Gå til innhold

Opp i vekt av jogging?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å jogge på tredemølle i begynnelsen av februar og har siden det gått opp ca 2-3 kg. Man legger vel ikke på seg så mye muskler ved jogging? Har trent veldig lite styrke, så det kan ikke være på grunn av det heller. Har ikke gjort noen store endringer i kostholdet, spiser normalt sunt. Vet at 2 kg ikke er mye, men synest det er rart siden jeg trodde at man heller mister muskelmasse ved å jogge/løpe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man går opp i vekt om man spiser flere kcal enn man bruker. Og man trenger å ligge i overskudd av kcal forå bygge muskler.

Så, du må nok se på kostholdet ditt :)

Skrevet

Man går opp i vekt om man spiser flere kcal enn man bruker.

Eventuelt kan man plutselig begynne å holde på mer vannvekt enn før, hvis man f.eks. øker aktivitetsnivået eller gjør riktige/gale endringer i hva man spiser.

Skrevet

Husk også at vekten varierer innenfor menstruasjonssyklusen hvis du er kvinne.

Et godt tips er derfor å heller se på klærne/målene dine og å kjenne på formen din enn å stadig titte på vekta.

Skrevet

Hvor ofte jogger du da, og hvor lenge? Kondisjonstrening som jogging er super trening hvis du vil gå ned i vekt. Kanskje du ikke har jogget nok, eller overkompensert ved å spise mer? Uansett bygger du jo litt muskelmasse, i beina for eksempel.

Skrevet

SIKKER på at du ikke har endret kostholdet? Jeg har veldig lett for å bli ekstra sulten/fysen når jeg trener mye, så jeg prøver å være påpasselig der.

Gjest made4u
Skrevet

Jeg for min del ser alvorlig talt ikke noen problem er, snarere tvert imot er det positivt at du har startet å jogge da dette vil være med på å forbedre din yteevne og gi deg mer energi på generelt grunnlag.

Nå kjenner jeg ikke ditt utgangspunkt, men om noen reiser seg fra sofaen og et liv i passivitet (intet er mer nedbrytende enn det) og så begynner å trene kondisjonstrening (f.eks. jogging som deg), da får dem mer muskler og blir sterkere.

Jo da, jeg vet at utholdenhetstrening ikke er styrketrening, men sammenlignet med passivitet i sofakroken så bidrar det definnetivt til muskeloppbygging. Og som kjent er muskelvev tyngre enn fettvev, en oppgang i så måte trenger ikke å bety at man legger på seg, men snarere tvert imot at kroppen er på vei mot en bedre kroppssammensetning/fettprosent.

Akkurat det er ikke ille, snarere tvert imot. Så kanskje er disse to ekstra kiloene ingen krise i det hele tatt.

Ser man mot joggere, så er dem også ofte slankere enn mennesker generelt. La meg si det slik, man legger ikke på seg av å gå fra passivitet til å jogge, snarere heller hjelper det enn andre veien med å bidra til vektnedgang.

Dog har du ikke gitt deg selv mye tid, nesten som om du fremstiller det som negativt med en eneste gang. Ikke tenk slik, men se positivt på din forandring og se hvordan kroppen svarer på sikt. I starten, når man plutselig starter med noe, ja da gjennomgår kroppen store forandringer i løpet av kort tid. Det er alltid i starten man har de største forandringene og aller mest effekt og helsegevinst av treningen. For noen som har trent ett eller annet i mange år går derimot fremgangen seint, og forandringene skjer i like liten grad. Bare vent å se selv, så skal du se hvor mye du vil få igjen for at du velger jogging fremfor aktivitet.

Så bare fortsett på det sporet du er, det er kjempebra.

---

Når det er sagt så er det naturlig med svingninger, to kilo i så måte er ikke mye og kan ha sine helt naturlige grunner som ikke er ille.

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men på flere stadier i livet gjennomgår kroppen på kort tid store forandringer. Spesielt når man er ung, og gjerne i overgangsalderen også, forandringer kan også skje utenom dette og som sagt så kan mye påvirke her (mensturasjon er nevnt og mye annet kunne også vært nevnt).

Så det er ikke sikkert din oppgang er i forbindelse med at du er startet å jogge i det hele tatt. Dessuten kan du ha justert ditt kosthold noe, det skjer mange i forskjellige sammenhenger og gjerne dersom de opplever en forandring i hverdagen. For mange kan dette være at dem får jobb, eller mister jobben, blir single eller finner seg en kjæreste. Andre igjen blir deprimert, eller er på vei ut av en depresjon, alt dette kan påvirke vekten både for oppgang eller nedgang.

Men trenger ikke å være det heller, da badevekten ofte lyver for oss, den viser jo bare ett tall. Bl.a. er det slik, at ett molekyl glykogen binder til seg to molekyler vann, som kjent veier jo vann en del, og kroppen din kan ha bindet til seg vann der. Dog har dette ingenting med hvor mye eller lite fett man har på kroppen, det er bare vann som kroppen midlertidig har bundet til seg. I tillegg kan kroppen i større eller mindre grad holde på vann av andre årsaker, bl.a. har jo salt en evne til å binde til seg vann, og dette kan bidra til å forklare vektsvingninger også, uten at man er mer eller mindre overvektig av den grunn da det jo som kjent er målt i fett. En annen ting som bidrar til forskjeller, er at man kan ha mer eller mindre masse i tarmsystemet og magesekken ved forskjellige veiinger. I sum medfører alt dette, at man ikke alltid skal se seg blind på tallet badevekten viser, da badevekten slettes ikke alltid forteller sannheten om tingenes tilstand.

Derfor, gi det hele tid, så kan du heller vurdere korrigeringer om noen måneder (om tre mnd f.eks., såpass tid bør du gi kroppen din).

fortsett med treningen du, og tenke positivt rundt det, for jeg skal love deg at du har gjort en god og positiv endring.

Skrevet

Trådstarter: Takk for seriøse svar :) Har ikke merket noe på klærne, heldigvis. Det er mulig at det er bare vannvekt som dere sier eller at det har noe med menstruasjonssyklusen å gjøre. Jogger intervaller på tredemølle i 60 min 3-4 ganger i uka. Før jeg begynte med dette har jeg ikke trent siden i fjord sommer. Jeg tror ikke jeg har spist noe mer etter jeg begynte å trene enn før, kanskje heller motsatt. Spiser iallefall sunnere enn før. Rimelig sikker på at jeg ikke ligger over 1500 kcal, uten at jeg har telt. Grunnen til at jeg reagerte på vekten, var fordi jeg ikke har hatt en så "høy" vekt siden jeg var 15-16. Er nå 23. Må tilføye at jeg veier meg sjelden, en gang i mnd ca. Jeg får prøve å gi kroppen litt tid til å venne seg til forandringen å se hva som skjer før jeg eventuelt begynner å gjøre noe mer med kostholdet :)

Skrevet

Trådstarter: Takk for seriøse svar :) Har ikke merket noe på klærne, heldigvis. Det er mulig at det er bare vannvekt som dere sier eller at det har noe med menstruasjonssyklusen å gjøre. Jogger intervaller på tredemølle i 60 min 3-4 ganger i uka. Før jeg begynte med dette har jeg ikke trent siden i fjord sommer. Jeg tror ikke jeg har spist noe mer etter jeg begynte å trene enn før, kanskje heller motsatt. Spiser iallefall sunnere enn før. Rimelig sikker på at jeg ikke ligger over 1500 kcal, uten at jeg har telt. Grunnen til at jeg reagerte på vekten, var fordi jeg ikke har hatt en så "høy" vekt siden jeg var 15-16. Er nå 23. Må tilføye at jeg veier meg sjelden, en gang i mnd ca. Jeg får prøve å gi kroppen litt tid til å venne seg til forandringen å se hva som skjer før jeg eventuelt begynner å gjøre noe mer med kostholdet :)

Vet ikke om det å sammenligne dagens vekt med det du veide da du var 15-16 :) mye har nok skjedd med kroppen din siden den gang,litt alders/kvinnetillegg må du nesten regne med. Kjenn heller på kroppen din og klærne.

Skrevet

Det er jeg klar over, jeg har ikke gått opp 2-3 kg på 8 år, men bare på noen få måneder :)

Gjest *Maja*
Skrevet

Jeg gikk også opp i vekt i starten da jeg begynte å jogge...var slank med litt fettprosent, men hadde ikke særlig mye muskelmasse...musklene kom raskt ved jogging og et balansert kosthold med proteiner og karbs...så gikk jeg ned igjen da fettprosenten ble redusert...

Skrevet

Jeg er også slank med litt fettprosent, og lite muskelmasse..har også veldig liten/smal beinbygning..så det kan jo være at det er muskler ja, selv om jeg trodde det kom til å ta lenger tid..har bare trent i snart 2 mnd :)

Gjest *Maja*
Skrevet

Jeg er også slank med litt fettprosent, og lite muskelmasse..har også veldig liten/smal beinbygning..så det kan jo være at det er muskler ja, selv om jeg trodde det kom til å ta lenger tid..har bare trent i snart 2 mnd :)

Samme som meg...smal beinbygning. Kroppen bruker ikke så lang tid å brenne fettet og bygge litt muskler når en har et godt utgangspunkt. Mange merker mye vektnedgang om en trenger å gå mye ned i vekt....masse av de første kiloene er vann. For oss som er slank som bare skal stramme opp og gå ned litt i fettprosent, så vil resultatene komme temmelig raskt. For meg tok det bare en mnd med bra kosthold og trening før den lille "pundusen" var borte. Selv om jeg gikk opp i vekt så gikk målene min ned...gikk fra 52 til 56 kilo på en mnd, men magen var flat som en pannekake. Har stabilisert meg på 54 nå og er veldig fornøyd :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...