Ma03 Skrevet 23. mars 2011 #1 Skrevet 23. mars 2011 Jeg har i over en måned trent spinning 3 ganger i uka og i tilegg vært på langrennstur på helg, jobber i barnehage og går til jobb ett par dager i uken. Før jul veide jegg 65 kg, ble utsatt for en ulykke og la på meg 2 kg, nå etter at jeg har økt trening og kuttet maten så har den økt opp til 68 kg. Jeg er 173 cm. Spiser sunt og variert, grove kornprodukter, grønnsaker og masse frukt (kanskje litt for mye), 4 - 5 måltider pr. dag. Ca 1500 kcal, litt mer på helg. Blir veldig fortvilt når vekta da bare går opp? Har tidligere veid 77 kg, men disse siste 5 kg ned til 60 kg sitter hardt.. Noen gode råd eller noen som vil dele sine erfaringer?
Gjest aeikina Skrevet 23. mars 2011 #2 Skrevet 23. mars 2011 Samme skjer med meg, jeg er 174 og ca 64-65 kg. Veide 82 for 2 år tilbake, gikk ned 22 Kg på ett år og gikk opp 6 igjen. Det er jo vanlig, fordi man spiser mer normalt igjen etter en slanke-periode. Men jeg sliter selv nå helt siden sommer med disse 6 Kg som har kommet på. Løper som en gal rundt 26-27 km i uka pluss styrke og jeg spiser sunt med litt utskeielser i helgene. Men fortsatt har jeg bare gått opp.. Døds iriterende. Hvertfall når man har gjort en jævla god jobb med -22 kg . så får å få tilbake full kontroll har jeg hvertfall nå valgt å spise mindre igjen, trene mer styrke, kutte de største karbohydrat-bombene og ikke minst jeg prøver nå ut "periodisk-faste" for å få kontroll over måltider og mengden av mat. Er på dag 4 og sulter i faste-perioden men blir fort mett og har masse energi. Les litt om periodisk-faste, det gir deg kontroll!
Gjest made4u Skrevet 23. mars 2011 #3 Skrevet 23. mars 2011 Øker man treningsmengden så vil ofte kroppen få en gunstigere samensetning av muskelvev kontra fettvev, også kjent som fettprosent. I slike tilfeller kan vekten gå opp noe uten at livvidden blir større av den grunn. Mange idrettsutøvere veier f.eks. overraskende mye sammenlignet med mennesker man finner tilsvarende store, dette er fordi dem i mye større grad har en sammensetning der de har masse fettfri masse (hovedsaklig muskelvev i fokus) med desto mindre fettvev - mens de som ikke er like aktive men like store har en del mindre muskelvev og desto mer fettvev. Nå er det slik at muskelvev veier mer enn fettvev, og i forbindelse med øking i treningsmengde kan man risikere å gå opp i vekt selv om man skulle tape litt fettvev også. Så man kan si man kan gå litt opp i vekt mens man slanker seg noe. Jeg sier ikke at dette er en årsak for din del, dog kan det være det. Uansett kan du gi kroppen din noe mer tid før du eventuelt foretar ytterligere justeringer, da får du du sett hvordan kroppen din vil tilpasse seg litt mer på sikt. I forbindelse med forandringer i livsstilen kan det være at kroppen oppfører seg litt annerledes enn forventet med tanke på hva badevekten viser, spesielt om man øker treningsmengden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå