adieu Skrevet 23. mars 2011 #1 Skrevet 23. mars 2011 (endret) Hei hei! Etter å ha studert på universitet nå etter vgs, har jeg funnet ut at det ikke er noe for meg og vil gå over til sykepleierstudiene fra høsten av. Jeg har noen spørsmål ang dette, som jeg håper noen kan svare på. Noen søk på google svarte til mye av det jeg lurte på, men har fremdeles et par igjen. 1. som jeg har forstått tar det 3 år å få bachelor i sykepleie, der mye av denne tiden er praksis. Er dette betalt praksis i studiene, som minner om f.eks elektriker-utdanningen? 2. må man ha 1 eller 2 år praksis i tilegg til praksisen i bachelor-studieløpet etter at man er ferdig med de 3 bachelor-årene før man blir autorisert sykepleier? 3. En typisk dag/uke for sykepleierstudenter i teori-perioden og i praksis-perioden? 4. Blir man utplassert i praksis eller får man bestemme selv? 5. Hvordan er samholdet blant sykepleierstudenter? Er det tett samarbeid med hverandre? Som en sosial person var dette veldig negativt med tanke på universitetet, der man kun var på skolen 1-2 ganger i uka i kjempestore klasser! 6. Er det tilfeldigvis noen operasjonssykepleiere her, eller noen som studerer dette? Jeg er veldig interessert i dette yrket og hadde vært morsomt å høre noe fra noen som studerer/jobber med det. Håper på svar :-) Endret 23. mars 2011 av adieu
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #2 Skrevet 23. mars 2011 Hei hei! Etter å ha studert på universitet nå etter vgs, har jeg funnet ut at det ikke er noe for meg og vil gå over til sykepleierstudiene fra høsten av. Jeg har noen spørsmål ang dette, som jeg håper noen kan svare på. Noen søk på google svarte til mye av det jeg lurte på, men har fremdeles et par igjen. 1. som jeg har forstått tar det 3 år å få bachelor i sykepleie, der mye av denne tiden er praksis. Er dette betalt praksis i studiene, som minner om f.eks elektriker-utdanningen? Nei, ikke betalt. Det er vanlig med 4 dager i uken på praksisstedet og en gang i uken på skolen eller hjemmeoppgaver. 2. må man ha 1 eller 2 år praksis i tilegg til praksisen i bachelor-studieløpet etter at man er ferdig med de 3 bachelor-årene før man blir autorisert sykepleier? Nei, du får autorisasjon når du er ferdig og alt er bestått. 3. En typisk dag/uke for sykepleierstudenter i teori-perioden og i praksis-perioden? Vi har mest vanlig forelsning, men også litt gruppearbeid (spes. i første år). Gruppearbeidet var det mest av under praksis i først året da vi også skulle skrive et prosjekt sammen. I praksis så følger man en sykepleier, når man har blitt kjent med stedet og pasientene så kan man gå litt alene, alt etter som hva som skal gjøres. Det er litt vanskelig å si hva som er typisk da det er veldig forskjellige praksisperioder. I alt 5 er vel normalt. På 8 uker hver. 4. Blir man utplassert i praksis eller får man bestemme selv? Vi kunne komme med ønsker, men de ble ikke alltid sett så nøye på. 5. Hvordan er samholdet blant sykepleierstudenter? Er det tett samarbeid med hverandre? Som en sosial person var dette veldig negativt med tanke på universitetet, der man kun var på skolen 1-2 ganger i uka i kjempestore klasser! Det er en del frammøtepliktig og en del gruppearbeid. Hvordan samholdet er kommer mye ann på studentene selv. Ofte så er det store klasser (150 stk), så de deles da gjerne opp i fire (hos oss ihvertfall). Noe undervisning sammen og noe hver for seg. 6. Er det tilfeldigvis noen operasjonssykepleiere her, eller noen som studerer dette? Jeg er veldig interessert i dette yrket og hadde vært morsomt å høre noe fra noen som studerer/jobber med det. Jeg har også lyst til å bli operasjonssykepleier, men er bare student enda, på grunnutdanningen, så jeg kan ikke hjelpe deg med det dessverre. Håper på svar :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå