Alvina Skrevet 22. mars 2011 #1 Skrevet 22. mars 2011 Ja dere som har aleneomsorgsretten, klarer dere å møte virkeligheten, vet dere at hvis du blir syk og dør, er barna dine barnevernets. Ikke lett å tenke på, men likevel. ..
Gjest gjest Skrevet 22. mars 2011 #2 Skrevet 22. mars 2011 Ja dere som har aleneomsorgsretten, klarer dere å møte virkeligheten, vet dere at hvis du blir syk og dør, er barna dine barnevernets. Ikke lett å tenke på, men likevel. .. ?? for et ekkel fremtoning. Følte du deg bedre av å skrive dette? 1
sequin Skrevet 22. mars 2011 #3 Skrevet 22. mars 2011 Det er jo sant, og noe man faktisk burde tenke på om man er den eneste i "forholdet" som vil når man skal ha barn
cilja Skrevet 22. mars 2011 #4 Skrevet 22. mars 2011 Dette kan jo også skje oss som er par. Vi kan begge dø i en bilulykke etter en kino, mens bestemor sitter barnevakt for barna... Man får håpe at Barnevernet gjør sitt ytterste for at barna får en fortsatt fin oppvekst hos enten andre familiemedlemmer eller i foster/adoptivhjem. 1
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2011 #5 Skrevet 22. mars 2011 Som Cilja sier ovenfor kan dette skje om f.eks. foreldrene dør i bilulykke. Men det er ikke med vilje slik det er om vi urettmessig fratar barn retten til samvær med far for vi etter fødselen mer eller mindre plutselig mener at far er en drittsekk som ikke fortjener foreldrensvar. Jeg tror heldigvis det ikke er så mange mødre (og fedre) som slutter å tenke slik ts viser til (for det er faktisk å slute å tenke, - ihvertfall på barnet). Heldigvis er det ikke lenger mors enerett å frata barnet en far slik det var tidligere. Joda, jeg vet mødre fortsatt kan omgå barnets rett til en oppegående far, men stadig flere har sett hva slike mødre gjør mot barna i slike situasjoner og velger derfor andre måter å straffe barn og far.
Alvina Skrevet 23. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 23. mars 2011 (endret) Beklager at innlegget mitt virker litt ekkelt, men jeg måtte tenke gjennom problemstillingen selv og fikk eks-samboer /barnas far til å skrive under på at vi hadde felles foreldreansvar. Det ville han gjerne, hadde gått og tenkt på det og trodde jeg ville nekte hvis han foreslo det. På grunn av at han bodde et stykke unna var det kun helgesamvær. Men synes kommunikasjonen ble bedre når vi hadde opprettet felles foreldreansvar. Ulykker kan ramme et par også, har heldigvis stor familie men de hadde vært nødt til å samarbeide med barnevernet og bli godkjent som fosterhjem, men regner med at det ville gått bra. Min søster og hennes mann ble godkjent når en venn ble rammet av sykdom, uten at barnet behøvde møte barnevernet, bortsett fra et hjemmebesøk. Burde det finnes ordninger hvor man kunne gjort avtaler om hvem som tar omsorgen ved evt. sykdom, på samme måte som man tegner forsikringer? Endret 23. mars 2011 av Alvina
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #7 Skrevet 23. mars 2011 Jeg har tenkt tanken om hvem som skulle overta ungene dersom jeg døde. Jeg skrev et skriv hvor jeg kom med ønsker og begrunnet. Av ulike årsaker så anse jeg ikke far til å kunne ha hovedomsorgen selv om han har samvær. Vi har felles foreldreansvar. I en eventuell rettsak om dette så har jeg noen som kan vitne i forhold til akkurat min sak. Jeg har heller ikke slekt hvor ungene kan bo. Altså så er mitt ønske et fosterhjem framfor at de skal bo hos far. Skulle ønske at det ikke var sånn, men jeg ser og erfarer realitetene.
Sophie-Ann Skrevet 23. mars 2011 #8 Skrevet 23. mars 2011 Vel, nå har begge fedrene til barna mine foreldreansvar, så da går det automatikk i at de får barna hvis jeg dør. Men skulle de også dø, har vi snakket om hvem som skal overta i min familie, og det blir min lillesøster. Hun får nok begge, hun er ung og har lyst. Den eldste datteren min har kun en onkel og den andre har ingen familie her utenom faren.
Gjest gjest Skrevet 23. mars 2011 #9 Skrevet 23. mars 2011 Beklager at innlegget mitt virker litt ekkelt, men jeg måtte tenke gjennom problemstillingen selv og fikk eks-samboer /barnas far til å skrive under på at vi hadde felles foreldreansvar. Det ville han gjerne, hadde gått og tenkt på det og trodde jeg ville nekte hvis han foreslo det. På grunn av at han bodde et stykke unna var det kun helgesamvær. Men synes kommunikasjonen ble bedre når vi hadde opprettet felles foreldreansvar. Ulykker kan ramme et par også, har heldigvis stor familie men de hadde vært nødt til å samarbeide med barnevernet og bli godkjent som fosterhjem, men regner med at det ville gått bra. Min søster og hennes mann ble godkjent når en venn ble rammet av sykdom, uten at barnet behøvde møte barnevernet, bortsett fra et hjemmebesøk. Burde det finnes ordninger hvor man kunne gjort avtaler om hvem som tar omsorgen ved evt. sykdom, på samme måte som man tegner forsikringer? Jeg er alenemor men har delt foreldreansvar med far. Ser ei lenger opp snakker om at noen kvinner setter barna i situasjoen hvor de kan ende opp uten kontakt med far. Vel, noen ganger kan far gjøre det samme;) Her er det delt ansvar, MEN av barnevern er jeg blitt rådet til å nekte samvær uten noen tilstede. Når far gjør noe galt, blit mor kalt inn på teppe og jeg kan love deg her oppe at faren har fortalt MANGE for ei fæl mor jeg er som nekter samvær osv. Om jeg dør er jeg forsikret økonomisk slik at mine foreldre får midler til å kjempe saken for å få barnet, i tillegg til at barnet vil ha noe økonomisk trygghet. Sparepenger og livsforsikringen min står ikke i barnets navn. Videre har jeg vært hos advokat og skrevet viljeserklæring og denne er tinglyst. Den er også fornyet jevnlig. Jeg har ingen garanti for at mine ønsker oppfylles men jeg kan ikke gjøre mer enn dette. Ser ikke for meg at faren får barnet, men om så skulle skje håper jeg han klarer skjerpe seg og at han blir fulgt nøye opp. Mine foreldre eller barnets onkel vil nok sørge for å holde et øye med, og også kreve samvær. Det kan familie gjøre i en sånn situasjon.
Sophie-Ann Skrevet 23. mars 2011 #10 Skrevet 23. mars 2011 Jeg har også en forsikring gjennom jobben som betaler ut nesten 3 mill hvis jeg skulle dø, og der står et familiemedlem som begunstiget, slik at ikke pengene går til overformynderiet og fedrene deres. Vi har skrevet en avtale på hvordan pengene skal brukes/fordeles på barna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå