Gå til innhold

Ingeniør vs. Økonomi vs. ?

Gjest Zorlee

Anbefalte innlegg

Gjest Zorlee

Heisann!

Første post! Ser ut som et flott forum! =)

Søknadsfrist til studier begynner å nærme seg, og jeg vet ikke helt hva jeg skal finne på.

Jeg gikk ut videregående (musikklinje) for tre år siden, og har gått folkehøyskole og jobbet som voluntør i Japan etter denne tid.

Nå er jeg klar for å starte studier, men trenger litt hjelp angående studievalg.

Jeg vurderer enten en ingeniørutdanning (aner ikke spesialisering) eller siviløkonomistudiet ved NHH.

Etter å ha jobbet med Japansk i to år snakker og leser jeg språket relativt flytende og kunne derfor tenke meg å jobbe internasjonalt en gang i fremtiden. (Har planer om å lære kinesisk mandarin i tillegg).

Hvilke studier tror dere ville åpne opp muligheter for å jobbe internasjonalt, samtidig som en har gode muligheter for jobb i Norge i tillegg? Er det smartest å satse teknisk via ingeniørutdanning, eller jobbe mer med økonomi og administrasjon? Evt. Internasjonal Markedsføring v/ BI?

Personlig har jeg aldri hatt problem med matte, men er ikke veldig glad i faget. Jeg synes det er kjekt å få det til, men synes fort det gir "lite mening". Håper allikevel at dette kan være annerledes i møte med økonomifag, der en får bruk for matten i praksis.

Fysikk og Kjemi har jeg aldri hatt, så det kan jeg ikke si noe om.

Med dette utgangspunktet, hva synes dere kan fungere som studievalg?

Det bringer meg videre til et annet problem - jeg ikke har realfag.

På NHH kreves R1 matte og ingeniørstudier krever forkurs / R1-R2 + fysikk.

Jeg tok så og si alle allmennfag på videregående privatist, så jeg har disiplin til selvstudium.

Jeg lurer allikevel på om jeg skal bruke neste år på kun R1 matte eller om jeg skal ta et helt forkurs for ingeniør. Hva synes dere?

Jeg har et høyt snitt fra videregående (5,5) og legger jeg til alderspoeng og andre tilleggspoeng så burde det ikke være problem å komme inn de fleste steder. Problemet er for øyeblikket kravet til realfag.

Med R1 matte kan jeg søke på NHH, men hvis jeg plutselig finner ut at jeg vil gå ingeniør så må jeg ta enda et år til... Hmm..

Håper på noen gode tips og tanker. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Coarvi

Jeg hadde det samme dilemmaet for noen år siden, så jeg forstår situasjonen godt! Siden jeg var så usikker valgte jeg å ta både R1, R2 og fysikk i løpet av et år, ved siden av deltidsjobbing. Jeg tok de ved en billig privatskole. Er du veldig usikker syns jeg du bør ta alle tre fagene, og vurdere mens du tar dem hva du ønsker (utifra om du f.eks liker fysikk, hva slags matte du liker best etc). Skal du bare ta R1 greier du det fint på et halvår, med mye tid til overs. Det er uansett greit å ha R2 også hvis man skal studere økonomi, selv om man ikke får direkte bruk for faget er det en stor fordel å være vant til ulike matematiske utfordringer.

Siden du er vant til selvstudium tror jeg det er lurt av deg å ta fagene som privatist (evt. ved privatskole) fremfor forkurs, da et forkurs er ubrukelig hvis du skulle ombestemme deg og ønske å studere økonomi likevel.

Hva du bør velge aner jeg ikke. Jeg endte opp med økonomi fordi utdannelsen er mer generell, og jeg angrer absolutt ikke på det valget, jeg stortrives. :) Men det er godt mulig at jeg hadde vært like fornøyd med ingeniør, det får jeg aldri vite... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er åpen for begge deler ville jeg valgt ingeniør. Det er allerede for få ingeniører og det blir værre remover, dvs lettere å få jobb. Markedsføring ville jeg ikke valgt siden det kryr av markedsførere, mens det er svært få spennende jobber for dem. Selv store bedrifter har få som jobber med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Syns det høres ut som økonomi passer bedre for deg. Ingeniør har mer matte og mer teoretisk matte, så hvis du ikke syns det er veldig gøy så passer det deg kanskje ikke så bra. Men både økonomi og ingeniør er bra studier syns jeg :)

Det jeg absolutt ikke ville ha valgt av de du nevner er markedsføring, av samme grunner som de tingeling nevner. Pluss at markedsføringsavdelingen ofte blir sett litt ned på i forhold til de andre avdelingene. Men det trenger ikke å ha noe å si det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer selv siviløkonom, og synes studiet er veldig interessant! Hvis du klarer å se forbi alle fjottene som kun studerer økonomi fordi de tror det kommer til å gi millionlønn før de har rukket å få tett skjeggvekst, tror jeg du kommer til å trives;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvordan det er med ingeniørfaget, for det har jeg aldri engasjert meg i, men jeg skulle tro at det er gode muligheter til utveksling i noen år hvis du studerer økonomi.

Alle de store revisjonsfirmaene feks har kontorer over hele verden, inkludert Japan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg studerer økonomi (på BI), så kan ihvertfall fortelle litt om det. Studiet i seg selv syns jeg er veldig interessant. Man trenger ikke være noe veldig god i matte for å klare det - det går mest på pluss, minus, gange og dele. Man må ha en viss mengdeforståelse når det kommer til tall. På første året har vi matematikk for økonomer, og her er det mer integraler, derivering og lignende. Jeg syns dette faget er ganske grusomt, hehe, men økonomien går helt fint. På ingeniørstudiet er det mye mer matte.

Jeg ville ikke valgt markedsføring om du ikke virkelig brenner for det. Det er mange av dem, og for å få "gode jobber" må man være svært engasjert, flink og ha den rette personligheten for jobben.

Jeg kan ihvertfall anbefale økonomistudiene. Økonomer er jo som poteter, kan brukes til alt! Det er også mye valgmuligheter innen studiet, og pga valgfag, bacheloroppgave osv kan man velge retningen etter hva man vil. Jeg kommer til å velge administrative fag tror jeg, mens andre velger mer økonomiske fag som investering, økonomistyring, makro osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Tror nok du skal velge etter hva du har interesse for. Dvs er du teknisk anlagt så tar du ingeniør, har du peiling på økonomi så velger du økonomi.

Viktig å være ærlig mot seg selv og sine egenskaper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv så er jeg ingeniør, men pga av livssituasjon viser det seg kanskje at jeg skulle vært økonom.

Noen som har peiling på en kort videreutdanning for ingeniører som gir kvalifikasjoner til å arbeide som økonom? Er ikke ute etter en 2 til 3 års videreutdanning, men en et års kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror nok du skal velge etter hva du har interesse for. Dvs er du teknisk anlagt så tar du ingeniør, har du peiling på økonomi så velger du økonomi.

Viktig å være ærlig mot seg selv og sine egenskaper :)

Trenger ikke å være veldig teknisk anlagt for å studere sivilingeniør hvert fall. Der er det viktig med den teoretisk kunnskapen. Skal du studere ingeniør derimot, da er det en fordel å være teknisk anlagt.

Anonym poster: 7e2ec6359fd845ff3674b642d21ee30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv så er jeg ingeniør, men pga av livssituasjon viser det seg kanskje at jeg skulle vært økonom.

Noen som har peiling på en kort videreutdanning for ingeniører som gir kvalifikasjoner til å arbeide som økonom? Er ikke ute etter en 2 til 3 års videreutdanning, men en et års kanskje.

Det finnes et masterprogram på Hist her i Trondheim i alle fall, Master i ledelse av teknologi. Det knytter økonomisk forståelse opp mot teknologi. http://hist.no/content.ap?contentId=9241&contextId=39624

Men, det er jo to år da.

Anonym poster: aaf8d52e318a871de6738f603e1e6bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...