ikke spiser eksklusive ting fordi en er kresen, men det er nok "lov".

Jeg slår et slag for vænnu (som Wonders er inne på)! Det brukes kun om mat/drikke, og skiller ikke mellom eksklusivt eller simpelt. Det åpner derfor ikke for leie misforståelser.

Den som er vænnu liker nesten ingen ting, og er i verste fall av typen "liker ikke fordi jeg ikke har smakt det før", eller "liker bare typisk norsk mat og i alle fall ingen ting som ble vanlig i bruk etter 1980".

Skrevet

Jeg tenker at kresen er at du ikke liker så mye.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er kresen når det gjelder vin. Dvs. at det er svært mye jeg ikke liker, og at jeg ikke liker billig skvip.

Med andre ord: begge betydninger av ordet.

Hadde noen sagt om min hjemmelagde mat at de var for kresen til å spise den hadde jeg jaggu spurt hva de mente!

Gjest Månestøv
Skrevet

Jeg bruker kresen i folk som liker lite/bare enkelte ting. Enten det er i mat/mannfolk/klær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...