Gjest gjest Skrevet 23. mars 2011 #1 Skrevet 23. mars 2011 Hei Læreren til min 6 klassing har ikke tid til å rette leksene til elevene. Hverken hun eller jeg vet om hun gjør leksene på den rette måten. Hun sier selv at det er demotiverende å gjøre lekser når hun aldri får noe ros for arbeidet sitt, og jeg synes det er vanskelig å følge skikkelig opp når jeg ikke aner om hennes måte å gjøre det på er ok. Har tatt det opp med lærer, og han sier at han forstår problemet, men at han ikke har tid til å rette dem. Hun sitter ofte over to timer med leksene, noen ganger mer (og noen ganger mindre, selvsagt), og da er det trist at hun ikke får noen tilbakemeldign. Det vil si, læreren sier til meg at han gir elevene muntlig tilbakemelding på arbeidet, og mener at det er nok. Hvordan er det på deres skole? Blir leksene rettet? Vi har foreldresamtelae to ganger i året, en halv time hver gang, og får jo tilbakemeldinger her, men det mener jeg er alt for lite! De snakker så varmt om hjem-skole-samarbeidet, men av og til synes jeg at det samarbeidet går ut på om vi foreldre kan bake en kake av og til.... Ville dere gått videre med dette? Og i så fall, på hvilken måte? Læreren sier at han selvsagt vil ringe foreldre dersom noe er "galt", at eleven ikke gjør det h*n skal etc. Men en kommentar på leksene hadde jo vært veldig greit.
Gjest gjest Skrevet 23. mars 2011 #2 Skrevet 23. mars 2011 Det høres rart ut! Blir ingenting rettet? Verken mattelekser, stiler, engelslekser eller annet? Har det alltid vært slik, eller har dere ny lærer? Min datter går bare i 2. klasse, men der blir alle leksene rettet. Jeg synes det er helt uakseptablet at de ikke får kommentarer på så mye lekser, da må det jo føles meningsløst for barna. Det ville jeg gått videre med, men er ikke helt sikker på hvordan. Kanskje startet med en prat med klassekontakten for å høre om flere oppfatter det som et problem? I siste instans må man vel prate med rektor? 1
Pauline Skrevet 23. mars 2011 #3 Skrevet 23. mars 2011 Systemkritikk skal rettes til skolens ledelse. Dette er systemkritikk, siden jeg forstår at lekser aldri blir rettet. Det at læreren ikke har tid, er ingen akseptabel grunn. H-n må eventuelt begrunne det pedagogisk. Elevene har krav på vurdering, både undervegs og som sluttvurdering. Henvend deg til rektor, gjerne i form av mail. Be om å få en forklaring på denne praksisen og en pedagogisk begrunnelse. 2
Kråkesaks Skrevet 23. mars 2011 #4 Skrevet 23. mars 2011 I all verden! Lekseretting er da en viktig del av lærerens jobb. Dersom dette stemmer må du snakke med rektor for denne læreren gjør tydeligvis ikke jobben sin. 2
Gjest Mauna Lee Skrevet 23. mars 2011 #5 Skrevet 23. mars 2011 Jeg er helt enig i at litt større hjemmeoppgaver(stiler, prosjektarbeid osv.) og prøver skal rettes, men dere må vel skjønne det at å rette 20 mattelekser, 20 norsklekser, 20 naturfaglekser, 20 engelsklekser på en uke går utover tid til undervisningsplanlegging og retting av andre ting? Å bruke noen minutter i starten av timen å gjennomgå leksene felles er kanskje nok? + å sjekke at leksene har blitt gjort. Så kan det vel heller være opp til den enkelte elev å rekke opp hånden å spørre om det er noe mer han/hun lurer på. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #6 Skrevet 23. mars 2011 Jeg er selv student på en høgskole, og jeg kjenner meg igjen i problematikken. Når vi leverer oppgaver og slikt får vi kun tilbakemeldinger om bestått/ikke bestått. Vi får aldri vite hva som er bra/dårlig utover dette, og hvor vi ligger på karakterskalaen aner vi ikke før vi får svar på eksamen. Poenget mitt er vel at det er utrolig demotiverende å aldri få tilbakemeldinger på arbeidet sitt. Selv om noe er "godt nok" så er det alltid et forbedringspotensiale. Dersom det er "perfekt" så burde man i hvert fall få en tilbakemelding. Jeg vil påstå at det er tilbakemeldingene man lærer av. Hvis læreren ikke prioriterer dette så forsvinner mye god læring. Dessuten er mestringsfølelse utrolig viktig for motivasjon! (Tilbakemeldinger er ikke det samme som karakterer. Kararkterer i seg selv sier ingen ting om hva som er bra og hvordan du kan forbedre deg.) 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #7 Skrevet 23. mars 2011 Jeg er helt enig i at litt større hjemmeoppgaver(stiler, prosjektarbeid osv.) og prøver skal rettes, men dere må vel skjønne det at å rette 20 mattelekser, 20 norsklekser, 20 naturfaglekser, 20 engelsklekser på en uke går utover tid til undervisningsplanlegging og retting av andre ting? Å bruke noen minutter i starten av timen å gjennomgå leksene felles er kanskje nok? + å sjekke at leksene har blitt gjort. Så kan det vel heller være opp til den enkelte elev å rekke opp hånden å spørre om det er noe mer han/hun lurer på. Nei, det er læreren sin jobb å gjøre det. Den gamle skolen til datteren min var helt lik. Jeg bestemte meg for å heller betale for at hun skulle få gå på den internajsonale skolen i stavanger. Der var det en helt annen verden.. 1
Gjest Mauna Lee Skrevet 23. mars 2011 #8 Skrevet 23. mars 2011 Nei, det er læreren sin jobb å gjøre det. Den gamle skolen til datteren min var helt lik. Jeg bestemte meg for å heller betale for at hun skulle få gå på den internajsonale skolen i stavanger. Der var det en helt annen verden.. Mye mulig det er færre fag og bedre tid på hver lærer + bedre lønn også... 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #9 Skrevet 23. mars 2011 Jeg kan ikke huske at læreren rettet alle lekser da jeg gikk på skolen. Det høres litt merkelig ut å forvente det. Er enig i at større oppgaver og innleveringer selvsagt må rettes, men ikke alle daglige lekser. Tenk over hvor mange elever hver lærer har og hvor mange lekser som da må rettes. Det er mer naturlig at man iblant ber barna levere inn bøkene sine og så går læreren over ting som er gjort over en lengre periode.
Tussilago_2 Skrevet 23. mars 2011 #10 Skrevet 23. mars 2011 når jeg gikk på skolen (grunnskolen+videregående) ble alle lekser rettet og gjerne med kommentarer... Trodde dette var inkludert i jobben deres. Ville blitt overasket om dette ikke gjaldt min barn også. Når man kommer på universitet/ høgskolenivå er det nok mer vanlig med bare karakter eller bestått / ikke bestått...
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #11 Skrevet 23. mars 2011 når jeg gikk på skolen (grunnskolen+videregående) ble alle lekser rettet og gjerne med kommentarer... Trodde dette var inkludert i jobben deres. Ville blitt overasket om dette ikke gjaldt min barn også. Når man kommer på universitet/ høgskolenivå er det nok mer vanlig med bare karakter eller bestått / ikke bestått... Leverte dere altså inn alle bøker dere hadde hatt lekse i hver eneste dag? Høres tungvint ut, og hvordan fikk dere gjort lekser til neste dag? Innleveringer er en ting, men hverdagens lekser trenger da ikke rettes hele tida?
Gjest Line Skrevet 23. mars 2011 #12 Skrevet 23. mars 2011 Hei Læreren til min 6 klassing har ikke tid til å rette leksene til elevene. Hverken hun eller jeg vet om hun gjør leksene på den rette måten. Hun sier selv at det er demotiverende å gjøre lekser når hun aldri får noe ros for arbeidet sitt, og jeg synes det er vanskelig å følge skikkelig opp når jeg ikke aner om hennes måte å gjøre det på er ok. Har tatt det opp med lærer, og han sier at han forstår problemet, men at han ikke har tid til å rette dem. Hun sitter ofte over to timer med leksene, noen ganger mer (og noen ganger mindre, selvsagt), og da er det trist at hun ikke får noen tilbakemeldign. Det vil si, læreren sier til meg at han gir elevene muntlig tilbakemelding på arbeidet, og mener at det er nok. Hvordan er det på deres skole? Blir leksene rettet? Vi har foreldresamtelae to ganger i året, en halv time hver gang, og får jo tilbakemeldinger her, men det mener jeg er alt for lite! De snakker så varmt om hjem-skole-samarbeidet, men av og til synes jeg at det samarbeidet går ut på om vi foreldre kan bake en kake av og til.... Ville dere gått videre med dette? Og i så fall, på hvilken måte? Læreren sier at han selvsagt vil ringe foreldre dersom noe er "galt", at eleven ikke gjør det h*n skal etc. Men en kommentar på leksene hadde jo vært veldig greit.
Gjesten Skrevet 23. mars 2011 #13 Skrevet 23. mars 2011 Du sier de får muntlig tilbakemeldig, det må da holde. Du kan ikke forvente at en lærer med ca. 30 elver i hver klasse skal gi skriftlig tilbakemelding på alles lekser hver dag. Skjønner du hva du ber om? En lærer har gjerne tre klasser i et fag, altså 90 elever som alle får lekser. 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #14 Skrevet 23. mars 2011 Min mor arbeider i barneskolen, og hun retter alle lekser i større eller mindre grad. Dvs. at hun i enkelte tilfeller (f.eks. der de øver på å skrive pent) ser over og setter en krusedull (som betyr at hun har sett over det), og retter evt. større feil o.l. Hun sitter i perioder en time eller to på kvelden, og jobber mer enn det hun "egentlig" skal jobbe i følge stillingsprosenten. Likevel er det sånn det må bli om hun skal få gjort jobben sin. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #15 Skrevet 23. mars 2011 Vi har foreldresamtelae to ganger i året, en halv time hver gang, og får jo tilbakemeldinger her, men det mener jeg er alt for lite! De snakker så varmt om hjem-skole-samarbeidet, men av og til synes jeg at det samarbeidet går ut på om vi foreldre kan bake en kake av og til.... Ville dere gått videre med dette? Og i så fall, på hvilken måte? Læreren sier at han selvsagt vil ringe foreldre dersom noe er "galt", at eleven ikke gjør det h*n skal etc. Men en kommentar på leksene hadde jo vært veldig greit. Vil du ha et bedre samarbeid med læreren og vite mer om fremgangen med din elev, så er det ikke noe i veien for å ta en telefon til læreren og enten prate litt da, eller avtale et møte eller avtale at læreren sender deg en mail og skiver litt. Jeg er sikker på at alle lærere gjerne vil ta seg tid til dette, og vil synes at det er hyggelig at foreldre tar kontakt og engasjerer seg. Når en lærer har 3-4 klasser og 50-60 elever er det nemlig ikke så lett å vite hvilke av foreldrene som vil ha tilbakemeldinger og hvilke foreldre som ikke bryr seg. Det går også med en god del tid til å evt ta kontakt med alle disse foreldrene, tid som igjen kunne vært brukt til planlegging av undervisning og retting av prøver. 1
Porcelain Skrevet 23. mars 2011 #16 Skrevet 23. mars 2011 Seriøst, mener dere at læreren skal rette alt elevene gjør? Jeg er i praksis nå, og da sjekker jeg leksene. Dvs at elevene viser meg at de har gjort det, jeg leser kjapt over og ser at de har svart nokså riktig/fått med det viktige. Da kommenterer jeg også "Her har du bare nevnt en bedrift, hvis du ser på det vi gikk gjennom forrige time så ser du at vi snakka om mange flere bedrifter da" "Flott, her er det viktigste med" "Hva var det som var vanskelig å forstå her?" (med påfølgende forklaring til det eleven ikke har forstått). Dette foregår kun muntlig, og jeg bruker ca 10 min på 27 elever - dvs at det går ganske kjapt - men jeg gir altså en muntlig tilbakemelding til alle elevene, og danner meg et inntrykk av hva som evt er vanskelig å forstå og som jeg må bruke mer tid på i felles klasse.
Explosive Skrevet 23. mars 2011 #17 Skrevet 23. mars 2011 Det gjorde min lærer gjennom 7 år og! Det gikk i perioder, noen ganger var han nøye med å sjekke og rette, andre ganger sjekka han ikke en gang at leksene var gjort!! Det er ikke rart jeg kom ut med så gode karakterer, mtp. hvor lite jeg egntlig gjorde.
Henriette123 Skrevet 23. mars 2011 #18 Skrevet 23. mars 2011 Hei hei Foreldre har forskjellige ønsker og behov for oppfølging og lærere har ulike måter og jobbe på og ulike prioriteringer av arbeidet sitt. Selv jobber jeg på en barneskole og vet at lærere har fryktelig mye å gjøre! Planlegge og tilrettelegge undervisning som skal passe for alle elevene, følge opp hver enkelt elev, finne tid til planlegging og samtaler med elever som har behov for ekstra oppfølging osv osv. I tillegg til disse oppgavene kommer alt papirarbeidet. Planer, møtereferater, rapporter, teamarbeid +++. Personlig syns jeg mye av den tradisjonelle lærerjobben drukner i byråkrati og ekstraoppgaver. Desverre har det blitt slik at jobben består av så mye forskjellig at noe må vike. Mitt eget valg i den sammenheng er å jobbe mye gratis og bruke mye ekstra tid slik at ikke elevene skal få undervisning og oppfølging som er av dårligere kvalitet fordi jeg har mye og gjøre. Men jeg skjønner også veldig godt de som velger å holde seg til jobben, arbeidstidene og som kun gjør det de får betalt for. Jeg prioriterer ikke å rette alle lekser med skriftlig kommentar hver gang. Noen ganger tar vi leksene muntlig i klassen, andre ganger muntlig sammen med hver enkelt elev. Prøver, prosjekter o.l. syns jeg skal rettes med skriftlige tilbakemeldinger. Ønsker du mer oppfølging enn det læreren gir foreslår jeg som de andre at du snakker med han direkte eller tar kontakt med ledelsen. De aller fleste lærere (etter min erfaring) er glade for tilbakemeldinger *Henriette* 1
Gjest Annette Skrevet 23. mars 2011 #19 Skrevet 23. mars 2011 Hvis du tar alle avspaseringsdagene/timene til lærerne, og legger dem på alle skoledagene, så skal lærerne jobbe ganske så lange dager. En venninne av meg er lærer, hun forsket for seg selv på dette, hun er en æreskjær type som gjør arbeidet sitt meget grundig - nå er hun selvfølgelig en rutinert lærer som gjør at det meste glir lett og rutinert - men uansett. Hun fant ut at til tross for hvor grundig hun jobbet, så brukte hun aldri så lang tid at det kunne oppveie for den avspaseringen lærerne har. Sånn er læreryrket, lange dager når det er skole, lange friperioder i ferier og høytider - dette har de valgt selv, og jeg synes de skal rette lekser ja:) 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #20 Skrevet 23. mars 2011 Nå er jeg blant dem som ikke helt ser verdien av lekser i utgangspunktet. (Det fører blandt annet til større forskjeller mellom elevene. Jeg mener at man bør se på hva man ønsker å oppnå med lekser, og om lekser er det beste middelet for å nå dette målet.) Men hvis læreren ikke en gang tar seg tid til å se over leksene så blir det fort meningsløst. Om du går på barneskolen eller på høgskole/universitet så er tilbakemeldinger fra lærerne utrolig viktig for den videre læringen. (Selv om studenter naturligvis har et mye større selvstendig ansvar enn en barneskoleelev.) At læreren ikke har tid til å se over leksene fordi h*n har for mange elever i klassen synes jeg er et uholdbart argument. Hvis man ønsker mer kvalitet i skolen så får man prioritere deretter! (Hvordan skal man kunne få til en forbedring i arbeidsvilkårene for både lærer og elev om ingen sier i fra?)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå